العلا میزبان شش هنرمند بین‌المللی خواهد بود

عربستان سعودی برنامه اقامت ۱۲ هفته‌ای هنرمندان در العلا را با شش هنرمند جدید راه‌اندازی می‌کند

العلا در آخرین برنامه اقامت هنرمندان، تا ماه دسامبر میزبان شش هنرمند جدید خواهد بود، تا مسیر دگرگونی این شهر باستانی را ادامه دهند.

هدف از این برنامه که مجری آن کمیسیون سلطنتی عربستان سعودی (RCU) است، تقویت همکاری بین هنرمندان مقیم و جامعه علمی روی زمین در العلا است.

این شش هنرمند به نام‌های محمد الفرج و دانیه الصالح اتباع عربستان سعودی، دکتر افرا عتیق هنرمند اماراتی، محمد کیلیتو هنرمند مراکشی-کانادایی، سابین میرلس هنرمند فرانسوی-آمریکایی و آگوستین پاردس هنرمند فیلیپینی‌اند.

کمیته سلطنتی عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد ملاک انتخاب هنرمندان جدید که از میان یک گروه ۱۶ نفری و یک لیست اصلی ۳۵ نفری انتخاب شدند، تجربه و توانایی فنی در کنار پروژه‌های تحقیقاتی اولیه همسو با کمیسیون سلطنتی عربستان و اهداف العلا و توانایی آن‌ها برای کار کردن در یک مکان غیرعادی بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

العربیا نیوز به نقل از آرناد موراند، رئیس نوآوری و خلاقیت دراین‌باره نوشت: «ما از معرفی هنرمندان شرکت‌کننده در این برنامه اقامتی جدید بسیار هیجان‌زده‌ایم. قصد ما این است با این کار به‌جای تمرکز بر تولید، افراد خلاق را به تحقیق و کشف امکانات نامحدود العلا تشویق کنیم. اصل برنامه اقامت اولیه ما به همکاری بین هنرمندان با مجموعه چشمگیر متخصصان علمی که در Oasis کار می‌کنند متکی است. این ماجراجویی جدید بر اساس چنین دانش جمعی‌ای ساخته ‌شده است و به بررسی تبادل‌های بیشتر با جوامع محلی العلا می‌پردازد. قصد ما این است با رسانه‌ها و رویکردهای مختلف، از هنر تجسمی گرفته تا شعر، الهام متقابل بین روایت‌های محلی، مهارت‌ها، دانش بومی و شیوه‌های هنری را پرورش دهیم.

ایوونا بلازویک، مدیر کارگروه تجربیات هنر عمومی، نیز به العربیا نیوز می‌گوید: «این برنامه به شش هنرمند برگزیده فرصت منحصربه‌فردی می‌دهد. برنامه اقامت این هنرمندان، زمان را که گرانبهاترین کالا است در اختیارشان قرار خواهد داد. این فرصتی است که همه چیزهایی که با آن آشنا هستند را کنار بگذارند و در مکان و جامعه‌ای کاملا جدید فکر و ایده‌پردازی کنند. یک جاه‌طلبی دوگانه است، ایجاد گفت‌وگویی فراتر از جغرافیای سیاسی (ژئوپولتیک) و تفاوت‌های فرهنگی و اینکه ببینیم وقتی شخصی را از خارج به این محیط غنی دعوت می‌کنیم چه اتفاقی می‌افتد.»

العلا شهری در شمال غربی عربستان سعودی و از شهرهای استان مدینه است. این شهر که در چند سال اخیر مرمت و بازسازی شده، اولین سایت میراث جهانی یونسکو در پادشاهی سعودی به نام هگرا (الحجر) را در خود جای داده است.

العلا با داشتن نشانه‌های تاریخی غنی و طبیعت بکر در دل تخته‌سنگ‌ها و تپه‌های شنی، شاهکارهای بی‌نظیری به بینندگان خود نشان می‌دهد. این منطقه از دیرباز پلی بین تمدن شرق و غرب و میعادگاهی برای گفت‌وگوی فرهنگ و تمدن بوده است. در راستای کاهش اقتصاد متکی بر نفت، این شهر یکی از جاذبه‌های گردشگری عربستان سعودی خواهد بود.

 

بیشتر از جهان