رئیس دانشگاه شهید بهشتی دانشجویان معترض را به ارجاع به «روانپزشک» تهدید کرد

حداد عادل: در دانشگاه شریف عده‌ای حرف‌های «مستهجن» زدند و نیرویی هم عصبانی شد و کاری کرد

اعتراض‌ها و اعتصاب‌های دانشجویی در سراسر ایران به شکلی فراگیر ادامه دارد و با وجود سرکوب شدید، دستگیری گسترده، ضرب و شتم و پرونده‌سازی‌های امنیتی، همچنان شمار زیادی از دانشجویان از رفتن به کلاس‌های درس امتناع می‌کنند. برخی روسای دانشگاه‌ها به‌صراحت اذعان کرده‌اند که مقام‌های رده بالای حاکمیت از آنان خواسته‌اند به سرعت اعتراض‌های دانشجویی را خاتمه دهند. در پیوند با همین موضوع، سعدالله نصیری ‌قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، گفت: «ممکن است مجبور شویم دانشجویان خاطی را به روانپزشک ارجاع دهیم، چراکه قرار نیست امنیت ۲۰ هزار دانشجو را به خاطر تعداد حداقلی از دانشجویان که خاطی‌اند به خطر بیندازیم».

رئیس دانشگاه شهید بهشتی درباره اینکه روانپزشک چه اقدامی می‌تواند برای دانشجوی معترض انجام دهد، توضیح بیشتری نداد. اما سابقه‌ای طولانی از ارجاع زندانیان سیاسی به مراکز روانی وجود دارد. پیش‌تر یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش، نیز گفته بود که دانش‌آموزان بازداشتی برای «اصلاح و تربیت» به مراکز روانشناسی منتقل شده‌اند تا به «شخصیت ضد اجتماعی» تبدیل نشوند. او ادعا کرد که تعداد دانش‌آموزان بازداشتی «آنچنان» نیست.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز در سخنان اخیرش ادعای «حداقل» بودن تعداد دانشجویان معترض را مطرح کرد، درحالی‌که طبق گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، دست‌کم ۸۱ دانشگاه در سراسر ایران به اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها پیوسته‌اند و تاکنون هویت ۲۰۶ دانشجوی بازداشتی احراز شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود اینکه مقام‌های حکومت تلاش می‌کنند تعداد دانشجویان معترض را کم جلوه دهند، سخنان آنان آشکار می‌کند که اعتصاب دانشجویان و تعطیلی کلاس‌های درس برای حاکمیت دردسر جدی درست کرده است. رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اذعان بر اینکه دانشجویان حق اعتراض دارند، گفت: «آنان نباید کلاس درس را تعطیل کنند.» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در سخنان اخیرش ادعا کرد که «لنگ و تعطیل» کردن کلاس‌های درس کار «دشمنان» است.

مقام‌های حکومت ایران از یک‌سو ادعای کم بودن تعداد معترضان را مطرح می‌کنند، از سوی دیگر برای رویارویی با چالشی که با آن مواجه شده‌اند به تکاپو افتاده‌اند و حتی همایش‌هایی با این موضوع برگزار می‌کنند. غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از نزدیکان علی خامنه‌ای، روز پنجشنبه ۲۸ مهرماه، در همایشی موسوم به «بررسی علل و عوامل اغتشاشات اخیر» ادعا کرد که تعداد معترضان ۲۰۰ هزار نفر بیشتر نبود. پیش‌تر، روزنامه دولتی ایران مدعی شده بود که تعداد معترضان ۸۰ هزار نفر هم نیست. حمید رسایی، نماینده پیشین مجلس هم در یک برنامه تلویزیونی ادعا کرد کل معترضان تهرانی ۱۵۰ نفر بیشتر نیستند و از خیابانی به خیابان دیگر می‌روند. مشخص نیست حکومتی‌ها بر چه مبنایی این آمار و ارقام را اعلام می‌کنند، اما این تناقض‌های آماری آشکار می‌کند که حتی در ارائه اطلاعات غیرواقعی نیز با یکدیگر هماهنگ نیستند. بااین‌حال روی مسائلی مانند نسبت دادن اعتراض‌ها به خارج از کشور، سرکوب شدید مردم و دانشجویان معترض و طرح ادعاهایی مانند «کشته سازی» با هم اتفاق‌نظر دارند.

