استرالیا دیگر اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسد

دولت استرالیا تصمیم دولت قبلی این کشور در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل را لغو کرد

وونگ: ما در حمایت خود از مردم فلسطین، از جمله حمایت‌های بشردوستانه، تزلزل ناپذیریم -  AHMAD GHARABLI / AFP

استرالیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که دیگر اورشلیم غربی را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسد و تصمیم دولت محافظه‌کار قبلی در سال ۲۰۱۸ را لغو می‌کند.

به گزارش تایمز اسرائیل، پنی وونگ، وزیر خارجه استرالیا، گفت که کابینه دولت حزب چپ میانه کارگر موافقت کرد دوباره تل‌آویو را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد و بار دیگر تاکید کرد که وضعیت اورشلیم باید در مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین، حل شود.

به گفته وونگ، وضعیت این شهر باید از طریق گفت‌وگوهای صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تعیین شود نه از طریق تصمیم‌های یک‌جانبه. او ادامه داد: «استرالیا برای درگیری بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به راه‌حل دو کشور متعهد است و ما از رویکردی که این چشم‌انداز را تضعیف کند، حمایت نخواهیم کرد. سفارت استرالیا همیشه در تل‌آویو بوده و است.»

پنی وونگ پیش‌ از این گفته بود که دولت سابق در مورد به رسمیت شناختن بیت المقدس غربی به عنوان پایتخت اسرائیل تصمیم گرفته و دولت برای تغییر آن هیچ تصمیمی نگرفته است؛ اما تنها چند ساعت بعد، اعلام کرد که تصمیم چهار سال پیش دولت محافظه‌کار به رهبری اسکات موریسون، به درگیری و ناراحتی در بخشی از جامعه استرالیا منجر شده و امروز دولت به دنبال حل‌وفصل آن است.

وونگ روز سه‌شنبه دولت موریسون را متهم کرد که این سیاست را به انگیزه سوءاستفاده در انتخابات میان‌دوره‌ای در حومه سیدنی و به منظور کسب رای جامعه یهودی اتخاد کرده است. وونگ افزود: «می‌دانید این چه بود؟ یک نمایش بدبینانه و ناموفق برای به دست آوردن کرسی ونتورت در یک انتخابات میان‌دوره‌ای.»

هم اسرائیل و هم فلسطینی‌ها بیت‌المقدس را پایتخت خود می‌دانند. اسرائیل بیت‌المقدس شرقی را طی جنگ شش‌روزه سال ۱۹۶۷ تصرف کرد و سپس در اقدامی که جامعه بین‌الملل هرگز  به رسمیت نشناخت، آن را به خاک خود ضمیمه کرد. دهه‌ها است که جامعه بین‌الملل معتقد است وضعیت این شهر باید در مذاکره بین اسرائیل و فلسطینی‌ها بررسی شود. منتقدان معتقدند که اعلام قدس به عنوان پایتخت هر یک از این دو کشور، به شعله‌ور شدن آتش تنش‌ها و پیشداوری در مورد نتیجه مذاکرات صلح در مورد وضعیت نهایی منجر می‌شود.

وونگ روز سه‌شنبه تاکید کرد که این تصمیم نشانه خصومت با اسرائیل نیست و استرالیا همیشه دوست ثابت اسرائیل خواهد بود: «ما جزو اولین کشورهایی بودیم که رسما اسرائیل را به رسمیت شناختیم. ما در حمایت از اسرائیل و جامعه یهودیان استرالیا تزلزل نخواهیم داشت. ما به همان اندازه، در حمایت خود از مردم فلسطین، از جمله حمایت‌های بشردوستانه، تزلزل‌ناپذیریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعید است تصمیم کانبرا برای دولت اسرائیل غافلگیرکننده باشد؛ اگرچه از زمانی که روزنامه بریتانیایی گاردین روز دوشنبه گزارش داد که وزارت خارجه استرالیا متن به رسمیت شناختن قدس غربی را از وب‌سایت خود حذف کرده است، سردرگمی‌هایی ایجاد شد.

وب‌سایت وزارت خارجه استرالیا همچنین به این موضع اشاره کرد که استرالیا «به راه‌حل دوکشوری متعهد است که در آن اسرائیل و یک کشور فلسطینی در صلح و امنیت، در مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی، همزیستی داشته باشند.»

حزب چپ میانه کارگر در استرالیا با آنتونی آلبانیزی به عنوان نخست‌وزیر و وونگ به عنوان وزیر خارجه، در مه ۲۰۲۲ به قدرت رسید. این حزب متعهد شد حرکت کانبرا در سال ۲۰۱۸ به رهبری موریسون از حزب لیبرال استرالیا برای به رسمیت شناختن بخش غربی قدس را ملغی کند.

وونگ در سال ۲۰۱۸، به عنوان یک سناتور اپوزیسیون گفته بود که حزب چپ میانه کارگر از به رسمیت شناختن یک‌جانبه بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل حمایت نمی‌کند و دولت استرالیا این تصمیم را لغو خواهد کرد. به گزارش ای‌بی‌سی نیوز استرالیا، سخنگوی موریسون گفت که تصمیم برای لغو به رسمیت شناختن ناامیدکننده خواهد بود. از سوی دیگر اورشلیم هنوز به این اتفاق پاسخی نداده و سفارت استرالیا در اسرائیل نیز درباره آن اظهارنظر نکرده است.

تصمیم موریسون در سال ۲۰۱۸ با استقبالی ملایم در اسرائیل مواجه شد و بسیاری از سیاستمداران او را متهم کردند که این اقدام را به اندازه کافی پیش نبرد و کل شهر را به عنوان پایتخت کشور یهودی به رسمیت نشناخت و در عین حال سفارت استرالیا را هم در تل‌آویو حفظ کرد. سال قبل از آن، ایالات متحده در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و بعد از آن، سفارت آمریکا را به آنجا منتقل کرد.

 لیز تراس، نخست‌وزیر بریتانیا، در ماه سپتامبر به یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت که در حال بررسی انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به بیت‌المقدس است.