لیز تراس، نخست‌وزیر بریتانیا پس از شش هفته استعفا داد

تنها ۴۵ روز طول کشید تا لیز تراس اعلام استعفا کند

تراس به وزرای ارشدش گفت که می‌خواهد به مردم نشان دهد که زمان‌های سختی در پیش است- REUTERS/Henry Nicholls

لیز تراس، کوتاهترین دوره نخست‌وزیری بریتانیا تاکنون را خواهد داشت. تنها شش هفته پس از شروع دوره نخست‌وزیری، لیز تراس قصد استعفا از سمت خود را اعلام کرد. در طول دوره تراس، بریتانیا در آشفتگی سیاسی و اقتصادی عمیق افتاده است.

به گزارش «سی.‌ان.‌ان.»‌، تراس روز پنجشنبه گفت به منظور انتخاب يک رهبر جديد برای حزب محافظه‌کار ظرف هفته آينده کنار خواهد رفت. تعداد فزاینده‌ای از قانون‌گذاران حزب محافظه‌کار گفته‌اند که دیگر نمی‌توانند از او حمایت کنند.

این تصمیم به یک دوره فاجعه‌بار در خیابان داونینگ پایان می‌دهد. دستور کار اقتصادی تراس بازارها را به وحشت انداخت و به سقوط ارزش پوند منجر شد.

پیش از اعلام استعفای تراس، جورج کانینگ رکورد کوتاهترین مدت نخست‌وزیری را در دست داشت. جورج کانینگ تا زمان مرگش در سال ۱۸۲۷ به مدت ۱۱۹ روز نخست‌وزیر بود. در مقابل، تراس تنها ۴۵ روز طول کشید تا اعلام استعفا کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصمیم تراس مبارزه تازه‌ای برای قدرت در بین حزب محافظه‌کار حاکم را شروع خواهد کرد. حزب محافظه‌کار حاکم که در یک سال گذشته به دنبال حمایت عمومی بیشتر بود، اکنون دو نخست‌وزیر خود، بوریس جانسون و تراس را در طول چند ماه برکنار کرده است.

تراس روز دوشنبه گفت که از طرح اقتصادی رادیکال خود، «بیش از حد دور و بیش از حد سریع» پشیمان است. او هدفش را بیرون آوردن اقتصاد بریتانیا از روند سال‌ها رشد کند، اعلام کرده بود.

تراس به وزرای ارشدش گفت که می‌خواهد به مردم نشان دهد که زمان‌های سختی در پیش است.

این در حالی است که تراس از همان زمان شروع کارش به عنوان نخست‌وزیر «مشکلات جهانی» را دلیل اصلی برای سقوط ارزش پوند می‌دانست.  

مشخص نبود که آیا این عذرخواهی، شورش رو به رشد را در حزب محافظه‌کار فرونشاند یا نه، زیرا تعدادی از قانون‌گذاران از تراس خواستند که تنها شش هفته پس از نخست‌وزیر شدن دست از کار بکشد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به استعفای لیز تراس، گفت: ایالات متحده به همکاری‌های تنگاتنگ خود با دولت بریتانیا ادامه می‌دهد. آمریکا و بریتانیا متحدان قوی هستند و این واقعیت هرگز تغییر نخواهد کرد.

بیشتر از جهان