«اسرائیل در مورد پهپادهای ایرانی به اوکراین اطلاعات می‌دهد»

مشاور وزیر دفاع اوکراین: پهپادهای ایرانی برای حمله به اوکراین ساخته نشده‌اند؛ به منظور حمله به اسرائیل توسعه یافتند

یک شرکت امنیتی خصوصی اسرائیلی تصاویری ماهواره‌ای از مواضع ارتش روسیه را در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد - JACK GUEZ / AFP

یکی از مقام‌های ارشد اوکراین خبر داد که اسرائیل درباره پهپادهای کامیکازه یا انتحاری ایرانی اطلاعاتی در اختیار کی‌یف قرار ‌می‌دهد.

انتقال این اطلاعات پس از آن صورت می‌گیرد که گفته شد روسیه از این پهپادها برای حمله به شهرهای اوکراین استفاده می‌کند.

به گزارش آی۲۴ نیوز، این مقام رسمی اوکراین به نیویورک تایمز گفت که اسرائیل درباره نحوه هدف قرار دادن پهپادهای ایرانی «اطلاعات مفیدی» دارد.

به گفته یوری ساک، مشاور وزیر دفاع اوکراین، ارتش این کشور بیش از ۷۰ درصد پهپادهای شاهد-۱۳۶ را که روسیه در ماه اوت از ایران خریداری کرد، سرنگون می‌کند.

ساک همچنین به نیویورک تایمز گفت که اسرائیل با امتناع از ارائه دفاع هوایی به اوکراین، فرصت کسب تجربه در مبارزه با خطری که دولت یهود را تهدید می‌کند، از دست داد. او افزود: «پهپادهای ایرانی که به شهرهای اوکراین حمله می‌کنند، برای کی‌یف ساخته نشده‌اند؛ بلکه به عنوان ابزاری برای حمله به اسرائیل توسعه یافتند. آن‌ها از اوکراین به‌عنوان میدان آزمایش برای مشاهده نقاط ضعف و برطرف کردنشان استفاده می‌کنند. از این پهپادها دیر یا زود، علیه اسرائیل استفاده خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوایل وقت چهارشنبه، گزارشی به نقل از یک منبع ناشناس اوکراینی فاش کرد که یک شرکت امنیتی خصوصی اسرائیلی تصاویری ماهواره‌ای از مواضع ارتش روسیه را در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد. بر اساس اطلاعات بریتانیا، مسکو استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین را به دلیل کمبود تسلیحات دقیق دوربرد خود، افزایش می‌دهد.

هفته گذشته، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در بیانیه‌ای به سفرای اتحادیه اروپا اعلام کرد با وجود اینکه روسیه از پهپادهای ایرانی استفاده می‌کند، دولت اسرائیل قصد ندارد به ارتش اوکراین کمک کند. این بیانیه اندکی پس از آن صادر شد که کی‌یف از تل‌آویو خواست سامانه‌های دفاع هوایی در اختیار این کشور بگذارد.

وزارت دفاع بریتانیا روز دوشنبه، ۲۴ اکتبر (دوم آبان)، اعلام کرد که روسیه به استفاده از پهپادهای ایرانی علیه اهدافی در سراسر خاک اوکراین، ادامه می‌دهد. این وزارتخانه در عین حال افزود که تلاش‌های اوکراین برای مهار پهپادها موفقیت‌آمیز بوده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی، به‌کارگیری پهپادهای ساخت ایران علیه نیروهای اوکراینی را رد کرده‌اند. مسکو هم تاکنون در این زمینه سکوت کرده است. با این حال، مقام‌های اوکراینی و کشورهای غربی می‌گویند شواهد پرشماری وجود دارند که نشان می‌دهند روسیه از پهپادهای انتحاری ساخت ایران برای هدف قرار دادن مراکز انرژی و زیرساخت‌های شهری در اوکراین استفاده کرده است.

گزارش‌هایی مبنی بر انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه در ماه اوت منتشر شد و اوکراین در هفته‌های گذشته، تصاویری از لاشه هواپیماهای بدون سرنشین شاهد-۱۳۶ ساخت ایران را منتشر کرد. مقام‌های اوکراینی که مدعی بودند بیش از ۲۲۰ پهپاد ساخت ایران را در کمتر از یک ماه سرنگون کرده‌اند، استفاده از آن‌ها را با کشتار غیرنظامیان مرتبط دانسته‌اند.

به گفته افراد مطلع، قیمت پهپادهای شاهد-۱۳۶ بین ۲۰ تا ۵۰ هزار یورو متغیر و به‌ میزان قابل‌توجهی از برخی سلاح‌های پیچیده‌تر زرادخانه‌های خود روسیه ارزان‌تر است.

بیشتر از جهان