منافع پیمان ابراهیم؛ احتمال میزبانی مشترک اسرائیل در جام جهانی فوتبال

اینفانتینو عادی‌سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی را پایه‌ای برای همکاری منطقه‌ای در میزبانی مسابقات فوتبال دانست

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری پیشین آمریکا و دیوید فریدمن، سفیر پیشین آمریکا در مراسم افتتاحیه- Menahem KAHANA / AFP

جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، اعلام کرد که درپی امضای پیمان‌های ابراهیم، این امکان وجود دارد که سرانجام اسرائیل همراه با کشورهای عرب همسایه خود، میزبانی مشترک جام جهانی فوتبال را برعهده گیرد.

به گزارش «تایمز اسرائیل»، اینفانتینو در نخستین سفر رسمی خود به اسرائیل، روز دوشنبه، ۱۹ مهرماه، در مراسم افتتاحیه مرکزی که دیوید فریدمن، سفیر پیشین دولت آمریکا در اسرائیل، باعنوان  «مرکز فریدمن برای برقراری صلح از طریق قدرت نظامی» تاسیس کرده است در «موزه مدارا» در شهر اورشلیم شرکت و سخنرانی کرد.

رئیس فیفا در سخنان خود، با اشاره به پیمان‌های ابراهیم، توافق‌نامه‌هایی که اسرائیل سال گذشته با میانجی‌گری آمریکا برای عادی‌سازی روابط با کشورهای امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش امضا کرد، گفت که این اقدام می‌تواند به همکاری منطقه‌ای در زمینه میزبانی مسابقات فوتبال منجر شود.

به گفته اینفانتینو، فدراسیون بین‌المللی فوتبال به‌دنبال توسعه مسابقات تیم‌های فوتبال مردان و زنان در قالب رقابت‌های سالانه است و مردانه و زنانه به رویدادهای سالانه است که این موضوع، میزبانی مشترک اسرائیل را درپی خواهد داشت. او افزود: «چرا به برگزاری جام جهانی در اسرائیل و کشورهای همسایه‌اش فکر نکنیم؟ با پیمان ابراهیم، چرا این کار را اینجا در اسرائیل همراه با همسایگانش در خاورمیانه و فلسطینیان انجام ندهیم؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس فیفا همچنین با اشاره به تیم ملی فوتبال اسرائیل که در آن اسرائیلی‌های یهودی و عرب در کنار یکدیگر بازی می‌کنند، آن را نمونه‌ای از همزیستی از خلال ورزش دانست.

چیلی تروپر، وزیر ورزش و فرهنگ اسرائیل، که پیش از این مراسم با اینفانتینو ملاقات کرده بود، با استقبال از سخنان او، گفت که آن‌ها در مورد همکاری‌های آینده فیفا و اسرائیل گفت‌وگو کرده‌اند و از «اراده برای آوردن رویدادهای مهم بین‌المللی ورزشی به اسرائیل» خبر داد.

به گزارش رادیو ارتش اسرائیل، حضور و مشارکت رئیس فیفا در مراسم افتتاحیه مرکز فریدمن با واکنش فلسطینی‌ها روبه‌رو شد و آن‌ها در اعتراض به این موضوع جلسه برنامه‌ریزی‌شده در رام‌الله برای ملاقات اینفانتینو و جبریل رجوب، رئیس فدراسیون فوتبال فلسطین، را لغو کردند.

بنابر این گزارش، بخشی از اعتراض فلسطینی‌ها به مشارکت و نزدیکی اینفانتینو با یک مقام دولت ترامپ که سیاست‌هایش منجربه قطع رابطه فلسطینیان با آمریکا شد. بخش دیگری از این اعتراض به مکان «موزه مدارا» در اسرائیل برمی‌گردد که به گفته فلسطینی‌ها در محل گورستان مسلمانان ساخته شده است. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی در بیانیه‌ای از تاسیس مرکز فریدمن برای صلح در این مکان، انتقاد کرد و افزود: «یکی از الزامات اساسی برای صلح احترام به اماکن مذهبی است.» 

در مراسم افتتاحیه مرکز فریدمن، تعدادی از مقام‌های دولت ترامپ، ازجمله مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین و استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری پیشین آمریکا در کنار مقام‌های اسرائیلی، سفرا و بازرگانان حضور داشتند. ایوانکا ترامپ، دختر رئیس جمهوری پیشین آمریکا، و همسرش، جرد کوشنر که از مشاوران ارشد ترامپ بود، و همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، نیز همراه با همسرش سارا، در این رویداد حضور داشتند.

بینیامین نتانیاهو که در زمان امضای پیمان‌های ابراهیم، نخست‌وزیری اسرائیل را برعهده داشت، به‌همراه ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر، به‌عنوان نمایندگان رهبری آمریکا که در سال گذشته میانجی عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی شده بود، صبح روز دوشنبه نیز در مراسمی به مناسبت افتتاح کمیسیونی جدید مختص پیمان‌های ابراهیم، درکنست، پارلمان اسرائیل، شرکت کردند.