درآمد باشگاه‌های ایرانی از جام جهانی

پرسپولیس، استقلال و سپاهان بابت حضور بازیکنان‌ خود در فهرست تیم ملی از فیفا پاداش می‌گیرند

فیفا در مجموع قرار است ۲۰۹ میلیون دلار به بیش از ۴۰۰ باشگاه در ۶۳ کشور مختلف پرداخت کند_ AFP

برگزاری جام جهانی درآمد فوق‌العاده‌ای دارد و فیفا بخشی از این درآمد را به باشگاه‌ها اختصاص می‌دهد. این درآمد، بخشی از برنامه حمایتی فیفا از باشگاه‌ها، و راهکاری است تا بخشی از زیان ناشی از مصدومیت احتمالی بازیکنان را پوشش دهد. 

به گزارش «میرر» (Mirror)، فیفا بابت هر بازیکنی که در جام جهانی حاضر باشد، روزانه ده هزار دلار به باشگاه پرداخت می‌کند.

در مجموع قرار است ۲۰۹ میلیون دلار به بیش از ۴۰۰ باشگاه در ۶۳ کشور مختلف پرداخت شود. پاداش فیفا به باشگاه‌هایی پرداخت می‌شود که بازیکن در دو فصل اخیر در آن بازی کرده است.

طبق برآورد این روزنامه، منچسترسیتی بابت این طرح بیش از پنج میلیون دلار پاداش می‌گیرد و در رده‌های بعدی باشگاه‌های رئال مادرید، تاتنهام، بارسلونا، پاری‌سن‌ژمن، چلسی، منچستریونایتد، اتلتیکو مادرید، یوونتوس، موناکو، بایرن مونیخ، لیورپول، و آرسنال، پردرآمدترین باشگاه‌ها خواهند بود.

بخش بزرگی از فهرست کارلوس کی‌روش را در جام جهانی ۲۰۲۲، بازیکنان لژیونر می‌سازند، ولی بازیکنان لیگ برتری هم در لیست نهایی حاضر خواهند بود. در فهرست ۲۷ نفره اردوی اتریش، ۱۱ بازیکن از لیگ برتر حاضر بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کی‌روش می‌تواند ۲۶ بازیکن به جام جهانی ببرد که به معنی حذف یکی از دروازه‌بان‌ها است. کی‌روش هنوز فهرست نهایی‌اش را اعلام نکرده است، ولی زمانی برای محک زدن بازیکنان جدید ندارد و اگر اتفاق عجیب یا مصدومیتی رخ ندهد، با همان بازیکنان به قطر سفر خواهد کرد.

اگر فهرست تیم ملی در اتریش را ملاک بگیریم، پنج بازیکن از پرسپولیس، سه بازیکن از استقلال، و سه بازیکن از سپاهان در آن حاضر بودند، و این به معنای درآمد خوبی برای این باشگاه‌ها است.

مرحله گروهی ۹ روز طول می‌کشد و این باشگاه‌ها به ازای هر بازیکن ۹۰ هزار دلار پاداش می‌گیرند. اگر تیم ملی بتواند به مرحله حذفی صعود کند، به ازای هر روزی که بازیکنان در قطر باشند، این درآمد اضافه خواهد شد. 

البته باشگاه‌های دیگری هم در این درآمد سهیم خواهند بود. صالح حردانی، علیرضا بیرانوند و مرتضی پورعلی‌گنجی، بازیکنانی‌اند که به تازگی به استقلال و پرسپولیس اضافه شده‌اند و باشگاه‌های قبلی آن‌ها، مثلا فولاد، نیز پاداش می‌گیرند.

این پاداش، جدا از ۱۰ میلیون دلاری است که به تیم‌های صعود‌ کرده بابت حضور در مرحله گروهی تعلق می‌گیرد، و نیز دو میلیون دلاری که بابت اردوی پیش از تورنمنت که به فدراسیون‌ها پرداخت می‌شود.

پاداش ۱۲ میلیون دلاری فیفا برای فدراسیون فوتبال هم می‌تواند گره‌گشا باشد و کمک می‌کند که بدهی قرارداد مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی، پرداخت شود.

در میان اعتراض سراسری مردم ایران به نظام جمهوری اسلامی، فوتبال ایران تحت تاثیر قرار گرفته است و مشخص نیست که با گسترش اعتراض‌ها، لیگ برتر در چه شرایطی برگزار شود، یا چه تعدادی از بازیکنان، تحت فشارهای امنیتی حاکمیت، فرصت بازی در جام جهانی را از دست بدهند.

بیشتر از فوتبال