واکنش‌ها به انتخاب لیز تراس به مقام نخست‌وزیری بریتانیا

اولاف شولتس، صدر‌اعظم آلمان، نیز  گفت که مشتاقانه منتظر همکاری با لیز تراس  در این دوران چالش‌برانگیز است

یائیر لاپید، نخست‌‌وزیر اسرائیل ، تراس را «دوست خوب من و یکی از دوستان بزرگ اسرائیل» خواند-REUTERS/Hannah McKay

انتخاب لیز تراس در جایگاه رهبر جدید حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر بعدی بریتانیا، با واکنش‌های بین‌المللی شماری از رهبران جهان مواجه شده است. 

تراس روز دوشنبه، پنجم سپتامبر (۱۴ شهریور) در رقابت برای رهبری حزب محافظه‌کار، ریشی سوناک، وزیر پیشین دارایی، را شکست داد. از ۱۷۰ هزار عضو حزب محافظه‌کار، ۸۱ هزار و ۳۲۶ نفر به لیز تراس و شش هزار ۳۹۹ نفر به سوناک رای دادند. 

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، به لیز تراس تبریک گفت و تاکید کرد که لندن و بروکسل باید در پیوند با توافق‌های طرفین کار کنند و او باید به توافق‌های میان بریتانیا و اتحادیه اروپا احترام بگذارد. رئیس کمیسیون اروپا گفت: «چالش‌های زیادی پیش روی خود داریم و از تغییرات آب و‌هوایی گرفته تا حمله روسیه به اوکراین، با هم مشارکت داریم و مشتاقانه، رابطه‌ای سازنده را در ارتباط با توافقاتمان انتظار می‌کشیم.» تراس طرفدار سرسخت ایده برگزیت، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بوده است و دیدگاه‌های چالش‌برانگیزی درباره اتحادیه اروپا دارد.

نارندرا مودی، نخست‌وزير هند، نیز ضمن تبریک به لیز تراس در جایگاه نخست‌وزير آتی بريتانيا، گفت که مطمئن است تحت رهبری تراس، مشارکت راهبردی جامع هند و بریتانیا تقویت خواهد شد. هند تا سال ۱۹۴۷ مستعمره بریتانیا بود و طرفین هم‌اکنون در چارچوب «جامعه کشورهای مشترک المنافع» روابط گسترده‌ای دارند.

اولاف شولتس، صدر‌اعظم آلمان، نیز  گفت که مشتاقانه منتظر همکاری با لیز تراس  در این دوران چالش‌برانگیز است و بریتانیا و آلمان  در حکم شریک و دوست، به همکاری نزدیک با هم ادامه خواهند داد. 

یائیر لاپید، نخست‌‌وزیر اسرائیل ، تراس را «دوست خوب من و یکی از دوستان بزرگ اسرائیل» خواند. 

لیز تراس روز دوشنبه، پنجم سپتامبر، با رای اعضای حزب محافظه‌کار به رهبری این حزب و جانشینی بوریس جانسون، نخست‌وزیر مستعفی بریتانیا، دست یافت. بوریس جانسون با استقبال از انتخاب لیز تراس، گفت که او برنامه درستی برای توسعه کشور، متحد کردن دوباره حزب محافظه‌کار، کاهش مالیات، و مقابله با افزایش هزینه‌های زندگی مردم دارد. تراس در طول مبارزات انتخاباتی‌اش وعده داد که با هزینه‌های بالای زندگی مقابله خواهد کرد. او در حالی نخست‌‌وزیر می‌شود که بریتانیا بحران حادی را از سر می‌گذراند و هزینه‌های بالای زندگی شهروندان، در حال تبدیل شدن به یک معضل عمده است و اقتصادی که تراس از بوریس جانسون به ارث برده است، به سمت رکود طولانی می‌رود. چالش آینده لیز تراس، مقابله با چنین مشکلاتی خواهد بود. او در حال حاضر  برای ارائه برنامه و تحقق وعده‌های انتخاباتی خود تحت فشار است.

 تراس۴۷ ساله، پیش از این در سمت‌های مختلف دولتی، از جمله وزارت امور خارجه، فعالیت کرده است. ملکه الیزابت دوم قرار است روز سه‌شنبه رسما او را به نخست‌وزیری بریتانیا منصوب کند.

پس از مارگارت تاچر و ترزا می، تراس سومین زنی است که نخست‌وزیر بریتانیا می‌شود.

بیشتر از جهان