عربستان سعودی:‌ هیچ دیکته‌ای را نمی‌پذیریم؛ اما به تحکیم روابط خود با آمریکا پایبندیم

وزارت خارجه عربستان سعودی: هیچ کشوری به‌تنهایی و بدون توافق دیگر کشورهای عضو اوپک پلاس، نمی‌تواند توافقی را بپذیرد

مقام‌های آمریکا عربستان سعودی را به جانبداری از روسیه در جنگ اوکراین متهم کرده‌اند‌ـ BANDAR AL-JALOUD / SAUDI ROYAL PALACE / AFP

پس‌ از اینکه مقام‌های ایالات‌ متحده آمریکا در سخنان خود از عربستان سعودی به دلیل کاهش تولید نفت انتقاد کردند و آن را نشانه حمایت کشورهای اوپک پلاس از روسیه دانستند، وزارت خارجه عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تاکید بر دنبال کردن سیاست تحکیم روابط خود با کشورهای دوست، اعلام کرد که هیچ «دیکته‌»، «اقدام» یا «تلاشی» را که با منافع اقتصاد جهانی مغایر باشد، نمی‌پذیرد.

وزارت خارجه عربستان سعودی در این بیانیه، به ادعاهای مطرح‌شده درباره این کشور پس از تصمیم اوپک پلاس، واکنش نشان داد و تاکید کرد که این سخنان با انگیزه‌های سیاسی بیان شده‌اند. در بیانیه‌ این کشور که روز پنجشنبه ۱۳ اکتبر، منتشر شد، آمده است: «چنین سخنانی واقعیت ندارند و با این هدف بیان می‌شوند که تصمیم اوپک پلاس را خارج از چارچوب اقتصادی آن جلوه دهند. در حالی‌ که تصمیم اوپک پلاس با موافقت کامل کشورهای عضو اتخاذ شد.»

بر اساس این بیانیه، «هیچ کشوری به‌تنهایی و بدون توافق دیگر کشورهای عضو اوپک پلاس نمی‌تواند توافقی را بپذیرد».

وزارت خارجه عربستان سعودی در ادامه تاکید کرد که تصمیم اوپک پلاس بر مبنای ایجاد توازن میان عرضه و تقاضا در بازار نفت اتخاذ شده است و از نوسان‌هایی که منافع اقتصادی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را تامین نمی‌کند، جلوگیری می‌کند.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که گروه اوپک پلاس تصمیم‌های خود را به‌صورت مستقل و بر اساس اقدام‌های موردقبول سازمان‌های بین‌المللی اتخاذ می‌کند و دولت عربستان سعودی «از طریق گفت‌وگوهای ادامه‌دار خود با دولت آمریکا و با استناد به تحلیل‌های اقتصادی، اعلام می‌کند که به تعویق انداختن تصمیم کاهش تولید نفت به مدت یک ماه، پیامدهای اقتصادی منفی خواهد داشت».  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های آمریکا عربستان سعودی را به جانبداری از روسیه در جنگ اوکراین متهم کرده‌اند؛ وزارت خارجه عربستان سعودی در پاسخ، انکار موضع این کشور در قبال جنگ اوکراین را «تاسف‌بار» خواند و تاکید کرد که پادشاهی سعودی از ابتدا موضع خود را در قبال این بحران مشخص کرد و آن را تغییر نداد و این کشور به تصمیم‌های سازمان ملل متحد درباره این مسئله و رد هرگونه نقض حاکمیت کشورها بر سرزمینشان پایبند است.

در این بیانیه آمده است که حل چالش‌های اقتصادی مستلزم برقراری گفت‌وگوی سازنده غیرسیاسی و بررسی عاقلانه و منطقی مبتنی بر منافع تمامی کشورها است.

عربستان سعودی در عین‌ حال تاکید کرد که روابط خود با ایالات‌ متحده آمریکا را یک رابطه راهبردی می‌داند که در خدمت منافع مشترک هر دو کشور است و بنابراین به حفظ ستون‌های آن‌ که در طول هشت دهه گذشته پابرجا بوده‌اند، پایبند است. بر اساس این بیانیه، این ارکان عبارت‌اند از احترام متقابل، تقویت منافع مشترک، مشارکت فعال در حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، مقابله با تروریسم و ​​افراط‌گرایی و دستیابی به رفاه مردم منطقه.

کشورهای صادرکننده نفت جهان از جمله عربستان سعودی و روسیه توافق کرده‌اند که تولید نفت را دو میلیون بشکه در روز کاهش دهند. مقام‌های آمریکا این تصمیم را به معنای حمایت کشورهای اوپک پلاس و عربستان سعودی از روسیه می‌دانند. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در واکنش به این تصمیم هشدار داد که تصمیم اوپک‌ پلاس برای کاهش تولید نفت و همراهی عربستان سعودی با آن، در روابط واشنگتن با ریاض «عوارضی» به جا خواهد گذاشت.

یک روز قبل از او، باب منندز، سناتور بانفوذ دموکرات‌ها و رئیس کمیته روابط خارجی سنا، گفته بود که آمریکا باید هرچه سریع‌تر تمامی همکاری‌های خود با عربستان سعودی، از جمله فروش تسلیحات را متوقف کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز گفت که کشورش در حال بررسی پاسخی مناسب به عربستان سعودی است. کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، هم که پیش‌تر خاطرنشان کرده بود واشنگتن در سیاست‌های خود در قبال عربستان سعودی بازنگری می‌کند، در نشست خبری اخیر خود، کاهش تولید نفت را «کوته‌فکرانه» توصیف کرد.

بیشتر از جهان