ادعای فرمانده یگان‌های ویژه: ماموریت «یگان زینبی» بازداشت شرعی زنان معترض است

«با ورود یگان زینبی، ضعفی را که در اعتراض‌های ۱۳۹۸ در مقابل زنان داشتیم جبران کردیم»

این نیروها کلاه ایمنی بر سر داشتند و برخلاف دیگر نیروهایی زن فراجا «مانتو کوتاه» پوشیده بودند-@Dear_SSICKNESS

چند روز پس از گسترش خشم عمومی از تعرض یک نیروی یگان ویژه به زنی معترض در میدان آرژانتین تهران، حسن کرمی فرمانده یگان‌های ویژه انتظامی، از نیروهای اصلی دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی، ادعا کرد که با ورود زنان این نیرو تحت عنوان «یگان زینبی» به خیابان‌ها برای سرکوب معترضان، بازداشت زنان معترض با «رعایت مسائل شرعی» انجام می‌شود.

کرمی گفت: «با توجه به اینکه برای رعایت موازین شرعی و مسائل اعتقادی باید از زنان استفاده می‌کردیم، یگان زینبی پلیس ویژه وارد عمل شده است.»

حسن کرمی، فرمانده یگان ویژه، روز یکشنبه ۲۴ مهر ماه در گفت‌و‌گو با فارس، یکی از دلایل به کارگیری «یگان زینبی» در سرکوب اعتراض‌‌‌ها را « رعایت موازین شرعی» حین بازداشت زنان معترض عنوان کرد و افزود: «با ورود یگان زینبی، ضعفی را که ما در اعتراض‌های سال ۱۳۹۸ در مقابل زنان آشوبگر داشتیم و مامور زن نداشتیم؛ جبران شده است.»

تعدادی از آنچه فرمانده یگان ویژه از آن به عنوان نیروهای «یگان زینبی» نام برده است شامگاه پنج‌شنبه ۱۶ مهر ماه برای چند ساعت در میدان هفت حوض مستقر شدند. این نیروها کلاه ایمنی بر سر داشتند و برخلاف دیگر نیروهایی زن فراجا به جای «چادر»، «مانتو کوتاه» پوشیده بودند.

 فرمانده یگان ویژه در مصاحبه روز یکشنبه خود در پاسخ به این سوال که اگر از نظر فرماندهان این نیرو «چادر حجاب اصلی است پس چرا نیروهای یگان ویژه چادر به سر ندارند»، گفت: «ماموران ما در صحنه عملیات برای دستگیری اقدام می‌کنند با توجه به استنادات شرعی و رعایت حدود شرعی، این پوشش را برای آنها به کار بردیم.»

حسن کرمی همچنین گفت: «اعتقاد داریم چادر حجاب برتر است اما ماموران ما در عین رعایت حجاب و پوشیدن مقنعه و گذاشتن کلاه، لباس ضدضربه‌ای متناسب با ماموریت را به تن دارند.»

اظهارات حسن کرمی، فرمانده یگان ویژه، درباره به کارگیری یگان زینبی برای رعایت «مسائل شرعی» حین بازداشت زنان معترض، پس از تشدید خشم مردم انتشار ویدیوهایی از تعرض نیروهای یگان ویژه به زنان معترض، بیان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته، روز جمعه ۲۲ مهر ماه درست یک ماه پس از بازداشت مهسا امینی به دست نیروهای گشت ارشاد که به کشته شدن این دختر ۲۲ ساله و خیزش سراسری ایرانیان منجر شد، انتشار ویدیویی از تعرض نیروهای یگان ویژه در میدان آرژانتین تهران به یک زن معترض بار دیگر خشم مردم را برانگیخته است.

ویدیوی منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که چند نیروی یگان ویژه موتورسوار یک زن را در خیابان محاصره کرده‌اند و در حالی که دو نفر از آن‌ها به ظاهر درحال بازداشت این زن معترض‌اند یکی از دو مامور در ملاءعام و مقابل چشم دیگر نیروها به این زن معترض دست‌درازی می‌کند.

فردی که این ویدیو را ضبط کرده است در همان لحظه به تعرض این نیروی یگان ویژه به زن جوان اشاره می‌کند و می‌گوید که سایر نیروهای حاضر در صحنه به این اقدام همکارشان می‌خندند. در ادامه این تصاویر، نیروهای یگان ویژه در نهایت پس از چند دقیقه زن معترض را رها می‌کنند و به راه خود ادامه می‌دهند.

پس از واکنش‌های اعتراضی به تعرض این نیروی یگان ویژه به یک زن معترض، فرماندهی انتظامی تهران انتشار «ویدیوی این تعرض» را «سیاه‌نمایی به قصد تشویش اذهان عمومی» خواند و حتی یک مقام فرماندهی انتظامی تهران گفت که «برخی برخوردها در صحنه‌های اغتشاش اجتناب‌ناپذیر است».

این چندمین ویدیو از تعرض نیروهای یگان ویژه به زنان در ملاءعام است که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

برخلاف اظهارات فرمانده یگان ویژه که دلیل بکارگیری یگان زینبی را «رعایت مسائل شرعی» حین بازداشت زنان عنوان کرده است، شماری از زنان شرکت کننده در اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ و نیز ۱۳۹۸ گفتند که نیروهای یگان ویژه جمهوری اسلامی از تعرض جنسی به شکل سیستماتیک و به عنوان یک روش برای سرکوب زنان معترض استفاده می‌کند.