سازمان ملل ۱۶ میلیون دلار پول نقد به بانک مرکزی افغانستان سپرد

این محموله روز چهارشنبه ۱۰ آذر، از فرودگاه کابل به بانک مرکزی افغانستان انتقال‌یافته است

MASSOUD HOSSAINI / AFP

سازمان ملل در ادامه‌ تلاش‌هایش برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی و نظام بانکی در افغانستان، ۱۶ میلیون دلار پول نقد به بانک مرکزی افغانستان که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند تحویل داده است.

بانک مرکزی افغانستان، امروز پنج‌شنبه، ۱۱ آذر با انتشار خبرنامه‌ای از دریافت ۱۶ میلیون دلار پول نقد خبر داد و گفت، این مبلغ توسط دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (UNAMA) به کابل انتقال‌یافته است. در این خبرنامه آمده است، محموله پول نقد دیروز چهارشنبه از فرودگاه کابل به بانک مرکزی افغانستان انتقال‌ یافت. 

بانک مرکزی افغانستان که بر سیستم بانکی در افغانستان نظارت دارد، گفت که تلاش می‌کند با به‌کارگیری راه‌های مختلف، از فقر و تنگدستی در افغانستان جلوگیری کند. مسئولان این بانک به مردم افغانستان وعده داده‌اند که به‌زودی مشکلات بانک‌های افغانستان رفع می‌شود و فعالیت بانک‌ها به‌حالت عادی برمی‌گردد.

این نخستین محموله پول نقد است که سازمان ملل در ادامه تلاش‌هایش برای جلوگیری از سقوط سیستم بانکی و نظام مالی در افغانستان به بانک مرکزی آن کشور تحویل می‌دهد. با فروپاشی دولت پیشین افغانستان که در پی‌ آن ‌کمک‌های مالی کشورها و سازمان‌های خارجی به افغانستان متوقف شد، بانک‌های دولتی و خصوصی با کمبود نقدینگی مواجه شدند. بخش زیادی از فعالیت بانک‌های افغانستان و بانک مرکزی آن کشور، وابسته به کمک‌های کشورها و سازمان‌های خارجی بود و تا پیش از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، از توانایی در تعامل با بانک‌های خارجی نیز برخوردار بودند. در سه ماه گذشته، ضمن اینکه تمام کمک‌های کشورها و سازمان‌های خارجی به افغانستان متوقف شد، بانک‌های افغانستان به دلیل تحریم‌ها، توانایی تعامل با بانک‌های خارجی را نیز از دست دادند.

به‌دلیل گسترش فقر و بیکاری در افغانستان، میلیون‌ها نفر که در جریان ۲۰ سال گذشته در بانک‌های دولتی و خصوصی حساب باز کرده بودند، به‌یک‌باره برای دریافت پول‌هایشان به بانک‌ها مراجعه نمودند. باوجودی که در برداشت پول، محدودیت وضع شد و هر شخص در هر هفته فقط ۲۰۰ دلار می‌توانست از حساب بانکی‌اش بردارد، اما ذخایر بانک‌ها برای پرداخت پول به مشتریان کافی نبود. هم‌اکنون، فعالیت بانک‌ها در بسیاری از استان‌ها به دلیل نبود ذخایر پول نقد متوقف شده است و مشتریان بانک‌ها تنها از شهرهای بزرگ مانند کابل، مزارشریف، هرات، قندهار، جلال‌آباد و چند شهر دیگر، با محدودیت‌های وضع شده، می‌توانند از حساب‌هایشان پول بردارند.

 اواخر آبان، برنامه عمران ملل متحد (UNDP)، از سقوط سیستم بانکی و مالی افغانستان تا شش ماه آینده خبر داد و گفت، این ‌یک سقوط بزرگ خواهد بود و پیامدهای جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

برنامه عمران ملل متحد، صلیب سرخ جهانی و یونیسف، از سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی خواسته‌اند، کمک‌هایشان را به‌گونه پول نقد وارد افغانستان کنند تا هم باعث چرخش دلار در بازار شود و هم بحران کمبود نقدینگی را در بانک‌های افغانستان حل کند.