مایک پومپئو: عراق و لبنان حق دارند از دخالت خامنه‌ای رها شوند

واشینگتن اکنون از اعتراض‌ها به رفتار تهران دفاع می‌کند

مایک پومپئو (راست) و دونالد ترامپ/Brendan Smialowski / AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی نوشت: «عراقی‌ها و لبنانی‌ها می‌خواهند کشور‌های‌شان را پس بگیرند. آنها متوجه شده‌اند که برجسته‌ترین صادرات رژیم ایران فساد است که به شکل بدی جامه انقلاب به آن پوشانده شده است. عراق و لبنان سزاوار آن هستند که جریان خود را از دخالت‌های خامنه‌ای رها کنند.»

او در این توییت حساب کاربری آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را نیز منشن کرده است.

پس از دو توییتی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از به آتش کشیده شدن دیوار کنسولگری ایران در کربلا منتشر کرد،‌ این جدید‌ترین موضع‌گیری مقامات واشینگتن در برابر شعارهایی است که علیه دخالت جمهوری اسلامی در عراق و لبنان سر داده می‌شود.

معترضان عراقی شامگاه یکشنبه،‌ همزمان با چهلمین سالگرد گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران به ساختمان کنسولگری ایران در کربلا هجوم بردند و پرچم ایران را پایین کشیده و پرچم عراق را بالا بردند.

مقامات تهران در واکنش به تندتر شدن جو اعتراض‌های عراق علیه  جمهوری اسلامی، از زائران ایرانی خواسته‌اند که فعلا به عراق سفر نکنند و پروازها به نجف را متوقف کردند. همچنین عباس موسوی، ‌سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از مقامات عراقی خواست برای تامین امنیت منافع دیپلماتیک جمهوری اسلامی بیشتر تلاش کنند. خواسته‌ای که مطرح کردن آن چهل سال پس از حمله به سفارت آمریکا در تهران و گروگان‌گیری ۵۴ آمریکایی به مدت ۴۴۴ روز، این پرسش را پدید می‌آورد که در نهایت جمهوری اسلامی به قوانین بین‌المللی در مورد حفاظت از منافع دیپلماتیک کشورها در خاک کشورهای دیگر، اعتقاد دارد یا خیر.

اعتراض‌ها در عراق از نهم مهرماه آغاز شد و دو هفته پس از آن نیز اعتراض‌های مردمی در لبنان شروع شد. نارضایتی از شرایط اقتصادی و فساد حکومتی از نقطه‌های اشتراک اعتراض‌ها در لبنان و عراق است. اما کنون مخالفت با دخالت جمهوری اسلامی نیز به این اشتراک‌ها اضافه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی از طریق حزب‌الله در لبنان فعال است. در ۱۳سالی که از سرنگونی صدام حسین در عراق می‌گذرد نیز همواره نفوذ خود را در لایه‌های مختلف حکومت و گروه‌های شبه‌نظامی در عراق حفظ کرده است.

هفته گذشته، رویترز گزارش داد که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در سفری محرمانه به عراق برای جلوگیری از استعفای عادل عبدالمهدی از نخست‌وزیری با مقامات بانفوذ عراق لابی کرده است. این خبرگزاری بریتانیایی پیش‌تر نیز گزارش داده بود که سلیمانی در نخستین روز اعتراض‌ها در عراق به منطقه سبز بغداد رفته و به مقامات عراقی تاکید کرده جمهوری اسلامی به اندازه کافی در سرکوب اعتراض‌ها تجربه دارد. اخیرا نیز آیت الله خامنه‌ای در مورد ادامه ناآرامی‌ها در عراق هشدار داد. او چندی پیش در دیدار با فرماندهان سپاه از آنها خواسته بود تنها به درون مرزهای ایران اکتفا نکنند و برای مقابله با تهدید‌ها به خارج از مرزها بروند. از سوی دیگر دو روز پس از آغاز اعتراض‌ها در عراق،‌ ایرج مسجدی،‌ سفیر ایران به وزارت امور خارجه عراق احضار شد. او در یک مصاحبه گفته بود، اگر آمریکا به ایران حمله کند،‌ جمهوری اسلامی منافع آمریکا را در همه کشورها - شامل عراق- هدف قرار می‌دهد. این در حالی است که مقامات بغداد بارها هشدار داده‌اند که نمی‌خواهند کشورشان به صحنه درگیری نیروهای خارجی تبدیل شود.

اعتراض‌های عراق تا کنون حدود ۳۰۰ کشته و هزاران مجروح به دنبال داشته و دولت تلاش کرده با استفاده از نیروهای امنیتی و اقداماتی نظیر قطع اینترنت و برقراری ممنوعیت رفت و آمد در شب،‌ اعتراض‌ها را کنترل کند. همچنین بسته‌های اصلاحاتی برای افزایش خدمات اجتماعی و رفاهی نیز اعلام شده است. با این حال معترضان همچنان خواستار سرنگونی رژیم هستند.

با ادامه اعتراض‌ها در عراق، فریادهای خشمگینی که مردم علیه مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی و نفوذ سپاه در کشورشان سر می‌دهند نیز بلندتر شده است. بسیاری از کارشناسان شعارهای ضد جمهوری اسلامی در عراق و لبنان را نشانه ناموفق بودن استراتژی تهران در صدور تفکر انقلابی و شیعه‌گری می‌دانند.

اکنون مقامات آمریکایی نیز که در دهه گذشته همواره با مساله نفوذ جمهوری اسلامی در عراق پس از صدام حسین مواجه بوده‌اند،‌ پشت معترضانی قرار گرفته‌اند که علیه دخالت جمهوری اسلامی در عراق و لبنان شعار می‌دهند.