ریشی سوناک؛ اولین نخست‌وزیر آسیایی‌تبار بریتانیا

پیروزی این سیاستمدار هندی‌تبار مصادف شده با جشن دیوالی که در فرهنگ هندو به جشن نور معروف است

ریشی سوناک سومین نخست‌وزیر بریتانیا در دو ماه گذشته خواهد بود- Paul ELLIS / AFP

ریشی سوناک، وزیر سابق دارایی بریتانیا، پس از پیروزی در رقابت رهبری محافظه‌کاران در روز دوشنبه، در مسیر تبدیل شدن به نخست‌وزیر بعدی این کشور است و ورود احتمالی‌اش به دفتر نخست‌وزیری همزمان است با وظیفه خطیر ایجاد ثبات چه در حزب و چه در کل کشور در میانه آشفتگی اقتصادی و سیاسی.

لیز تراس، نخست‌وزیر کنونی بریتانیا ساعتی پیش در روز دوشنبه، ۲۴ اکتبر، به دنبال پیروزی سوناک در حزب محافظه‌کار گفت که برای نخست‌وزیر شدن او حمایت کامل می‌کند. سوناک پیشتر از طرح‌های اقتصادی تراس انتقاد کرده بود.

تراس در توییتی نوشت: «تبریک به ریشی سوناک در انتخاب شدن به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر آینده ما.»

سوناک اولین رهبر غیرسفیدپوست بریتانیا و سومین رهبر این کشور در سال جاری خواهد بود.

لیز تراس هفته گذشته پس از ۴۵ روز پرتلاطم از سمت خود کناره‌گیری کرد تا اقتصادی متزلزل و ‌یک حزب چندپارچه را ‌به او تحویل دهد.

سوناک در نطقی که روز دوشنبه در میان قانونگذاران محافظه‌کار بریتانیا ایراد کرد گفت که اولین اولویتش ایجاد ثبات اقتصادی است و پس از آن به دنبال تحقق وعده‌های انتخاباتی حزب در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین در این سخنان گفت که تمامی جناح‌های حزب محافظه‌کار در کابینه او حضور خواهند داشت.

به گفته قانونگذاران حاضر در این جلسه، سوناک همچنین گفت که بر سیاست‌گذاری تمرکز خواهد کرد و نه بر افراد.

تنها رقیب او، پنی موردانت، سیاستمدار میانه‌رو، پس از ناکامی در دریافت آرا کافی از رقابت کنار رفت و بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق گفت قادر به متحد کردن حزب نیست و رقابت را ترک کرد.

به دنبال این تحولات پوند بریتانیا و بازار سهام این کشور اندکی صعود کرد اما به سرعت به سطح قبل خود بازگشت.

رسانه‌های بریتانیایی گفته‌اند که چارلز سوم، پادشاه بریتانیا قرار است به لندن برود تا عصر دوشنبه یا سه‌شنبه، استعفای خانم تراس را بپذیرد.

بریتانیا پس از برگزیت در سال ۲۰۱۶ و ترک اتحادیه اروپا وضعیتی متلاطم را تجربه کرده و قانونگذاران بر سر تعیین رهبری آینده کشور دچار اختلاف نظر بوده‌اند.

جانسون که چهره پیشتاز برگزیت به شمار می‌رود، با پیروزی قاطع در سال ۲۰۱۹ نخست‌وزیر شد اما به دنبال یک سری رسوایی‌ها مجبور به کناره‌گیری شد. لیز تراس، جانشین او تنها شش هفته بر مسند نخست‌وزیری تکیه زد.

سوناک در آخرین انتخابات محافظه‌کار مغلوب تراس شد، اما به نظر می‌رسد که این حزب اکنون برای مقابله با افزایش قیمت انرژی و مواد خوراکی و مواجهه با رکود اقتصادی، فردی مطمئن را می‌خواهد.

سوناک در دوران همه‌گیری ویروس کرونا اقتصاد کشور را هدایت کرد و به دلیل حمایت مالی از کارگران از کار بیکار شده و مشاغل تعطیل‌شده، مورد ستایش قرار گرفته بود.

او وعده داده است در صورتی که نخست‌وزیر شود «صداقت، حرفه‌ای‌گری و مسئولیت‌پذیری» را سرلوحه عملکرد خود قرار دهد. این سخنان انتقاد غیرمستقیم او به جانسون و تراس تعبیر شده است.

ریشی سوناک یکی از ثروتمندترین سیاستمداران در وستمینستر است. تبار این سیاستمدار ۴۲ ساله به هند می‌رسد و نخست‌وزیر شدن احتمالی‌اش همزمان شده است با جشن دیوالی در روز دوشنبه که در فرهنگ هندو به جشن نور معروف است و یکی از مهمترین جشن‌های پیروان هندو در جنوب شرق آسیاست. سوناک که اکنون فرصت رسیدن به بالاترین مقام سیاسی بریتانیا را یافته، اولین رهبر غیرسفیدپوست این کشور است که تبارش به جنوب شرق آسیا می‌رسد.

سوناک در ۳۹ سالگی در سطح ملی مورد توجه قرار گرفت؛ هنگامی که در دوران نخست‌وزیری بوریس جانسون به مقام وزارت دارایی رسید آن هم درست هنگامی که کشور مورد حمله کووید-۱۹ قرار گرفت و  طرح موفق حمایت از نیروی کار را ارائه داد.

او تحلیلگر سابق بانک گلدمن‌سکز است. او پس از تحصیل در دانشگاه آکسفورد به دانشگاه استنفورد رفت و همسر آینده‌اش آکشاتا مورتی، دختر تاجر میلیاردر هندی نارایانا مورتی را ملاقات کرد و با او ازدواج کرد.

بیشتر از جهان