خودداری لهستان و سوئد از بازی با روسیه در مرحله حذفی مقدماتی جام جهانی فوتبال

لهستان، سوئد، و جمهوری چک در بیانیه مشترکی اعلام کردند که روسیه نباید اجازه میزبانی مسابقات ‏مقدماتی جام جهانی را داشته باشد

 لهستان، سوئد و جمهوری چک روز پنجشنبه بیانیه مشترکی را منتشر کردند و گفتند که روسیه نباید اجازه میزبانی مسابقات مقدماتی ماه آینده را داشته باشد - AFP

فدراسیون‌های فوتبال لهستان و سوئد اعلام کردند که به دلیل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، در بازی‌های مقدماتی جام جهانی فوتبال در مرحلهٔ حذفی مقابل تیم ملی فوتبال روسیه بازی نخواهند کرد.

مسابقات حذفی (پلی‌آف) مقدماتی جام جهانی قرار است در ماه مارس برگزار شود که ضمن آن، تعدادی دیگر از سهمیه‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر انتخاب می‌شوند. در پی تصمیم فدراسیون فوتبال لهستان، چند بازیکن لهستان، ازجمله رابرت لواندوفسکی کاپیتان این تیم، در بیانیه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند، از این تصمیم حمایت کردند.

به گزارش رویترز، سزاری کولزا، رئیس فدراسیون فوتبال لهستان، در توییتر خود نوشت: «با توجه به تشدید تجاوز فدراسیون روسیه به اوکراین، تیم ملی لهستان در بازی مقابل جمهوری روسیه بازی نخواهد کرد. این تنها تصمیم درست است. ما در حال مذاکره با فدراسیون‌های فوتبال سوئد و چک هستیم تا موضع مشترکی را به فیفا ارائه کنیم.»

روسیه قرار است در مرحله نیمه‌نهایی مرحله حذفی بازی‌های مقدماتی جام جهانی قطر در ۲۴ مارس میزبان لهستان باشد، و در صورت صعود تیمش، روز ۲۹ مارس در مرحله بعد میزبان برندهٔ بازی سوئد و جمهوری چک خواهد بود.

اتحادیه فوتبال سوئد نیز اعلام کرد که تیم ملی آن کشور بدون توجه به محل برگزاری مسابقه، با روس‌ها روبه‌رو نخواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 کارل-اریک نیلسون، رئیس اتحادیه فوتبال سوئد، گفت: «تهاجم غیرقانونی و عمیقا ناعادلانه به اوکراین اکنون همه مبادلات فوتبال با روسیه را غیرممکن می‌کند؛ بنابراین، ما از فیفا می‌خواهیم که درباره لغو بازی‌های حذفی در ماه مارس که روسیه در آن شرکت می‌کند، تصمیم بگیرد.»

پیش از این، بازیکنان تیم ملی لهستان در شبکه‌های اجتماعی حمایت خود را از این اقدام اعلام کردند.

کامیل گلیک، ماتئوش کلیچ، متی کش، و چند بازیکن دیگر، روز شنبه در توییتر نوشتند: «تصمیم آسانی نیست، اما در زندگی چیزهای مهم‌تری از فوتبال وجود دارد. فوتبالیست‌ها و هواداران روسی مسئول این موضوع نیستند، اما ما نمی‌توانیم وانمود کنیم که هیچ اتفاقی نیفتاده است.»

 ووژچک شزنی، دروازه‌بان تیم ملی لهستان و یوونتوس نیز که همسرش در اوکراین به دنیا آمده است، در اینستاگرام همین حرف‌ها را تایید کرد.

او گفت: «من از بازی در برابر بازیکنانی که ارزش‌ها و اصول روسیه را انتخاب می‌کنند، خودداری می‌کنم. من از شرکت در رویداد ورزشی که اقدام دولت روسیه را مشروع می‌کند، خودداری می‌کنم.»

 لهستان، سوئد، و جمهوری چک روز پنجشنبه بیانیه مشترکی منتشر کردند و گفتند که روسیه نباید اجازه میزبانی مسابقات مقدماتی ماه آینده را داشته باشد.

بیشتر از فوتبال