تظاهرات «پایان نسل‌کشی هزاره‌ها» به لندن رسید

نخست‌وزیر بریتانیا از کشتار هدفمند هزاره‌ها در افغانستان ابراز تاسف کرد

شهروندان افغانستان در پنج روز گذشته در بیش از ۱۰۰ شهر جهان در واکنش به کشتار هدف مندانه هزاره ها در افغانستان راه پیمایی کرده اند عکس از ایندیپندینت فارسی

صد‌ها تن از شهروندان افغانستان روز چهارشنبه، ۲۰ مهر (۱۲ اکتبر)، در اعتراض به کشتار هدفمند هزاره‌ها درافغانستان، در لندن راهپیمایی کردند.

معترضان با شعار‌های «پایان نسل‌کشی هزاره‌ها»،« طالبان شرمتان باد» و «طالبان را به رسمیت نشناسید»، نخست در برابر دفتر نخست‌وزیر بریتانیا گرد آمدند و از آنجا به سوی ساختمان پارلمان این کشور راهپیمایی کردند.

شماری از معترضان در لندن به ایندیپندنت فارسی گفتند که همزمان با تجمع اعتراضی آنان در برابر دفتر نخست‌وزیر و پارلمان بریتانیا، اعضای پارلمان این کشور به حملات هدفمند عیله هزاره‌ها در افغانستان واکنش نشان دادند.

لیز تراس، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز در مجلس این کشور از کشتار هزاره‌ها ابراز تاسف کرد و گفت بودجه‌ای را برای حمایت از زنان و دختران هزاره اختصاص خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌که هزاران تن از شهروندان افغانستان از چند روز پیش در شهر‌های مختلف جهان در راهپیمایی‌هایی خواهان پایان نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان شده‌اند، شماری از دختران در شهرستان جاغوری نیز روز چهارشنبه به این کارزار پیوستند.

در پنج روز گذشته هزاران تن از شهروندان افغانستان در بیش از ۱۰۰ شهر در چندین کشور‌، از جمله استرالیا، آمریکا، کانادا و کشورهای مختلف اروپا، در اعتراض به کشتار هزاره‌ها در افغانستان راهپیمایی کرده‌اند و خواهان توجه دولت‌ها و نهادهای جهانی به این خواست شده‌اند.

گفتنی است که این اعترضات پس از حمله انتحاری به آموزشگاه کاج در منطقه دشت برچی کابل، نخست در کابل، هرات، کاپیسا، بلخ، بامیان و غزنی راه‌اندازی شد و پس از آن، شهروندان افغانستان در کشور‌های دیگر با ادامه اعتراضات، آن را در سطح جهان گسترش دادند.

در حمله به آموزشگاه کاج در کابل، ۵۶ دانشجو که حدود ۵۰ تن از آنان دختران جوان و نوجوان بودند، جان باختند. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله انتحاری را نپذیرفته است.

پس از این حمله که واکنش‌های گسترده جهانی را در پی داشت، شهروندان افغانستان کارزار «پایان نسل‌کشی هزاره‌ها» را در توییتر راه‌اندازی کردند که اینک هشتگ مرتبط با آن نزدیک به ده میلیون بار بازنشر شده است. در تمامی این اعتراضات، شهروندان افغانستان از طالبان انتقاد، و آنان را به نقض صریح و شدید حقوق بشر متهم می‌کنند.

بیشتر از جهان