زن جوانی در پنجشیر برای حل اختلاف دو خانواده وادار به ازدواج اجباری شد

فریماه برای آن که برادرش شخصی را به قتل رساند، تن به ازدواج اجباری داد

رسم ازدواج اجباری زنان و دختران در بیشتر بخش‌های افغانستان رایج است‌ ـ Mohd RASFAN / AFP

منابع محلی در پنجشیر می‌گویند در پی اختلاف‌های قومی میان دو خانواده، یک جوان به قتل رسید و برای پایان این دشمنی، خواهر قاتل ناچار به وصلت اجباری با خانواده مقتول شد.

گفته می‌شود از چند سال پیش، خانواده‌های فرید مشهور به «حاجی پلنگ» و سکندر خان در شهرستان دره عبدالله خیل اختلاف‌های قومی داشتند. چند روز پیش، برادر حاجی پلنگ با سلاح پشت خانه سکندر خان رفته بود اما پسران سکندر با او درگیر شدند که در جریان این درگیری، برادر فرید کشته شد.

به گفته منابع محلی، بزرگان شهرستان دره برای پایان این دشمنی خانوادگی، دختر ۲۴ ساله سکندر خان به نام فریماه را وادار به وصلت با خانواده حاجی پلنگ کردند. علاوه بر این، پدر این دختر ۱۲ لک افغانی نیز به این خانواده پول داده است.

رسم ازدواج اجباری یا «بد دادن» سال‌ها است برای حل دشمنی‌های خانوادگی در افغانستان رایج است و دختران جوان را به ازدواج با یکی از اعضای خانواده مقتول در‌می‌آورند تا به دشمنی پایان بدهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این موارد، رضایت زن شرط نیست و دختر خانواده به این دلیل که یک عضو از خانواده‌اش کسی را کشته است، قربانی ازدواج اجباری می‌شود.

شماری از مدافعان حقوق بشر در افغانستان، به‌ویژه در پنجشیر، می‌گویند با اینکه سال‌ها برای از بین بردن این رسم ناپسند مبارزه کرده‌اند، نتوانسته‌اند به این سنت پایان دهند.

پیش‌تر گزارش شده بود که فریماه به ازدواج اجباری با یک طالب درآمده است، اما منابع محلی می‌گویند هرچند فرید مشهور به «حاجی پلنگ» با طالبان رابطه حسنه دارد، اختلاف او با خانواده سکندر خان به دوره حکومت پیشین بر‌می‌گردد. اطلاعات بیشتری از جزئیات و علت اختلاف این دو خانواده در دست نیست.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در بیش از یک سالی که طالبان بر پنجشیر تسلط دارند، شماری از فرماندهان طالبان از ساکنان پنجشیر خواسته‌اند دخترانشان را به عقد اعضای این گروه در‌آورند.