آیا بوریس جانسون دوباره نخست‌وزیر می‌شود؟

جانسون ساختمان شماره ۱۰ را درست یک ماه پیش ترک کرد، اما به نظر می‌رسد سقوط لیز تراس درها را برای بازگشت احتمالی او باز کرده است

تراس در سخنرانی کوتاه استعفای خود گفت تا زمانی که جانشین او انتخاب نشود در سمت نخست‌وزیری باقی خواهد ماند - AFP

درست چند ماه پیش بود که بوریس جانسون بیرون ساختمان داونینگ استریت ایستاد و اعلام کرد که شماره ۱۰ را ترک خواهد کرد و به مردم گفت: «استعفا را می‌پذیرد».

اما اکنون طی یک دگرگونی خارق‌العاده احتمال دارد به آنجا بازگردد.  

سقوط لیز تراس، جانشینش - که روز پنجشنبه تنها پس از ۴۵ روز نخست‌وزیری، استعفایش را اعلام کرد- فرصتی برای بازگشت احتمالی او پدید آورده است.

تایمز گزارش داده است که گفته شده انتظار می‌رود این مرد ۵۸ ساله به مقام پیشین خود بازگردد.

هر چند جانسون هنوز باید پاسخ بدهد آیا در مورد رسوایی پارتی‌گیت پارلمان را گمراه کرده یا خیر، اینطور به‌نظر می‌رسد که او همچنان از حمایت حزب محافظه‌کار برخوردار است.

جانسون – که تا ماه گذشته بیش از سه سال نخست‌وزیر بود – درست چند روز پیش در نظرسنجی اعضای حزب محافظه‌کار که از آن‌ها پرسیده بودند در صورت استعفای تراس ظرف چند هفته آینده، بیشتر از همه دوست دارند چه کسی بر مسند قرار بگیرد، در صدر قرار گرفت. جانسون در نظرسنجی یوگو از ۵۳۰ عضو حزب محافظه‌کار که در ۱۷ و ۱۸ اکتبر انجام شد، ۳۲ درصد آرا را به‌دست آورد.

اما تصمیم با کیست و آیا جانسون می‌تواند با وجود اینکه داونینگ استریت را ماه گذشته ترک کرده است، دوباره نامزد شود؟

تراس روز پنجشنبه در سخنرانی کوتاه استعفای خود گفت تا زمانی که جانشین او انتخاب نشود در سمت نخست‌وزیری باقی خواهد ماند. او گفت که با سر گراهام بردی، رییس‌ کمیته ۱۹۲۲ توافق کرده است که «انتخابات رهبری در هفته آینده تکمیل شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سر گراهام بعدا توضیح داد که با جیک بری، دبیر حزب محافظه‌کار صحبت کرده است که گفت: «تایید کرده بود که رای‌گیری و نتیجه‌گیری انتخابات رهبری حزب تا جمعه ۲۸ اکتبر امکان‌پذیر است، بنابراین باید پیش از تاریخ بیانیه مالی که ۳۱ اکتبر تعیین ‌شده، یک رهبر جدید داشته باشیم.»

بر اساس گزارش پژوهشی کتابخانه مجلس عوام در مورد انتخابات رهبری حزب محافظه‌کار، «رهبر حزب باید نماینده مجلس باشد». جانسون با اینکه شماره ۱۰ را ترک کرده، اما همچنان نماینده اکسبریج و رایسلیپ جنوبی است و در شرایط کنونی به نظر می‌رسد که جانسون می‌تواند یک‌بار دیگر برای رهبری حزب – و درنتیجه احتمالا برای نخست‌وزیری بریتانیا – تلاش کند.

ایندیپندنت برای دریافت اظهارنظر حزب محافظه‌کار با آن‌ها تماس گرفته است.

در گزارش پژوهشی آمده است که انتخابات رهبری محافظه‌کاران «معمولا شامل دو مرحله است... نمایندگان محافظه‌کار دو نامزد را برای معرفی به مرحله دوم انتخاب می‌کنند» و سپس «اعضای حزب به آن‌ها رای می‌دهند. نامزدی که بیشترین آرا را کسب کند برنده می‌شود.»

اما هنگامی که روز پنجشنبه خبرنگاران از سر گراهام [درباره این موضوع] پرسیدند، در ابتدا چندان مشخص نبود که چه وضعیتی قرار است پیش بیاید. او در پاسخ به این پرسش که آیا اعضا در این روند حضور خواهند داشت یا خیر گفت: «انتظارمان همین است.» و افزود: «بنابراین، دلیل گفت‌وگوی من با رئیس حزب و بحث درباره شاخص‌های این فرآیند این است که ببینیم چطور می‌توانیم همه چیز ازجمله همفکری حزب تا هفته آینده را محقق کنیم.»

سر گراهام در پاسخ این پرسش که آیا قطعا دو نامزد برای عضویت معرفی می‌شود، گفت: «طبق قوانین حزب باید دو نامزد معرفی شود، مگر آنکه فقط یک نامزد وجود داشته باشد.»

سر گراهام اواخر روز پنجشنبه گفت که کاندیداهای جایگزین تراس دست‌کم باید ۱۰۰ حامی از نمایندگان محافظه‌کار داشته باشند. بری که در کنار او بود توضیح داد که هیئت‌مدیره حزب محافظه‌کار در ساعت ۴ بعدازظهر تشکیل جلسه داده است.

او افزود: «ما با همکاری کمیته ۱۹۲۲ تصمیم گرفته‌ایم که اگر حزب به این نتیجه برسد که دو نامزد معرفی کند، به‌منظور انتخاب رهبری بعدی از اعضای حزب محافظه‌کار به‌صورت آنلاین رای‌گیری سریع و قاطع به عمل آوریم.» او در ادامه گفت: «تمامی مراحل انتخابات رهبری حزب حداکثر تا روز جمعه ۲۸ اکتبر به پایان می‌رسد.»

© The Independent

بیشتر از جهان