زنان معترض: نماینده ویژه سازمان ملل صدای مردم پنجشیر را نشنید

طالبان ارزشی برای حقوق بشر قائل نیستند، اما جامعه جهانی بر تعامل با آن‌ها تاکید دارد

این نخستین سفر ریچارد بنت به پنجشیر بود، اما او اجازه پیدا نکرد که با مردم محل گفت‌وگو کند- تصویر از حبرگزاری باختر

جنبش زنان معترض افغانستان سفر ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، به پنجشیر را مورد انتقاد شدید قرار دادند.

این زنان روز جمعه، ۲۹ مهرماه، با فرستادن یک بیانیه و ویدیو به ایندیپندنت فارسی، از جامعه جهانی و به‌ویژه ریچارد بنت به‌شدت انتقاد کردند.

این زنان گفتند درحالی‌که طالبان در بیش از یک سال گذشته در پنجشیر مرتکب جنایت‌های جنگی شده‌ و همه‌روزه مردم پنجشیر را ربوده‌، و شکنجه و زندانی کرده‌اند، به قتل رسانده‌اند، حریم خصوصی‌شان را نقض کرده‌ و آنان را به کوچ اجباری وادار کرده‌اند، اما ریچارد بنت در سفر روز چهارشنبه‌اش به استان پنجشیر تنها با مقام‌های طالبان دیدار کرد.

این زنان معترض گفتند هنگام حضور ریچارد بنت در پنجشیر، ساکنان شهرستان پریان شکنجه شده بودند و مردم این منطقه در واکنش به این ظلم طالبان تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند، اما بنت با مردم پنجشیر دیدار و گفت‌وگو نکرد. زنان معترض گفتند شایسته بود که ریچارد بنت با مردم، به‌ویژه با زنان پنجشیر، دیدار می‌کرد و روایت ظلم و استبدادی که طالبان بر آنان تحمیل می‌کند را می‌شنید و گزارش می‌داد.

جنبش زنان افغانستان در این بیانیه به تیرباران اعضای جبهه مقاومت ملی به‌دست طالبان اشاره کردند و گفتند که طالبان، اسیران جنگی را در پنجشیر تیرباران کرده‌اند و حتی به خانواده‌هایشان تا یک ماه اجازه ندادند که جسدهایشان را دفن کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جنبش زنان معترض گفتند که پس از تسلط طالبان در ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱، جامعه جهانی تلاش کرد تا با این گروه وارد گفت‌وگو و تعامل شود و آنان را به اجرای حقوق بشر متعهد کند. با وجود این‌که طالبان هیچ تعهدی برای احترام به حقوق بشر نشان نداده‌اند، اما جامعه جهانی همچنان تلاش می‌کند با این گروه تعامل و گفت‌وگو کند.

این زنان معترض گفتند آنان در یک سال گذشته مقابل ظلم و استبداد طالبان اعتراض کرده‌ و به خیابان‌ها آمده‌اند و در این راه زندانی، شکنجه، تحقیر و ربوده شده‌اند. طالبان نیز با عملکردهای غیر‌انسانی نشان داده‌اند که برای حقوق بشر ارزشی قائل نیستند. این زنان گفتند مبارزه مردم افغانستان بر حق است و جامعه جهانی نباید با طالبان تعامل کند.

جنبش زنان معترض افغانستان از جامعه جهانی خواست که در کنار نسل جوان و دموکرات افغانستان بایستند و در برابر «گروه استبدادی طالبان» قاطعانه عمل کنند. این زنان گفتند که از ریچارد بنت توقع دارند تا با قربانیان تندروی‌ها و استبداد طالبان گفت‌وگو کند و رنج‌های آنان را بشنود.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، دموکراسی و رسانه‌ها در افغانستان، روز چهارشنبه ۲۷ مهرماه، برای نخستین بار به پنجشیر رفت. منابع آگاه گفته‌اند که بنت تنها اجازه داشت تا با محمد‌محسن هاشمی، استاندار طالبان در پنجشیر، دیدار کند. سخنگوی استاندار پنجشیر گفت که در این دیدار طالبان به ریچارد بنت گفته‌اند که حقوق بشر در این منطقه براساس شریعت اسلامی اجرا می‌شود. در این سفر هیئتی از دفتر یوناما نیز بنت را همراهی کرده‌اند.

 

بیشتر از جهان