مقام آمریکایی: ایران و طرف‌های ثالث بابت فروش موشک به روسیه مجازات می‌شوند

«دولت بایدن قبلا فروش تسلیحات ایرانی به روسیه را به طور علنی اعلام کرده و به صراحت گفته است که این اقدام مجازات‌هایی در پی دارد»

روسیه با موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به اوکراین حمله می‌کند-Iranian Army office / AFP

به دنبال گزارش‌های مبنی بر قصد تهران به ارائه موشک‌های بیشتر به مسکو برای آن که در میدان جنگ اوکراین استفاده شوند، یک مقام آمریکایی روز دوشنبه (۲۵ مهر) گفت که کمک جمهوری اسلامی ایران به روسیه در جنگ اوکراین، واشنگتن را بر آن داشته تا تمهیدات بیشتری را برای فشار به ایران در نظر بگیرد.

نشریه پولیتیکو می‌نویسد که این مجازات‌ها، احتمالا شامل تحریم‌های اقتصادی است و ممکن است دربرگیرنده برخی محدودیت‌های صادراتی شود. همچنین طرف‌های ثالثی را هدف قرار خواهد داد که به تهران و مسکو کمک می‌کنند.

این مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، به پولیتیکو گفت: «آیا قرار است گام‌های بیشتری درباره فروش تجهیزات نظامی ایران به روسیه برداریم؟ قطعا بله.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او خطاب به همه کسانی در جهان که «به ایران مواد لازم برای ساخت پهپاد یا موشک‌های بالستیک را می‌فروشند، و یا در پروازهای میان ایران و روسیه مشارکت دارند» گفت: «خوب تحقیق و ارزیابی کنید زیرا ما قطعا قصد داریم هرکسی را تحریم کنیم که به ایرانیان برای کمک به روسیه در کشتن مردم اوکراین، یاری می‌رساند.»

پولیتیکو نوشت که این مقام درباره مجازات‌های بیشتری که در راه است و همچنین گزارش‌های جدید درباره قراردادهای تسلیحاتی میان ایران و روسیه، جزئیات بیشتری ارائه نداد.

پیشتر در روز یکشنبه، واشنگتن‌پست گزارش داد که ایران- علاوه بر ادامه فروش پهپاد به روسیه، قصد دارد موشک‌های زمین‌به‌زمین نیز به مسکو ارسال کند. برخی انواع پهپادهای ایرانی در دست مسکو، موسوم به «کامیکازه» به روش انتحاری به اهداف برخورد می‌کنند.

واشنگتن‌پست نوشت که موشک‌های ایرانی که قرار است به روسیه بروند، شامل فاتح-۱۱۰ و ذوالفقار است که موشک‌‌های بالیستیک کوتاه‌برد ساخت ایرانند.

این مقام آمریکایی گفت که دولت بایدن قبلا فروش این تسلیحات را به طور علنی اعلام کرده و به صراحت گفته است که این اقدام مجازات‌هایی در پی دارد.

این مقام رسمی دولت جو بایدن گفت: «ما از تابستان به افراد و شرکت‌ها درباره فروش‌های آتی‌ مواد فوق (به روسیه) هشدار دادیم، از جمله درباره فروش هواپیماهای بدون سرنشین. مقام‌های ایرانی درباره فروش تسلیحات دروغ گفتند و حالا بابت دروغگویی‌هایشان گیر افتاده‌اند.»

روسیه صبح دوشنبه، با پهپادهای ایرانی کی‌یف را هدف حمله قرار داد.