افغانستان‌بانک‌ اسکناس‌ نو تحویل می‌گیرد

به جز یک بانک خصوصی، بقیه بانک‌های افغانستان از سیستم بانکداری بین‌المللی خارج‌ شده‌اند

در یک‌ سال گذشته، آمریکا در صدر کمک‌کنندگان به افغانستان قرار داشته و تاکنون بیش از یک میلیارد دلار پول نقد به کابل فرستاده است-Mohd RASFAN / AFP

توماس وست، فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور افغانستان، از چاپ اسکناس‌های جدید برای افغانستان خبر داد و گفت که این اسکناس‌های تازه‌چاپ‌شده به‌زودی به بازار این کشور وارد می‎‌شوند.

توماس وست که روز جمعه، ۲۹ مهر، در یک نشست آنلاین سخن می‌گفت، افزود که انتقال اسکناس‌های بانکی نو به افغانستان در اولویت کاری او قرار دارد و این اسکناس‌های نو جایگزین اسکناس‌های کهنه و مستهلک خواهند شد.

در ماه‌های اخیر، بسیاری از کارمندان نهادهای دولتی و کسبه‌ از کهنگی اسکناس‌های رایج شکایت داشتند و گفته می‌شود برخی مغازه‌داران از گرفتن اسکناس‌های کهنه خودداری می‌کنند.

توماس وست افزود: «خیلی خوشحالم که اعلام می‌کنم در ۲۴ ساعت گذشته، ما اجرای دو معامله پولی را شاهد بودیم. این اتفاق به این معنا است که اسکناس‌های افغانی تازه‌چاپ با اسکناس‌های مستهلک جایگزین می‌‎شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با سلطه طالبان بر افغانستان، سیستم بانکداری در این کشور دچار رکود شده است و بانک مرکزی افغانستان تحت کنترل طالبان با تحریم‌هایی از سوی آمریکا و بقیه کشورهای جهان روبرو شد.

توماس وست درباره سیستم بانکداری در افغانستان گفت: «به‌جز یک بانک خصوصی در افغانستان، بقیه بانک‌ها از سیستم بانکداری بین‌المللی خارج شده‌اند.» هرچند وست از این بانک نام نبرد، به نظر می‌رسد منظور او بانک بین‌المللی افغانستان (AIB) است که در یک‌ سال گذشته، بسته‌های پول نقد ارسالی از آمریکا و جامعه جهانی را دریافت می‌‎کند.

در این مدت، آمریکا در صدر کمک‌کنندگان به افغانستان قرار داشته و تاکنون بیش از یک میلیارد دلار پول نقد به کابل فرستاده است؛ با این حال، ایالات متحده به تقاضاهای مکرر طالبان برای آزادسازی ذخایر بانک مرکزی افغانستان به ارزش بیش از ۹ میلیارد دلار پاسخ رد داده است.

توماس وست گفت که قرار است ماه آینده، میان اعضای صندوق امانی ایجادشده در سوییس نشستی برگزار شود. آمریکا تصمیم دارد مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار از مجموع ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را به یک صندوق امانی مستقر در سویس بسپارد. این صندوق از ذخایر ارزی افغانستان حفاظت می‌کند و در مورد چگونگی هزینه کردن یا سپردن این مبلغ به بانک مرکزی افغانستان در آینده تصمیم می‌گیرد.

مقام‌های آمریکایی بارها از طالبان خواسته‌اند بانک مرکزی افغانستان به دور از مداخله آنان و مستقل اداره شود تا سیستم بانکی بین‌المللی بتواند به عنوان یک نهاد شفاف و مستقل، به آن اعتماد کند، اما طالبان این پیشنهاد را رد کردند. اکنون بانک مرکزی افغانستان را مجموعه‌ای از اعضای طالبان از جمله یک عضو ارشد این گروه به نام احمد ضیاء آغا که نامش در فهرست تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل متحد قرار دارد، اداره می‌کنند.

بیشتر از اقتصاد