آلمان در چهارچوب طرح جدیدی هر ماه به هزار افغان پناه می‌دهد

آلمان در یک ‌سال گذشته به ۲۶ هزار افغان پناه داده است

با سلطه طالبان بر افغانستان، هزاران شهروند افغان برای خروج از آن کشور تلاش کردند-ARMANDO BABANI / AFP

 دولت آلمان روز دوشنبه، ۲۵ مهر، (۱۷ اکتبر)، اعلام کرد که براساس برنامه جدیدی که در توافق میان سه حزب حاکم طراحی شده است، قرار است که در هر ماه، به دست‌کم هزار شهروند افغانستان که در معرض خطر جدی در افغانستان باشند، پناه دهد.

اسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آلمان گزارش داد که هدف از این برنامه، کمک به خروج خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر، هنرمندان، دانشمندان، و افرادی است که به دلیل جنسیت خود یا کار با نهادهای آلمانی، در معرض تعقیب و تهدید قرار دارند.

از ۱۵ اوت ۲۰۲۱ که طالبان در افغانستان به قدرت بازگشتند، آلمان به ۲۶ هزار افغان پناه داده است. این افراد یا با ارتش و نهادهای مرتبط با دولت آلمان کار می‌کردند، یا به دلیل شغل و فعالیت‌های خود در معرض خطر بودند. بخشی از این افراد از طریق برنامه عملیات تخلیه و با پروازهای نظامی به آلمان رسیدند و شماری دیگر نیز در طول بیش از یک سال گذشته، با پروازهای ویژه و دریافت ویزا وارد آلمان شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، گفت که با اعلام برنامه جدید پذیرش افغان‌های در معرض خطر، قرار است برای افرادی که تحت تعقیب و آزار قرار دارند، فرصت زندگی در فضای امن تامین شود. بربوک تصریح کرد که اجرای این برنامه، از جمله انتقال امن متقاضیان از افغانستان به آلمان، «یک وظیفه بزرگ» خواهد بود.

به گفته مقام‌های آلمان، ادعای متقاضیان افغان که برای ورود به آلمان و یافتن پناهگاه امن درخواست می‌کنند، باید از سوی یکی از نهادهای معتبر آلمانی که در زمینه دفاع از حقوق بشر کار می‌کنند، تایید شود.

با سلطه طالبان بر افغانستان، هزاران شهروند افغان کوشیدند از کشور خارج شوند. نظامیان و مقام‌های دولت پیشین، خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر، فعالان مدنی، و افرادی که به دلیل جنسیت خود در معرض خطرند، بیشترین متقاضیان خروج از افغانستان را تشکیل می‌دهند.

هرچند ارقام دقیقی از شمار افرادی که در بیش از یک‌ سال گذشته از افغانستان خارج شده‌اند، مشخص نیست، اما تنها ایالات متحده حدود ۸۵ هزار تن، و آلمان حدود ۲۶ هزار تن از شهروندان افغانستان را به این دو کشور منتقل کرده‌اند. در دو هفته آخر اوت ۲۰۲۱ و در روند عملیات تخلیه نظامی، هزاران شهروند افغانستان به کمپ‌های موقت در کشورهای قطر، آلبانی، و امارات متحده عربی منتقل شدند و شماری از آنان هنوز برای ورود به آمریکا و برخی از کشورها اروپایی انتظار می‌کشند. هزاران شهروند افغانستان نیز در این مدت به ایران و پاکستان پناه بردند و در وضعیت دشواری زندگی می‌کنند.

طالبان در ماه‌های نخست سلطه بر افغانستان، چندین بار مانع خروج شهروندان افغان و افراد خارجی از این کشور شدند و کوشیدند روند عملیات تخلیه افراد در معرض خطر را برهم زنند، اما مقام‌های غربی از رهبران این گروه خواستند که برای مسیرهای خروج شهروندان در معرض خطر، مزاحمتی ایجاد نکنند.