رزا اوتنبایوا در کابل؛ تلاش برای عادی‌سازی روابط طالبان و جامعه جهانی

زا اوتنبایوا دومین زن دیپلمات است که هدایت هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان را بر عهده می‌گیرد

«متقی و اوتنبایوا با وجود برخی اختلاف‌نظرها، در خصوص لزوم نزدیک‌تر کردن افغانستان و جامعه بین‌المللی اتفاق‌نظر دارند»-UNAMADari/Facebook@

رزا اوتنبایوا، رئیس‌جمهوری و وزیرخارجه سابق قرقیزستان که ۱۲ شهریور به سمت رئیس هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) منصوب شد، اوایل این هفته به کابل سفر کرد و روزهای شنبه و یکشنبه (۲۳ و ۲۴ مهر) با چند تن از رهبران طالبان ملاقات کرد.

براساس اطلاعیه‌هایی که یوناما منتشر کرد، اوتنبایوا در ملاقات‌هایش با مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان و مولوی عبدالسلام حنفی و مولوی عبدالکبیر، معاونان نخست‌وزیر طالبان، از تلاش‌هایش برای ترمیم روابط طالبان و جامعه جهانی خبر داد و نزدیکی طالبان و جامعه جهانی را به نفع مردم افغانستان ارزیابی کرد.

یوناما در مورد ملاقات اوتنبایوا با مولوی متقی، اعلام کرد: «رزا اوتونبایوا، نماینده سازمان ملل متحد، در اولین دیدار خود با متقی، سرپرست وزارت خارجه، با مقام‌های حاکم درباره همکاری در مسائل گوناگون از جمله اعتمادسازی، سیستم بانکی و آموزش برای همه از جمله دختران گفت‌وگو کرد.»

این اطلاعیه با اشاره به تلاش‌های اوتنبایوا برای برقراری تماس نزدیک طالبان و جامعه جهانی می‌افزاید: «با وجود اختلاف‌نظرها، آن‌ها [متقی و اوتنبایوا] در خصوص لزوم نزدیک‌تر کردن افغانستان و جامعه بین‌المللی به خاطر افغان‌ها توافق داشتند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوتنبایوا روز یکشنبه با مولوی عبدالسلام حنفی، معاون اداری، و مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، نیز در مورد لزوم نزدیکی بیشتر طالبان و جامعه جهانی مذاکره کرد. در اطلاعیه یوناما آمده است که اوتنبایوا در این دیدار در مورد «حقوق رسانه‌ها، آموزش دختران، حکومت‌داری و سهم حیاتی همه افغان‌ها از جمله زنان در بازسازی افغانستان» نیز گفت‌وگو کرده است.

یوناما اضافه کرد: «آن‌ها توافق کردند برای رسیدگی به مسائل مبرمی که افغان‌ها با آن مواجه‌اند، همکاری نزدیک داشته باشند.»

طالبان نیز با انتشار یک اطلاعیه خبری درباره ملاقات رزا اوتنبایوا با رهبران این گروه، مدعی شدند که در این ملاقات‌ها، در مورد فرمان رهبر طالبان برای منع کشت، مصرف و قاچاق مواد مخدر، مشکلات فنی بازگشایی مدارس دخترانه و چالش‌های فقر و بیکاری در افغانستان گفت‌وگو شده است.

رزا اوتنبایوا، پس از دبورا لاینز، دومین دیپلمات زن است که هدایت هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان را بر عهده می‌گیرد. دبورا لاینز، دیپلمات ارشد کانادایی، از آوریل ۲۰۲۰ تا مه ۲۰۲۲ نمایندگی سازمان ملل در افغانستان را اداره می‌کرد. او چند روز پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، به محل کارش در کابل بازگشت و با رهبران طالبان روابط نزدیکی برقرار کرد. دبورا لاینز در جریان ماموریتش در افغانستان، با بسیاری از رهبران طالبان ملاقات کرد. ملاقات‌های پی‌درپی دبورا لاینز با سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی که نامش در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) و فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار دارد، با انتقاد مردم افغانستان مواجه شد و بسیاری از آن‌ها دبورا لاینز را به عادی‌سازی جنایات طالبان  متهم کردند و گفتند که او می‌کوشد دولت‌های جهان نیز عملکرد این گروه در ۲۰ سال گذشته را نادیده بگیرد.

رزا اوتنبایوا که اکنون هدایت هیئت معاونت سازمان ملل متحد را در افغانستان برعهده دارد، نیز کار خود را با پیام نزدیک‌سازی طالبان با جامعه جهانی آغاز کرد و به نظر می‌رسد او نیز همان راهی را خواهد پیمود که دبورا لاینز در دو سال ماموریتش در افغانستان رفته بود.