حمله معترضان عراقی به کنسولگری ایران در کربلا

«زائران ایرانی در عراق هر چه زودتر به کشور بازگردند»

عکس از رسانه‌های اجتماعی

ده‌ها معترض عراقی شامگاه یکشنبه به کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا حمله کردند،‌ بخشی از دیوار آن را آتش زدند، پرچم ایران را پایین کشیدند و به گفته شاهدان عینی، پرچم عراق را به جای آن بالا بردند.

این دومین باری است که در جریان اعتراض‌های یک ماه اخیر در عراق، کنسولگری جمهوری اسلامی هدف حمله قرار می‌گیرد. نشانه‌ای از عمق خشم مردم عراق نسبت به دخالت جمهوری اسلامی در امور داخلی کشورشان. حمله شب گذشته به کنسولگری ایران در عراق همزمان با چهلمین سالگرد گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران و در شرایطی اتفاق افتاد که حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان خواستار تسخیر سفارت‌های آمریکا وعربستان سعودی در عراق شده بود.

گزارش آسوشیتدپرس حاکی از آن است که نیروهای امنیتی برای متفرق کردند معترضان اطراف کنسولگری جمهوری اسلامی اقدام به شلیک هوایی کردند. برخی گزارش‌ها به نقل از شاهدان عینی حاکی از آن است که چهار نفر در جریان این درگیری کشته‌ شده‌اند.

بامداد دوشنبه میرمسعود حسینیان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا به شبکه العالم گفت که نیرو‌های امنیتی بر اوضاع کنترل دارند و شرایط در اطراف این مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی به حالت طبیعی بازگشته است. او همچنین به زائران ایرانی هشدار داد تا اطلاع ثانوی از سفر به کربلا خودداری کنند و از زائران ایرانی باقی‌مانده در عراق نیز خواست هر چه زودتر به کشور بازگردند. به گزارش فارس، حسینیان افزود: شرایط سفر به عتبات مهیا نیست.  

اعتراض‌ها در عراق از نهم مهرماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد. در جریان این اعتراض‌ها ۲۵۶ نفر کشته و هزاران نفر زخمی و بازداشت شده‌اند. مردم که از فساد حکومتی، وضعیت وخیم معیشتی و بیکاری به ستوه آمده‌اند،‌ اکنون خواستار سرنگونی رژیم و کناره‌گیری عدال عبدالمهدی هستند که یک سال قبل به قدرت رسید. از همان آغاز اعتراض‌ها، مردم شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و نفوذ آن در عراق سر می‌دادند و بارها پوسترهای حاوی تصاویر مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی را پاره کردند. 

به گزارش الجزیره، معترضان شعارهایی مانند «بغداد حرة حرة،‌ إیران، برة برة» (بغداد، آزاد، آزاد؛ ایران برو بیرون، بیرون)، «حکومت عراق دست پرورده ایران است»، سر می‌دهند.

در حالی که برهم صالح،‌ رئیس‌جمهور عراق هفته گذشته اعلام کرده بود، نخست‌وزیر آماده کناره‌گیری است، برخی گزارش‌ها حاکی از تلاش جمهوری اسلامی برای حفظ او در است. رویترز هفته گذشته گزارش داده بود که قاسم سیلمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه در سفر چهارشنبه گذشته به عراق سعی کرده هادی عامری،‌ رئیس سازمان نظامی بدر در عراق را برای حمایت از عادل‌عبدالمهدی ترغیب کند. سازمان بدر دومین نیروی سیاسی بزرگ در پارلمان عراق و رقیب مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه است. او می‌خواهد نخست‌وزیر از قدرت کنار برود و انتخابات زودهنگام برگزار شود.

به گزارش این خبرگزاری بریتانیایی، سلیمانی اوایل ماه گذشته و در نخستین روز اعتراض‌ها در عراق نیز به این کشور سفر کرده و مقامات عراقی را در جریان تجربه جمهوری اسلامی در سرکوب معترضان قرار داده بود. از سوی دیگر گفته می‌شود تک تیراندازهایی که به روی جمعیت معترض شلیک می‌کنند وابسته به گروه شبه‌نظامی حشد‌الشعبی هستند که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز هفته گذشته در مورد ادامه ناامنی ها در عراق هشدار داده بود. 

در ۱۵ سال پس از سرنگونی حکومت سنی صدام حسین در عراق، جمهوری اسلامی همواره تلاش کرده نفوذ خود را در عراق افزایش دهد. ایران به کمک نیروهای نیابتی خود در عراق با هژمونی آمریکا و دیگر رقبای منطقه‌ای مقابله می‌کند. مقامات تهران بارها به آمریکا هشدار داده‌اند در صورتی که به ایران حمله کند،‌ اهداف آمریکا را در دیگر کشورها هدف قرار می‌دهند. اظهارات سفیر ایران در عراق در همین زمینه موجب شد او در نخستین هفته اعتراض‌ها در عراق به وزارت امور خارجه این کشور احضار شود. مقامات عراق می‌گویند نمی‌خواهند کشورشان به صحنه‌ای برای درگیری کشورهای خارجی تبدیل شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که معترضان در عراق نافرمانی‌های مدنی از جمله اعتصاب را نیز به شیوه اعتراضی خود اضافه کرده و قصد دارند از این طریق فشار بیشتری بر حکومت وارد کنند. همچنین به نظر می‌رسد آنها برخی شیوه‌های موفق اعتراضات جارب در لبنان را نیز الگوبرداری کرده‌اند. یکی از این شیوه‌ها دشوار یا غیر ممکن کردن تردد در خیابان‌های بزرگ است. معترضان در عراق روز یکشنبه با به آتش کشیدن لاستیک و سیم‌خاردار خیابان‌های اطراف محل تجمع را مسدود کردند و روی پوستر‌هایی نوشتند: خیابان به فرمان مردم بسته است!