فلسطین و مساله برگزاری انتخابات

انتخابات فلسطین با دشواری‌های زیادی رو به رو است

محمود عباس، رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین در دیدار با حنا ناصر، رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات فلسطین. عکس از: خبر گزاری فلسطین (اندیپندنت عربی) .‏

از مدتی بدین سو، جناح های مختلف سیاسی در فلسطین در تلاش برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری هستند اما با وجود دستیابی به توافق های مقدماتی، مسئله ای رسیدن به مرحله اجرای انتخابات تا کنون در هاله ای از ابهام قرار دارد.

با آن که دو جناح سیاسی بزرگ، یعنی سازمان فتح و جنبش حماس پس از 14 سال اختلاف و ناسازگاری سرانجام حاضر به تفاهم با یکدیگر شده و حمایت خود را از انتخابات اعلام کردند اما موانع متعدد دیگری فرا راه برگزاری انتخابات وجود دارد که پیش بینی سرنوشت این پروسه سیاسی را دشوار می سازد.

به عنوان مثال: دیدگاه های دو جانب در پیوند به جزئیات مرتبط به فرایند انتخابات تا هنوز تفاوت های زیادی دارد و هر جناح سیاسی تأکید بر تطبیق برنامه های دارد که جانب مقابل آن ها را به سود انتخابات نمی داند، از این رو ممکن است همین ناسازگاری ها، قطار انتخابات فلسطین را به مقصد نرساند.

در همین راستا، یک مقام ارشد فلسطینی به اندیپندنت عربی گفت محمود عباس، رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین زمانی دستور اجرای انتخابات را صادر که جنبش حماس موافقت و حمایت خود را نسبت به برگزاری انتخابات اعلام کرد.

این مقام فلسطینی تأکید کرد که این پروسه سیاسی در صورتی می تواند به موفقیت برسد که انتخابات در بیت المقدس، نوار غزه و کرانه باختری برگزار شود و هیچ عامل بازدارنده دیگری در فرایند انتخابات در مناطق یاد شده به وجود نیاید.

رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات فلسطین، تلاش دارد با ادامه روند دید و بازدیدها با رهبران حماس، موافقت نهایی این سازمان را برای برگزاری انتخابات به دست آورد، البته حماس به صورت عموم از انتخابات حمایت می کند اما ترجیح می دهد برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری همزمان صورت نگیرد.

در پیوند به نگرانی نسبت به ناسازگاری های احتمالی، جمال المحیسن، عضو کمیته مرکزی فتح، حماس را متهم به عدم ابراز موافقت با برخی از موضوعات مرتبط به انتخابات، از جمله نظارت دادگاه مرکزی انتخابات بر اجرای این روند در کلیه استان های فلسطین کرد. المحیسن با ابراز نگرانی از احتمال عقب نشینی حماس از انتخابات، گفت جنبش حماس تا کنون به اعلام آمادگی بسنده کرده است اما روند برگزاری انتخابات را مورد تأیید قرار نداده است. وی خاطر نشان کرد که حماس بایستی موافقت و مشارکت خود را در روند دموکراتیک به صورت واضح و روشن اعلام کند.

در مقابل، یحیی السنوار، رهبر حماس در نوار غزه، گفت: حماس برای برگزاری انتخابات آمادگی کامل دارد و این جنبش به منظور ایجاد اصلاحات در تمام عرصه های استراتژیک و خدمت به ملت فلسطین، از هیچ سعی و تلاشی دریغ نمی کند. وی افزود: حماس، آمادگی خود را برای اجرای انتخابات به مسئولان کمیسیون مرکزی انتخابات و سایر نهادهای ذیربط اطلاع داده است.

البته افزون بر لزوم توافق میان جناح های سیاسی فلسطین، برگزاری انتخابات در بیت المقدس، مستلزم موافقت و همکاری اسرائیل است، زیرا اگر دولت اسرائیل حاضر به همکاری نشود، فلسطینی ها قادر به اجرای انتخابات در بیت المقدس نمی باشند.

برای همین منظور، سازمان آزادی بخش فلسطین، تلاش های خود را در سطح کشورهای عربی و جامعه جهانی آغاز کرده است تا اسرائیل را وادار به پذیرش روند برگزاری انتخابات در بیت المقدس کند. دولت فلسطین در گذشته نیز، با همین گونه تلاش ها توانست موافقت اسرائیل را برای برگزاری انتخابات سال های 1995، 2000 و 2005 به دست آورد.

صائب عریقات، دبیر کل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین گفت اگر اسرائیل مانع فرایند برگزاری انتخابات در بیت المقدس شود، اجرای انتخابات در سایر نقاط فلسطین مفهومی ندارد و این برنامه سیاسی با شکست مواجه می شود. نامبرده در پیوند به تلاش های دولت فلسطین برای فراهم کردن زمینه ای برگزاری انتخابات در سراسر کشور، گفت تا کنون 78 نامه به کشورهای مختلف جهان فرستاده شده است تا جامعه جهانی، اسرائیل را وادار به پذیرش همکاری برای انتخابات در بیت المقدس کند.

به رغم این که اسرائیل در گذشته به فلسطینی ها در شهر بیت المقدس اجازه داده بود تا در انتخابات شرکت کنند اما اکنون که واشنگتن، بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته است، بعید به نظر می رسد که اسرائیل حاضر به این همکاری شود به ویژه این که تحولات اخیر منطقه نیز، منجر به تشدید آشفتگی اوضاع شده است.

در همین حال، هشام کحیل، رئیس اجرایی کمیسیون انتخابات فلسطین، گفت: محمود عباس، رئیس دولت فلسطین با برگزاری انتخابات موافقت کرده طوری که در نخست، انتخابات ریاست جمهوری و به دنبال آن انتخابات پارلمانی 3 ماه بعد اجرا می شود.

کحیل افزود: رئیس دولت فلسطین تلاش دارد تا زمینه ای برگزاری انتخابات را در سراسر کشور فراهم کند و با اجرای انتخابات، نظام سیاسی کشور را تجدید و تقویت کرده و فلسطین را از تجزیه و چند پارگی نجات دهد.

لازم به ذکر است که پس از صدور دستور برگزاری انتخابات، کمیسیون مرکزی انتخابات فلسطین دست کم 4 ماه زمان نیاز دارد تا زمینه ای برگزاری انتخابات و ابزار لازم فرایند آن را فراهم کند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه