ترکیه از به دام انداختن «معدن طلای» ابوبکر بغدادی خبر داد

مقامات ترکیه می‌گویند رسمیه عواد خواهر رهبر سابق داعش است

ژنرال مکنزی، فرمانده سنتکام در حال تشریح عملیات منجر به مرگ ابوبکر بغدادی/ALEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

رسمیه عواد ۶۵ ساله، زنی است که به گفته مقامات ترکیه خواهر ابوبکر بغدادی، رهبر سابق داعش است، در شمال سوریه دستگیر شده است.

رویترز به نقل از مقامات ترکیه گزارش داده که رسمیه عواد صبح روز گذشته (دوشنبه) در نزدیکی شهر اعزاز دستگیر شده و احتمالا می‌توان از او اطلاعات ارزشمندی در مورد سیستم داخلی داعش به دست آورد. یک مقام ترکیه نیز او را «معدن طلا» توصیف کرده که از طریق آن می‌توان به حلقه داخلی داعش پی برد. البته دولت ترکیه هنوز در این زمینه موضع‌گیری رسمی نداشته است.

منطقه‌ای که گفته می‌شود خواهر رهبر داعش در آن به دام افتاده از جمله مناطقی است که پس از لشگرکشی اخیر ترکیه به شمال سوریه به دست نیروهای ترکیه افتاد.

آسوشیتدپرس گزارش داده که این زن همراه با شوهر و فرزندان و عروس خود در یک پناهگاه در استان حلب زندگی می‌کرده و هم اکنون به اتهام همکاری با داعش تحت بازجویی قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها حاکی از آن است که ابوبکر بغدادی پنج برادر داشته اما از تعداد دقیق خواهران او اطلاعاتی در دست نیست.

ابوبکر بغدادی ۱۰ روز قبل در جریان حمله نیروهای ویژه آمریکا به محل اختفای او در ادلب در شمال غربی سوریه خود را منفجر کرد. آمریکا هویت بغدادی را با استفاده از لباس زیر و نمونه خون از او که قبلا به کمک یک مامور نفوذی کرد به دست آمده بود، تایید کرد و سپس باقی‌مانده جسد او را طبق قوانین ظرف ۲۴ ساعت به دریا انداخت.

پس از خروج  نیروهای آمریکایی از شمال سوریه و لشگرکشی ترکیه به این منطقه و به عقب راندن کردها، ‌نگرانی‌های متعددی در مورد ظهور دوباره داعش و فرار اسرای داعشی از زندان‌های شمال سوریه مطرح شد.

آمریکا که به همین دلیل مورد انتقاد قرار گرفته بود، اکنون از مرگ رهبر داعش خبر داده و ترکیه نیز می‌گوید خواهر او را به دام انداخته است.

مقامات آمریکایی نیز هنوز به طور رسمی خبر دستگیری خواهر رهبر سابق داعش را تایید نکرده‌اند.