آرژانتین به هواپیمای ونزوئلایی با خدمه ایرانی اجازه خروج داد

غلامرضا قاسمی، یکی از خدمه ایرانی که روز جمعه آزاد شد، از سوی سرویس اطلاعاتی پاراگوئه با نیروی قدس سپاه پاسداران مرتبط بوده است

آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامل نیروی قدس را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داده است - AFP

مقام‌های دادگاه آرژانتین به رسانه‌های این کشور خبر دادند که پنج خدمه باقیمانده یک هواپیمای باری ونزوئلا که از ماه ژوئن در آرژانتین بازداشت شده بودند، اجازه خروج دریافت کردند.

به گزارش العربیه انگلیسی، این سه ایرانی و دو ونزوئلایی بخشی از یک گروه ۱۹ نفره از خدمه یک هواپیمای باری بوئینگ ۷۴۷ متعلق به شرکت ونزوئلایی امتراسور بودند که از زمان فرود در آرژانتین درگیر روند قضایی و دیپلماتیک شدند.

پس از آزادی ۱۴ خدمه از این گروه در ماه‌های قبل، فدریکو ویلنا، قاضی فدرال، روز جمعه ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) اعلام کرد که طبق حکم صادر شده، مبنایی برای پیگرد قانونی پنج نفر باقی‌مانده وجود ندارد. به گفته او، با این حال تحقیقات قضایی همچنان باز خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هواپیمای امتراسور اولین بار در تاریخ ششم ژوئن از مکزیک وارد آرژانتین شد، اما به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا نتوانست در بوئنوس آیرس سوخت‌گیری کند و هشتم ژوئن عازم اروگوئه شد. پس از اینکه مقام‌های اروگوئه از ارائه خدمات به آن هواپیما امتناع کردند، به آرژانتین بازگشت و خدمه آن در هتلی بازداشت شدند.

 در ادامه این روند، یک قاضی آرژانتینی با درخواست ایالات متحده برای توقیف این هواپیما با استدلال نقض تحریم‌ها موافقت کرد. پس از آن، کاراکاس و تهران به توقیف هواپیما اعتراض کردند و خواستار آزادی خدمه آن شدند. تهران تاکید داشت که این هواپیما «کاملا قانونی» بوده است و آمریکا را به انجام «عملیات تبلیغاتی»‌ متهم کرد.

خدمه این هواپیما که پیش‌تر به هواپیمایی ماهان تعلق داشت، به ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متهم‌ شده بودند، اما این موضوع را رد کردند. بنا به گزارش رسانه‌ها، یکی از خدمه ایرانی که روز جمعه آزاد شد، غلامرضا قاسمی نام دارد و گفته می‌شود از سوی سرویس اطلاعاتی پاراگوئه با نیروی قدس سپاه پاسداران ایران مرتبط بوده است.

آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامل نیروی قدس را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داده است. هواپیمایی ماهان نیز به دلیل ارتباط با سپاه و کمک به انتقال تسلیحات در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.