ریشی سوناک؛ پیشتاز رقابت برای تعیین نخست‌وزیر جدید بریتانیا

وزیر خزانه‌داری از حمایت دست‌کم ۱۴۷ نماینده حزب محافظه‌کار در مجلس برخوردار شده است 

سوناک نامزدی خود را رسما با وعده «ترمیم اقتصاد ما»‌ آغاز کرده است- REUTERS/Henry Nicholls

رقابت بر سر تعیین نخست‌وزیر بعدی بریتانیا شدت گرفته است. به نظر می‌رسد که ریشی سوناک، وزیر سابق خزانه‌داری، پیشی گرفته است و بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق که سه ماه پیش کنار رفت و حالا می‌خواهد دوباره به صدر دولت بازگردد، کار سختی پیش رو دارد. 

سوناک نامزدی خود را رسما با وعده «ترمیم اقتصاد ما»‌ آغاز کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، تا یکشنبه، ۲۳ اکتبر (اول آبان) ساعت هشت شب به وقت لندن (زمان نوشته شدن این خبر)، دست‌کم ۱۴۷ نفر از نمایندگان محافظه‌کار در مجلس از او حمایت کرده‌اند، در حالیکه بوریس جانسون تنها حمایت ۵۷ نماینده را دارد. حزب محافظه‌کار مجموعا ۳۵۷ نماینده در مجلس دارد و نامزد رهبری باید از حمایت حداقل ۱۰۰ نماینده برخوردار باشد. پنی موردانت، نامزد سوم، تنها از حمایت ۲۴ نماینده برخوردار است و نپذیرفته است که به نفع جانسون کنار رود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قضیه فقط برتری عددی سوناک نیست. بسیاری از چهره‌های شاخص جناح راست حزب محافظه‌کار نیز از او حمایت کرده‌اند. استیو بیکر، قانونگذاری که نماینده گروه پرنفوذی از نمایندگان مخالف اتحادیه اروپا در مجلس است، صبح یکشنبه اعلام کرد که از سوناک حمایت می‌کند. ساعاتی بعد شاهد حمایت دو چهره پرنفوذ دیگر نیز بودیم: سوئلا بریورمن، وزیر کشور دولت کوتاه‌عمر لیز تراس و مخالف شدید مهاجرت، و کمی بیدناک، وزیر بازرگانی بین‌المللی که از چهره‌های خیزان حزب محسوب می‌شود.

بیکر در گفت‌وگو با شبکه «اسکای نیوز» گفت: «انتخاب بوریس جانسون به معنای تضمین فاجعه خواهد بود. نباید بگذاریم چنین اتفاقی بیفتد.» 

ریشی سوناک در دولت جانسون وزیر بود، اما از سمت خود استعفا داد و از نامزدهای اصلی جانشینی او بود. او در این راه در مقابل لیز تراس شکست خورد، اما در طول کارزارش با سیاست‌های اقتصادی تراس به شدت مخالفت کرده بود، و همین سیاست‌ها به بحرانی اقتصادی انجامید که تراس را به استعفای زودهنگام کشاند تا کوتاه‌مدت‌ترین نخست‌وزیر تاریخ بریتانیا باشد.

بیشتر از جهان