گفت‌وگوی تلفنی روسای دولت امارات متحده عربی و اوکراین

امارات متحده عربی نقش مهمی در تبادل زندانیان میان روسیه و اوکراین داشته است

یک هفته بعد از دیدار شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات متحده عربی، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، او روز سه‌شنبه با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، تلفنی گفت‌وگو و درباره همکاری‌های دوجانبه، تنش‌زدایی در منطقه و یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای بحران اوکراین صحبت کرد.

امارات متحده عربی، به مانند عربستان سعودی، نقش مهمی در تبادل زندانیان و  اسرای جنگی میان روسیه و اوکراین ایفا کرده است.

خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی روز سه‌شنبه ۱۸ اکتبر (۲۶مهرماه) در گزارشی به‌نقل از رئیس دولت این کشور نوشت: ابوظبی تمام تلاشش را به‌کار خواهد گرفت تا جلوی تشدید بحران را بگیرد و در نهایت فضایی مناسب برای کاهش تنش‌ها و انجام گفت‌وگو میان طرفین ایجاد شود. به‌گفته شیخ محمد بن زاید آل نهیان، یافتن چنین راه‌حلی به‌سود همه است.

خبرگزاری دولتی امارات، هفته گذشته، همزمان با سفر شیخ محمد بن زاید آل نهیان به روسیه و دیدارش با پوتین، هدف از انجام این سفر را «دستیابی به راه‌حل‌های سیاسی موثر»، برای حل بحران، عنوان کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته رئیس دولت امارات متحده عربی، ابوظبی نگران پیامدهای فرامنطقه‌ای و جهانی تداوم جنگ روسیه و اوکراین، بر شرایط اقتصاد و امنیت بین‌المللی است.

خبرگزاری دولتی امارات، همچنین به‌نقل از رئیس‌جموری اوکراین نوشت: کی‌يف از تلاش‌های ابوظبی برای ایفای نقش کلیدی برای تبادل زندانیان میان روسیه و اوکراین قدردانی می‌کند.

به‌گفته زلنسکی، تلاش‌ها امارات متحده عربی برای تبادل زندانیان با روسیه، نشانه آمادگی این کشور برای پیشبرد نقش میانجیگری است.

این گفت‌وگوها در حالی است که تصمیم اخیر سازمان کشورهای عضو اوپک‌پلاس، برای کاهش تولید دو میلیون بشکه در روز، موجب خشم و نارضایتی کشورهای غربی و اوکراین شده است.

کشورهای غربی و متحدان آمریکا، اقدام اخیر اوپک‌پلاس را در راستای کمک برای کرملین برای کم کردن اثر تحریم‌های نفتی ارزیابی کرده‌اند.

بیشتر از جهان