جمهوری اسلامی ایران در یک ماه بیش از ۲۰ هزار افغان را اخراج کرد

با سقوط دولت جمهوری در افغانستان، صدها هزار افغان از بیم طالبان به ایران پناه بردند

حدود چهار هزار مهاجر افغان به‌صورت خانوادگی و بقیه به‌صورت انفرادی از ایران اخراج شده‌اند - AFP

منابع محلی در استان نیمروز واقع در غرب افغانستان می‌گویند که دولت ایران در یک ماه اخیر، بیش از ۲۰ هزار مهاجر افغان را از طریق مرز این استان اخراج کرده‌ است.

منابع در اداره مهاجران افغانستان در استان نیمروز به رسانه‌ها گفته‌اند که مسئولان مرزبانی ایران از اول مهر تا روز شنبه، سی‌ام این ماه، ۲۳ هزار و ۳۹۹ مهاجر افغان را از طریق پل ابریشم که مسیر ترانزیت میان افغانستان و ایران است، اخراج کرده‌اند.

به گفته این منابع، از این میان، حدود چهار هزار تن به‌صورت خانوادگی و بقیه به‌صورت انفرادی از ایران اخراج شده‌اند. به گفته مقام‌های اداره مهاجران در نیمروز، این‌ها تنها مهاجران اخراج‌شده از ایران نیستند و مرز اسلام‌قلعه در استان هرات نیز روزانه شاهد اخراج هزاران مهاجر افغان‌ از ایران است و مقام‌های وزارت مهاجران رژیم طالبان به رسانه‌ها گفته‌اند که فقط از مرز اسلام قلعه، به‌طور متوسط روزانه بیش از دو هزار مهاجر افغان اخراج می‌شوند. به گفته آنان، جمهوری اسلامی در هفته دوم مهر، نزدیک به شش هزار مهاجر افغان را از این کشور اخراج کرده است.

رژیم طالبان ادعا می‌کند که نیروهای کمیساریای سازمان ملل متحد در امور مهاجران در مرزهای افغانستان با ایران مستقرند و به افرادی که از ایران اخراج می‌شوند، کمک مالی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر اعلام کمیساریای سازمان ملل در امور مهاجران، تا قبل از سلطه طالبان بر افغانستان، حدود ۳.۵ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کردند که از این میان، حدود دو میلیون تن به‌صورت غیرقانونی وارد ایران شده‌ بودند؛ اما با تسلط طالبان بر افغانستان، صدها هزار افغان دیگر به سوی ایران رهسپار شدند.

گفته می‌شود در یک سال گذشته، ۱.۵ میلیون افغان از مرزهای غربی افغانستان به ایران وارد شده‌اند؛ با این حال مهاجران افغان با توجه به وضعیت ایران و افزایش روزمره تورم و بیکاری، در این کشور با مشکلات زیادی مواجه‌اند و حتی افغان‌هایی هم که به‌صورت قانونی و با هدف سرمایه‌گذاری به این کشور رفته‌اند، هم با چالش‌هایی روبرو شده‌اند.

دولت جمهوری اسلامی از چند ماه پیش صدور کارت بانکی برای اتباع افغانستان را متوقف کرد و با توجه به اینکه تقریبا تمامی خریدوفروش‌ها در این کشور با کارت بانکی انجام می‌شود، افغان‌ها با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند و حتی امکان خرید نان خشک را هم ندارند. با وجود این، اکثر مهاجران افغان ساکن ایران، به دلیل نگرانی از انتقام‌جویی طالبان نمی‌خواهند دوباره به افغانستان برگردند. برخی هم در تلاش‌اند به ترکیه و از آنجا به کشورهای اروپایی‌ بروند؛ تعدادی نیز در جست‌وجوی اقامت درازمدت در ایران‌اند.