چرا کنسولگری ایران در کربلا به آتش کشیده شد؟

مداخله های روز افزون ایران در کربلا، ساکنان این شهر را به خشم آورده است

گرامیداشت یاد قربانیان تظاهرات اخیر در کربلا. عکس از: AFP (اندیپندنت عربی)

در تلاطم تظاهرات ضد دولتی در شهرهای مختلف عراق، معترضان خشمگین عراقی شامگاه روز یکشنبه، 12 آبان ماه 1398، به کنسولگری ایران در شهر کربلا یورش بردند و دیوار کنسولگری را به آتش کشیدند. شاید وقوع این حادثه در شهر مذهبی کربلا و از سوی معترضان شیعه مذهب، حیرت انگیز باشد و نتوان آن را به آسانی باور کرد، اما مخالفت شهروندان عراقی علیه سیاست های رژیم ایران، آن چنان افزایش یافته است که ایرانی ها در چند دهه گذشته شاهد چین برخورد تندی از سوی مردم عراق نبودند. البته تشدید اعتراضات ساکنان کربلا در روزهای جمعه و شنبه گذشته؛ حاکی از خشم مردم علیه سیاست های ایران بود و معترضان بر ضد مداخلات دولت ایران و جنایت های سپاه پاسداران شعار می دادند. مردم کربلا می گفتند ایران، شهر مقدس ما را که مهم ترین عتبات مقدسه شیعه را در خود جای داده است، در کنترل خود گرفته و امروز همه چیز در دست ایرانیان است و ایران در هر سال میلیون ها دلار از این شهر در آمد دارد.

در واقع، اقتصاد این شهر چنان در کنترل و انحصار ایران در آمده است که ساکنان اصلی شهر را با بحران بیکاری و فقر رو به رو کرده است. شرکت های بازرگانی ایرانی که دفاتر مرکزی آن ها در تهران و قم می باشد، بیشتر بخشی های تجاری و خدمات زائران کربلا را در دست گرفته اند و همه ای امتیازات به این شرکت های داده می شود، در مقابل، شرکت های داخلی با دشواری های زیادی مواجه هستند و توان رقابت با شرکت های ایرانی را ندارند.

البته میزان خشم مردم علیه نفوذ ایران در کربلا زمانی برای همه آشکار شد که آیت الله سیستانی، روحانی برجسته عراقی، مداخلات ایران در امور داخلی عراق را فرا تر از تحمل تلقی کرد. سپس در پرتو همین مخالفت ها، عصر یک شنبه گذشته، هزاران تن از شهروندان عراقی در اعتراض به سیاست های مداخله گرایانه ای ایران، در اطراف کنسولگری آن کشور در کربلا تجمع کردند و علیه آیت الله خامنه ای، رهبر ایران و قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس شعار می دادند و خواستار توقف کامل مداخلات ایران در امور داخلی عراق بودند. نیروهای های امنیتی و محافظان کنسولگری تلاش داشتند با استفاده از باتوم و گاز اشک آور تظاهر کنندگان را متفرّق کنند و آن ها را از ساختمان کنسولگری دور کنند اما نتوانستند مانع رسیدن معترضان به کنسولگری شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به محض نزدیک شدن به کنسولگری، شماری از تظاهر کنندگان خشمگین با بالا رفتن از دیوار کنسولگری، پرچم ایران را از فراز ساختمان پایین کشیده و پرچم عراق را به جای آن بر افراشتند، سپس بخشی از کنسولگری آتش گرفت و معترضان در تلاش برای تصرف کنسولگری بودند اما نیروهای امنیتی توانستند مانع ورود مهاجمان به داخل کنسولگری شوند.

منابع امنیتی در کربلا به اندیپندنت عربی گفتند که در جریان این درگیری، 3 تن از معترضان کشته شدند، اما فعالان با تأیید این خبر افزودند که قربانیان حادثه در اثر تیر اندازی مستقیم نیروهای امنیتی از درون کنسولگری جان خود را از دست دادند. البته این دومین کنسولگری ایران در عراق است که از سوی معترضان به آتش کشیده می شود، سال گذشته نیز در جریان تظاهرات علیه سیاست های ایران در عراق، کنسولگری ایران در شهر بصره از سوی تظاهر کنندگان به آتش کشیده شد.

در همین حال، فعالان سیاسی، حمله به نمایندگی های دیپلماتیک را یک پدیده خطرناک تلقی کرده و هشدار می دهند که این گونه اقدامات غیر پذیرفته شده، تظاهرات را با ناکامی و شکست رو به رو می کند و قربانی های را که مردم در راستای دستیابی به حقوق خود می دهند به هدر می دهد.

در همین راستا، محمد هیجل، روزنامه نگار عراقی گفت: "آتش کشیدن سفارتخانه ها، اقدام نادرست و مخالف با هنجارهای اجتماعی است و اگر این نافرهیختگی همچنان ادامه پیدا کند تظاهرات، حمایت عمومی، به ویژه حمایت مرجعیت را از دست می دهد و اعتراضات مردمی به جای این که به سود ملت تمام شود به ضرر آن تمام خواهد شد."

 

هیجل گفت: "معترضان متعصب باید بدانند که آن ها در پرتو حمایت اعتراضات مسالمت آمیز مردمی توانستند خود را به میدان های شهر برسانند و نیروهای دولتی به خاطر ویژگی مسالمت آمیز تظاهرات، دست به سرکوبی آن ها نزدند. بنابر این، باید جلو این گونه حرکت های نا بخردانه گرفته شود تا اهداف والای تظاهرات برآورده شده و تلاش های ملت بی نتیجه نماند."

از سوی دیگر، عباس حسینی، یکی از وبلاگ نویسان عراقی گفت: "آتش زدن سفارتخانه ها کار درستی نیست و تفاوتی نمی کند که سفارتخانه مربوط به ایران، آمریکا و یا عربستان سعودی باشد، این اقدام به صورت کل، در مغایرت با قوانین بین المللی بوده و به هیچ صورتی نمی تواند قابل توجیه باشد. وی افزود: "ما از روی درک و دانش دست به اعتراض علیه فساد و جنایت زدیم و اکنون که در مسیر انقلاب قرار داریم، نباید دست به اقدامی بزنیم که دور از فرهیختگی و فرزانگی باشد، زیرا عمده ترین هدف ما، پاسداری از حقوق ملت و دفاع از ارزش های ملی است."

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه