امارات متحده عربی ۱۰۰میلیون دلار به اوکراین کمک می‌کند

امارات در ماه‌های اخیر بارها به غیرنظامیان اوکراینی آسیب‌دیده از جنگ کمک کرده است

شیخ محمد بن‌زاید نگرانی خود را درمورد آثار جهانی جنگ روسیه و اوکراین از جمله بر اقتصاد و امنیت بین‌المللی، ابراز کرد- AFP

شیخ محمد بن‌زاید آل‌نهیان، رئیس دولت امارات متحده عربی، فرمانی صادر کرد که برمبنای آن، ۱۰۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه به اوکراین ارائه می‌شود.

به گزارش العربیه انگلیسی، این کمک قرار است برای کمک به وضعیت غیرنظامیان آسیب‌دیده از بحران جاری در اوکراین تخصیص یابد.

ریم بنت ابراهیم الهاشمی، وزیر دولت امارات در بخش همکاری‌های بین‌المللی، گفت: «این کمک‌ها به دلیل اعتقاد شیخ محمد به اهمیت همبستگی در زمان جنگ اهدا می‌شود و در راستای تداوم تلاش‌های مستمر امارات متحده عربی برای کاهش تاثیر بحران اوکراین بر غیرنظامیان این کشور انجام می‌گیرد.»

اهدای ۱۰۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه تازه‌ترین کمکی است که امارات متحده عربی برای اوکراین جنگ‌زده در نظر می‌گیرد. امارات در ماه‌های اخیر کمک‌های امدادی مشابهی به غیرنظامیان اوکراینی آسیب‌دیده از حمله روسیه ارائه داده است. علاوه بر این، در پاسخ به درخواست فوری سازمان ملل متحد، یک فروند هواپیماهای حامل کمک برای پناهندگان اوکراینی در لهستان و مولداوی نیز اعزام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمک‌ اخیر امارات متحده عربی پس از تماس تلفنی شیخ محمد بن‌‌زاید با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، در روز دوشنبه انجام گرفت. در آن تماس، رهبران دو کشور درباره آخرین تحولات جنگ روسیه و اوکراین گفت‌وگو و بر اهمیت تنش‌زدایی تاکید کردند.

در تماس تلفنی میان این دو مقام، بر «گفت‌وگو و راه‌حل‌های دیپلماتیک» به‌عنوان ابزاری برای پایان‌دادن به تهاجم تاکید شد و رهبر امارات اشاره کرد که این کشور «تمام تلاش‌های ممکن را برای جلوگیری از تشدید بحران و کمک به ایجاد فضایی مناسب برای تنش‌زدایی و مذاکره به کار خواهد گرفت؛ زیرا این اتفاق به نفع همه طرف‌ها است.»

شیخ محمد بن‌زاید همچنین نگرانی خود را در مورد آثار جهانی جنگ روسیه و اوکراین از جمله بر اقتصاد و امنیت بین‌المللی، ابراز کرد.

پس از این گفت‌وگو،‌ در بیانیه‌ منتشرشده در کانال تلگرامی زلنسکی، تاکید شد: «طی گفت‌وگو با رئیس دولت امارات متحده عربی، سی‌امین سالگرد روابط بین کشورهای خود را جشن گرفتیم. من از حمایت موثر او از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین به ویژه در سازمان ملل متحد سپاسگزارم.»

اواخر فوریه و در اوج تنش میان کی‌یف و مسکو، امارات متحده عربی با اقدام نظامی برای حل مسئله اوکراین مخالفت کرد. در آن زمان، انور قرقاش، وزیر مشاور دولت امارات متحده عربی در سیاست خارجی، گفت که این کشور در مقابل «راه‌حل‌های نظامی» در اوکراین قاطعانه خواهد ایستاد. او خواستار یک ‌راه‌حل دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین شد.

در آن زمان، لانا نصیبه، نماینده دائم امارات در سازمان ملل متحد، هم اعلام کرد که امارات متحده عربی برای همکاری با دیگر اعضای آن سازمان به‌منظور دستیابی به تنش‌زدایی و توقف درگیری‌ها آماده است. او پس از رای‌گیری شورا در مورد پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خواستار خروج روسیه شده بود، گفت: «در طول این بحران، کشور من به‌طور مداوم خواستار کاهش تنش و گفت‌وگو بوده است؛ ما به ابتکارها و کانال‌های دیپلماتیک مختلف برای حل‌وفصل بحران امیدواریم و امارات متحده عربی از تاکید پیش‌نویس قطعنامه مبنی‌بر لزوم پایبندی به اصول حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد حمایت می‌کند.»

بیشتر از جهان