عبدالطیف رشید به ریاست جمهوری عراق رسید

پس از انتخابات اکتبر ۲۰۲۱ در عراق، این کشور با بن‌بستی سیاسی مواجه شد که حالا به‌نظر می‌رسد با انتخاب رئیس جمهوری جدید شکسته شده باشد

انتخاب عبدالطیف رشید، که در حال حاضر ۷۸ سال دارد، به بن‌بست سیاسی در این کشور پایان داد-IRAQI PARLIAMENT / AFP

مجلس عراق، پس از پشت سرگذاشتن بیش از یک‌سال کشمکش سیاسی بر سر تشکیل دولت، روز پنجشنبه، ۱۳ اکتبر ۲۰۲۲، عبدالطیف رشید را به‌عنوان رئیس جمهوری این کشور انتخاب کرد. 

وبسایت خبری عرب‌نیوز به‌نقل از دو تن از قانونگذاران مجلس عراق نوشت انتخاب عبدالطیف رشید، که در حال حاضر ۷۸ سال دارد، به بن‌بست سیاسی در این کشور پایان داد و راه تشکیل دولت در عراق را هموار کرد. عرب‌نیوز در عین‌حال نوشت رشید، که پیش از این در حد فاصل سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ وزارت منابع آب عراق را بر عهده داشت، ۱۵ روز فرصت دارد تا اعضای کابینه‌اش را مشخص کرده و به تشکیل دولت اقدام کند. 

رای‌گیری روز پنجشنبه در مجلس عراق در دو نوبت برگزار شد. وبسایت شبکه خبری الجزیره در این مورد نوشت عبدالطیف رشید، از رهبران اتحادیه میهنی کردستان، با به‌دست آوردن ۱۶۲ رای در مقابل برهم صالح، رئیس جمهوری فعلی عراق که در رای‌گیری روز پنجشنبه ۹۹ رای به‌دست آورد، به‌ پیروزی رسید. 

بر اساس قوانین عراق فردی که به مقام ریاست جمهوری انتخاب می‌شود باید دست‌کم دو – سوم آرای نمایندگان مجلس را به‌دست آورد؛ امری که در نخستین دور رای‌گیری در مجلس عراق محقق نشد و نه رشید و نه صالح موفق به کسب این مقدار از آرای نمایندگان مجلس عراق نشدند. 

به‌گزارش الجزیره تنها ۱۵۷ تن از نمایندگان عراق در نخستین دور رای‌گیری به عبدالطیف رشید رای دادند در حالی که میزان آرای صالح در هر دو دور رای‌گیری ثابت بود. 

به‌گفته ولید ابراهیم، مدیر دفتر شبکه خبری الجزیره در بغداد، این نخستین مرتبه است که انتخاب رئیس جمهوری تحت تاثیر لابی‌گری‌های جریان‌های سیاسی و نمایندگان‌شان در مجلس عراق قرار ندارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام نهادهای رسمی عراق ۲۷۷ تن از نمایندگان در جلسه رای‌گیری روز پنجشنبه حضور داشتند در حالی که حضور تنها ۲۲۰ تن از نماینده‌های مجلس عراق به این جلسه رسمیت می‌بخشید. با این‌حال برخی منابع خبری دیگر، از جمله الجزیره، تعداد نماینده‌های حاضر در جلسه روز پنجشنبه مجلس عراق را ۲۶۹ نفر اعلام کردند. 

به‌گزارش وبسایت العربیه، ساعاتی پیش از برگزاری جلسه رای‌گیری روز پنجشنبه، حزب دموکرات کردستان عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نامزد این حزب، یعنی ربر احمد، از شرکت در رای‌گیری مربوط به انتخاب رئیس جمهوری کناره‌گیری می‌کند؛ اقدامی، که به‌نقل از العربیه، تحولی چشمگیر در صحنه سیاسی عراق به وجود آورد و باعث شد تا رهبران این حزب از عبدالطیف رشید، حمایت کنند. 

در پیوند با اخبار مرتبط با انتخاب رئیس جمهوری جدید در عراق، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور، ضمن تبریک به عبدالطیف رشید از تمامی نیروهای سیاسی عراق خواست تا در مسیر تشکیل دولت جدید با او همکاری کنند. 

پس از حمله نظامی ایالات متحده آمریکا به عراق، و سرنگونی حکومت صدام‌ حسین در این کشور، عرف سیاسی عراق بر این شد تا مقام ریاست جمهوری، که مقامی تشریفاتی به‌حساب می‌آید، سهم احزاب کرد باشد. به‌این ترتیب، احزاب کرد عراق نیز به‌توافق رسیدند تا مقام ریاست جمهوری به یکی از اعضای اتحادیه میهنی کردستان برسد در حالی که حزب دموکرات اداره اقلیم کردستان را برعهده داشته باشد. 

پس از برگزاری انتخابات مجلس در اکتبر سال ۲۰۲۱ اختلاف‌های سیاسی میان هواداران مقتدی صدر، از چهره‌های مذهبی بانفوذ در عراق، و ائتلاف چارچوب هماهنگی، که متشکل از مجموعه‌ جریان‌های سیاسی متمایل به جمهوری اسلامی ایران است، فرایند تشکیل دولت در عراق را مختل کرد. 

این اختلاف‌ها در حد فاصل میان ماه‌های ژوئیه تا اوت سال جاری به اوج خود رسید و باعث شد تا بدنه اجتماعی هوادار هر دو جریان سیاسی به خیابان‌های شهرهای مختلف عراق بیایند و درگیری‌هایی خونین میان‌ آنها شکل بگیرد؛ درگیری‌هایی که بیم افکار عمومی عراق و غالب ناظران سیاسی از آغاز شدن یک جنگ داخلی دیگر در این کشور را برانگیخت.

با این وجود دو روز پس از آغاز درگیری‌های مسلحانه در عراق، مقتدی صدر از هوادارانش خواست تا خیابان‌ها را ترک کرده و به تقابل خشن با رقبای سیاسی پایان دهند؛ درگیری‌هایی که به‌نقل از منابع رسمی به کشته شدن ۳۰ نفر منجر شد. 

بیشتر از جهان