انسان‌ها و نئاندرتال‌ها هزاران سال به تبادل دانش ‌پرداختند

هنوز معلوم نیست آیا این همزیستی نوعی تعامل مستقیم را نشان می‌دهد یا خیر - Canva

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که انسان‌های امروزی و نئاندرتال‌ها در اروپا تا سه هزار سال همزیستی داشتند.

این مطالعه که در نشریه «ساینتیفیک ریپورتس» (Scientific Reports) منتشر شد، نشان می‌دهد که این دو گونه حتی ممکن است فناوری‌های بدوی مشترکی مثل چاقوهای سنگی داشته و حتی آن‌ها را با هم آمیخته باشند.

این مقاله همچنین نشان می‌دهد که انسان‌ها شاید بسیار طولانی‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد- بین یک هزار و ۴۰۰ تا دو هزار و ۹۰۰ سال- در فرانسه و شمال اسپانیا کنار نئاندرتال‌ها زندگی کرده باشند.

ایگور یاکوویچ، نویسنده اصلی این مقاله که دانشجوی دکترا دانشگاه لایدن هلند است، گفت: «این نشان می‌دهد که درک ما از زمان‌بندی این کارها به وقفه‌های عمده در سوابق موجود ربطی ندارد.»

«با این حال، هنوز معلوم نیست آیا این همزیستی نوعی تعامل مستقیم را نشان می‌دهد یا خیر.»

کارشناسان مجموعه داده ۶۶ اثر باستانی نئاندرتال و انسان امروزی ۱۷۷ محوطه باستان‌شناسی در سراسر فرانسه و شمال اسپانیا، و همین‌طور ۱۰ نمونه نئاندرتال دیگر را تجزیه‌وتحلیل کردند.

پژوهشگران می‌توانند گستره‌های تاریخی این نمونه‌ها را با شبیه‌سازی رایانه‌ای تخمین بزنند تا اولین و آخرین تاریخ‌هایی را که این گروه‌های انسانی احتمالا در این محوطه‌ها حضور داشتند، بیابند و شکاف‌هایی موجود در سوابق باستان‌شناسی را پر کنند.

این یافته‌ها نشان داد که دست‌ساخته‌های نئاندرتال برای نخستین بار بین ۴۵ هزار و ۳۴۳ سال تا ۴۴ هزار و ۲۴۸ سال پیش پدید آمدند و بین ۳۹ هزار و ۸۹۴ سال تا ۳۹ هزار و ۷۹۸ سال پیش، درست قبل از آنکه منقرض شوند، از بین رفتند.

بنا بر برآورد انجام‌شده، انسان امروزی برای نخستین بار بین ۴۲ هزار و ۶۵۳ سال تا ۴۲ هزار و ۲۶۹ سال پیش ظاهر شد- که نشان می‌دهد بین یک هزار و ۴۰۰ تا دو هزار و ۹۰۰ سال [با نئاندرتال‌ها] همزیستی داشته‌اند.

یاکوویچ می‌گوید: «این تا حد زیادی با برآوردهای پیشین مطابقت دارد و مدت زمان همزیستی بین این دو گروه‌ در اوایل دوران پارینه سنگی پسین اروپای غربی را تایید می‌کند.»

سوابق فسیلی بلغارستان، جمهوری چک و جنوب شرقی فرانسه نشان می‌دهد که نخستین ورود انسان امروزی دست‌کم ۴۵ هزار سال پیش- و احتمالا همان اوایل ۵۴ هزار سال قبل- رخ داده است.

یاکوویچ ادامه داد: «درمقیاس قاره‌ای، این امر نشان‌دهنده همپوشانی احتمالی بیش از ۱۴ هزار سال بین این دو گونه انسانی است.»

«با این حال درمورد ماهیت، زمان و مناطق جغرافیایی خاص تعامل بین نئاندرتال‌ها و انسان خردمند در این دوره حساس در تاریخ تکامل بشر، اطلاعات اندکی وجود دارد.»