حداد عادل نیز در سخنان روز پنجشنبه بدون اشاره به ورود نیروهای امنیتی به مدرسه شاهد اردبیل و ضرب و شتم دانش‌آموزان، ادعای «کشته‌سازی» در اردبیل و کرج را مطرح کرد. او همچنین ضمن دفاع از عملکرد نیروهای سرکوب در دانشگاه صنعتی شریف گفت: «در این حادثه عده‌ای دانشجو و دانشجونما حرف‌های مستهجن زدند و نیرویی هم عصبانی شد و کاری کرد و دشمن همین را بهانه کرد.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادعای «پیشرفت زنان» در سال‌های پس از انقلاب را مطرح کرد و گفت که مردم باید به خاطر «سایه رهبر» و سر کار بودن دولت و مجلس انقلابی «شکرگزار» باشند. پدر همسر مجتبی خامنه‌ای در ادامه ادعاهای خود از عملکرد اقتصادی دولت نیز دفاع کرد و مشکلات موجود را به گردن تحریم‌ها انداخت.

با وجود برخورد تهاجمی و تهدیدآمیز نیروهای امنیتی و مدیران دانشگاه‌ها با دانشجویان، روز پنجشنبه نیز اعتراض‌های دانشجویی در برخی نقاط ایران ادامه داشت. شماری از دانشجویان دانشگاه سوره در واکنش به سخنان محمدحسین ساعی، رئیس این دانشگاه که در صداوسیما ادعای عادی شدن شرایط دانشگاه را مطرح کرده بود، اعلام کردند «هیچ‌چیز عادی نیست و عادی نخواهد شد و ما جمعی از دانشجویان سوره اعلام می‌کنیم که با وجود تهدیدهای دانشگاه مبنی بر حذف دانشجویان‌، حذف استادان و از دست رفتن شهریه‌‌ پرداخت‌شده، همچنان در هفته‌ ششم اعتصابات به مسیر خود ادامه می‌دهیم و در هیچ کلاس درسی حضور پیدا نخواهیم کرد.»

نهادهای امنیتی تاکنون درباره وضعیت دانشجویان بازداشتی و شرایط نگه‌داری آنان توضیحی نداده‌اند، اما فعالان مدنی و دانشجویی درباره سلامتی برخی از دانشجویان ابراز نگرانی‌ کرده‌اند. مصطفی نیلی، وکیل دادگستری در توییتی درباره وضعیت یکی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی که در پی حمله نیروهای امنیتی به بند ۸ زندان اوین به ضرب گلوله ساچمه‌ای مجروح شد، ابراز نگرانی کرد و نوشت که او «از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی محروم است و با توجه به‌شدت جراحت و امکان عفونت، سلامتش درخطر جدی است.»

شوراهای صنفی دانشجویان کشور نیز اعلام کرد که با وجود گذشت بیش از سه هفته از بازداشت امین سالاری سلاجقه، دانشجوی فلسفه دانشگاه تهران و انتقال او از بازداشتگاه اوین به زندان فشافویه، نه‌ تنها هنوز وعده‌های مکرر مسئولان برای آزادی او عملی نشده، بلکه طبق آخرین اخبار وضعیت سلامتی این دانشجو وخیم گزارش شده است. گفته می‌شود که این دانشجو هم‌اکنون با تب بالا و عفونت ریه و کلیه در بازداشت به‌سر می‌برد و به امکانات درمانی و پزشکی مناسب دسترسی ندارد. روز پنجشنبه اخباری نیز از اعتصاب غذای واران محمدنژاد، دانشجوی کارشناسی ‌ارشد دانشگاه هنر یزد و اهل سنندج منتشر شد.