آمریکا از بازیگران مستقل و سازمان‌های مسلح مخالف طالبان حمایت نمی‌کند

رئیس استخبارات طالبان و معاون سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، اوایل اکتبر در دوحه ملاقات کردند

مقام‌های طالبان از تضمین آمریکا مبنی بر حمایت نکردن از مخالفان این گروه استقبال کردند-0khalodi0/Twitter@

دیوید کوهن، معاون سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و توماس وست، فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور افغانستان، در ملاقات با ملا عبدالحق وثیق، رئیس استخبارات (سازمان اطلاعات) طالبان که اوایل اکتبر در دوحه انجام شد، به این گروه اطمینان داده‌اند که آمریکا از گروه‌های مسلح و بازیگران مستقل مخالف طالبان در افغانستان حمایت مالی نمی‌کند.

الجزیره، روز سه‎‌شنبه، ۱۸ اکتبر، به نقل از منابعی در میان طالبان، جزئیات جدیدی در مورد ملاقات مقام‌های آمریکایی و طالبان منتشر کرد. بر اساس این گزارش، مقام‌های طالبان از تضمین آمریکایی‌ها مبنی بر حمایت نکردن واشنگتن از مخالفان این گروه استقبال کرده‌اند.

مقام‌هایی آمریکایی در حالی از تعهد آمریکا مبنی بر حمایت نکردن از گروه‌های مخالف طالبان خبر داده‌اند که در یک‎ سال سلطه طالبان بر افغانستان، جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، در پنج استان افغانستان در حال مبارزه مسلحانه با این گروه بوده است. به گفته احمد مسعود، جبهه مقاومت ملی با حدود سه هزار نیروی مسلح، در استان‌های پنجشیر، بغلان، پروان، کاپیسا، تخار و بدخشان پایگاه‌های نظامی دارد و هرازگاه با طالبان درگیر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، هوگو شورتر، کاردار بریتانیا در افغانستان که کارش را از دوحه به پیش می‌برد، روز یکشنبه در توییتی، نوشت که بریتانیا از کسی که از طریق خشونت به دنبال تغییر سیاسی در افغانستان باشد، حمایت نمی‌کند.

شورتر افزود: «ما به ارتقای ثبات، حقوق بشر و حکومتداری خوب از طریق تعامل عملی با طالبان ادامه می‌دهیم.»

طالبان در یک‎ سال گذشته با راه‌اندازی عملیات‌های گسترده نظامی در پنجشیر و بغلان، تلاش کردند جبهه مقاومت ملی را از سر راه خود بردارند اما نیروهای این جبهه همچنان به مبارزه با طالبان ادامه داده‌اند.

رهبران طالبان در ملاقات با دیپلمات‌های غربی، همواره تلاش می‌کنند بابت حمایت نکردن آنان از مخالفان این گروه تعهد و تضمین بگیرند. تاکنون دیپلمات‌های آمریکایی، بریتانیایی و چند کشور غربی دیگر در پیام‌ها و صحبت‌هایشان به‌صراحت گفته‌اند که از مخالفان طالبان حمایت نمی‌کنند.

از ملاقات معاون سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و رئیس اداره اطلاعات طالبان، اطلاعات زیادی در دست نیست. این نخستین ملاقات هیئت‌های بلندپایه طالبان و آمریکا پس از کشته شدن ایمن‌ الظواهری در ۳۱ ژوییه در کابل، است. پس از کشته شدن رهبر پیشین القاعده در حمله پهپادی آمریکا به کابل، مقام‌های آمریکایی طالبان را به نقض توافق دوحه متهم کردند. طالبان هم در واکنش به این حمله که بر اساس ادعای جو بایدن، رهبر القاعده در آن کشته شد، گفتند که این حمله توافق دوحه را که در فوریه ۲۰۲۰ امضا شد، نقض کرده است.

طالبان همچنین مدعی شدند که هیچ کسی در حمله پهپادی آمریکا کشته نشده و بقایای جسد ایمن الظواهری نیز از محل اصابت گلوله‌های موشک هل‌فایر به دست نیامده است.

در همین حال، الجزیره به نقل از منابعی در طالبان، نوشت که در ملاقات میان مقام‌های آمریکایی و طالبان، در مورد سرنوشت ذخایر ارزی افغانستان که در بانک‌های ایالات متحده و چند کشور اروپایی بلوکه ‌شده‌اند، نیز مذاکره شده است. مقام‌های طالبان با تصمیم ایالات متحده در مورد سپردن ۳.۵ میلیارد دلار از مجموع بیش از ۹ میلیاد دلار ذخایر ارزی به یک صندوق امانی در سوییس مخالف‌اند.

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، حدود یک‌ سال پس از امضای توافق صلح با آمریکا، قدرت را در افغانستان تصاحب کردند. با گذشت بیش از یک سال از تشکیل کابینه این گروه، هیچ دولتی رژیم آنان را به رسمیت نشناخته است. پیش‌شرط بسیاری از دولت‌های جهان برای به رسمیت شناختن حاکمیت جدید در افغانستان تشکیل دولتی فراگیر با حضور نمایندگان همه اقوام و جریان‎‌‌های سیاسی در آن کشور است.

تمامی ساختارهای رژیم طالبان در اختیار فرماندهان و اعضای این گروه است و هیچ‌کس خارج از ساختار نظامی و سیاسی طالبان در مسندهای مهم دولتی به کار گمارده نشده است و بیشتر کارکنان دولت پیشین افغانستان از نهادهای نظامی و غیرنظامی اخراج شده‌اند.

بیشتر از جهان