رسانه‌های آلمان: زیرمجموعه‌ «ابرآروان» در دوسلدورف به قطع اینترنت در ایران کمک می‌کند

شرکت آلمانی سافت‌کلود در واقع شعبه آلمانی شرکت «ابرآروان» است که به وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی برای اعمال محدودیت، اختلال و سانسور کمک فنی می‌کند

سافت‌کلود دست‌کم به‌طور غیرمستقیم با دستگاه‌های اطلاعاتی ایران یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری دارد-تکراتو

همزمان با تشدید محدودیت‌های اینترنت در ایران، و به‌دنبال پی‌گیری‌‌های برخی از فعالان حق دسترسی آزاد به اینترنت، برخی از رسانه‌های آلمانی به نتایج تحقیق مشترکی اشاره کردند که نشان می‌دهد شرکت فناوری «ابرآروان» که در شهر دوسلدورف آلمان با نام دیگری فعال است، در همکاری با حکومت ایران در اعمال سانسور، اختلال و قطع دسترسی شهروندان ایران به اینترنت، به‌ويژه در میانه خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، نقش داشته است.

نشریه آلمانی ‌زبان تاز (Taz) روز پنجشنبه ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه) در گزارشی به نتایج کار تحقیقی مشترک این نشریه، با دو سازمان Corrective و netzpolitik اشاره کرد.

بر اساس یافته‌ها، در حومه شیک شهر دوسلدورف و مناطق اطراف آن، شبکه‌ای از شرکت‌های تجاری و فناوری فعال است که «دست‌کم به‌طور غیرمستقیم»، با حکومت ایران و دستگاه‌‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی همکاری دارند.

به‌نوشته نشریه «تاز» این شرکت‌ها به حکومت ایران برای تهیه زیرساخت‌های «اینترنت ملی» و اعمال سانسور کمک می‌کنند.

شبکه تلویزیونی ard آلمان هم روز پنجشنبه در یک برنامه طنز تلویزیونی، ضمن ناتوان توصیف کردن مسئولان حکومت ایران برای اعمال فنی سانسور و قطع اینترنت، در گزارش خود اشاره کرد شرکت‌های وجود دارند که به مقام‌های حکومت ایران برای اعمال سانسور و قطع اینترنت کمک فنی می‌کنند. از قضا یکی از این شرکت‌ها، با نام «ابرآروان» در آلمان و در شهر دوسلدورف فعال است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشریه «تاز»، در بخش دیگری از یادداشت روز پنجشنبه خود، ضمن اشاره به موقعیت آلمان به‌عنوان مهم‌ترین شریک تجاری حکومت ایران در اروپا نوشت: برخلاف ایالات متحده که پس خروج یک‌جانبه دولت ترامپ، رئيس‌جمهوری پیشین آمریکا، از «برجام»، مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی وضع کرد، دولت‌های اروپایی با شرکت‌هایی که با نظام جمهوری اسلامی همکاری دارند مدارای بیشتری می‌کنند.

یافته‌های مشترک نشریه «تاز» نشان می‌دهد، یک شرکت فعال در دوسلدورف با نام سافت‌کلود (Softqloud)، در واقع شاخه‌ای از آروان کلود Arvancloud یا همان شرکت ایرانی «ابرآروان» که به وزارت ارتباطات جمهوری اسلامی و «شورای عالی فضای مجازی» برای اعمال محدودیت، اختلال و سانسور کمک فنی می‌کند.

به‌نوشته نشریه «تاز»، این شرکت دست‌کم به‌طور غیرمستقیم با دستگاه‌های اطلاعاتی ایران یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری دارد.

نشریه «تاز» در بخش دیگری از گزارش خود، به همکاری‌های مشترک بانک پاسارگاد با شرکت «ابرآروان» در راستای پیشبرد پروژه‌های شرکت اشاره کرده است.

به‌نوشته «تاز»، مسئولان شرکت «ابرآروان» هرچند با حکومت ایران، برای سرکوب اینترنت همکاری دارند، اما در ظاهر تلاش دارند تصویری امروزی و مدرن از خود ارائه دهند که با الگوهای شناخته ‌شده اسلامی همخوانی ندارد.