کنشگر ایرانی در نیوزیلند: نخست‌وزیر سفیر ایران را اخراج کند

دکتر فروغ امین از نخست‌وزیر نیوزیلند خواست اقداماتی عملی در پشتیبانی مردم ایران انجام دهد 

دکتر فروغ امین، کنشگر و عضو گروه «زنان ایرانی نیوزیلند»، در گفت‌وگو با تلویزیون این کشور از نخست‌وزیر، جاسیندا آردرن، انتقاد کرد که چرا دست به اقدامات بیشتری در رابطه با وضعیت ایران نمی‌زند. 

دکتر امین در گفت‌وگو با برنامه «برکفست» در شبکه اول تلویزیون نیوزیلند گفت که از خانم آردرن در جایگاه یک رهبر زن و چهره‌ای که در پی حملات تروریستی سال ۲۰۱۹ از زنان مسلمان پشتیبانی کرده است، انتظار می‌رود در این زمینه موضع‌گیری کند. 

این کنشگر با یادآوری اینکه هر روز شاهد کشته شدن مردم به دست نظام جمهوری اسلامی ایرانیم، گفت: «انتظار بالایی از نخست‌وزیرمان داشتیم؛ نه فقط چون نمادی فمینیستی و رهبری قوی است، که به دلیل سابقه حمایتش از زنان مسلمان.»

دکتر امین گفت: «می‌دانید چه تعدادی از زنان ایرانی به دلیل اینکه واکنش مناسبی از دولتمان ندیده‌اند، دل‌شکسته و مایوس شده‌اند؟»

این چهره اجتماعی، از دولت نیوزیلند خواست که حکومت جمهوری اسلامی ایران را منزوی کند و سفیر این کشور در ولینگتون را اخراج کند، و سفیر خود را از تهران فراخواند. امین همچنین خواهان طبقه‌بندی سپاه پاسداران در حکم سازمانی تروریستی شد، و گفت: «اقداماتی مشابه این باعث به انزوا کشاندن و مشروعیت‌زدایی از حکومت می‌شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های نیوزیلند چند روز پیش در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی نگرانی‌های خود را ابراز کردند و خانم آردرن اعلام کرده است که از نظر اخلاقی، کنار زنان ایران می‌ایستد. اما دکتر امین در این گفت‌وگو تاکید کرد که حرف کافی نیست و باید دست به عمل زد. او گفت: «زمان نشان دادن همبستگی، خیلی وقت است که گذشته است.»

امین با اشاره به مواضع احزاب اپوزیسیون نیز گفت: «سیاستمداران مرد از سایر احزاب، فعالانه و قویا از ما پشتیبانی می‌کنند. نکته قابل توجه آن است که می‌بینیم حزبی با رهبر زن که به مواضعش در طرفداری از زنان شهرت دارد، ساکت مانده است.»

جاسیندا آردرن خود نیز در همین برنامه «برکفست» شبکه یک حاضر شد و گفت که از معترضان و زنان ایران حمایت می‌کند. او گفت: «ما در کنار دیگران، از مردم خواسته‌ایم دست به اعتراض صلح‌آمیز بزنند. ما نگرانی‌های خود را درباره مرگ این زن جوان که قلب آغاز اعتراضات بود، مطرح کرده‌ایم و خواهان تحقیقات مستقل و معتبر درباره دلیل این مرگ شدیم.»

بیشتر از جهان