خیزش مردم ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های جهان؛ «قیام علیه حماقت حاکمان»

فارن افرز: تظاهرات اخیر در ایران فقط اعتراض به حجاب اجباری نیست؛ قیام علیه نظامی است که امید به اصلاح را از بین برده است

با گذشت چند هفته‌ از آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، اعتراض‌های ادامه‌دار در شهرهای مختلف ایران همچنان زیر ذره‌بین رسانه‌های مطرح بین‌المللی قرار دارد و نشریات چاپی و آنلاین معتبر جهان هر کدام تلاش می‌کنند این مسئله را که چرا اعتراض‌های اخیر با وجود سرکوب‌ شدید، قتل و بازداشت معترضان، همچنان در حال گسترش‌اند، از زوایای گوناگون ارزیابی و این نارضایتی عمیق از سران حکومت را ریشه‌یابی کنند.

فایننشال تایمز: دختران نوجوان در خط مقدم اعتراض‌ها

رسانه معتبر بریتانیایی فایننشال تایمز در گزارشی که روز چهارشنبه ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر) منتشر کرد، به موضوع اعتراض‌های اخیر ایران با محوریت زنان و دختران نوجوان پرداخت. در این گزارش با عنوان «ما به شادی نیاز داریم؛ دختران نوجوان ایران در خط مقدم اعتراض‌ها» آمده است: «زنان جوان در جریان مخالفت با سیاست‌های حاکم بر جمهوری اسلامی جانشان را از دست می‌دهند اما مقام‌ها می‌گویند که این مرگ‌ها مشکوک‌اند و به تظاهرات ارتباطی ندارند.»

در بخش دیگری از این مطلب، با اشاره به مرگ سارینا اسماعیل‌زاده، نیکا شاکرمی و مهسا موگویی می‌خوانیم: «در تظاهرات ضددولتی اخیر بیشتر از همه این جوانان، نوجوانان و حتی دانش‌آموزان مدرسه‌ای‌اند که اعتراض‌ها را به سلطه خود درآورده‌اند. آن‌ها اکنون به حقوق ازدست‌رفته خود آگاه‌اند و می‌خواهند آینده را از آن خود کنند. اگر در گذشته بیشتر مردان بودند که در خط مقدم حضور داشتند، حالا زنان این عرصه را تصاحب کرده‌اند. در جریان این اعتراض‌ها، نه تنها مردان بلکه زنان نیز جان خود را از دست می‌دهند و این نمادی از مبارزه برای حقوق برابر است.»

فارین افرز: حماقت حاکمان چاره‌ای جز قیام باقی نگذاشته است

فارن افرز در یادداشتی با عنوان «حماقت تندروهای رژیم سرکوبگر ایران هیچ گزینه‌ای جز قیام برای شهروندان باقی نگذاشته است»، نوشت: «ایران با اعتراض‌های مردمی بیگانه نیست؛ اما اعتراض‌هایی که پس از کشته شدن مهسا امینی به راه افتاد، یک نقطه عطف است. هفته‌ها است که زنان ایرانی شجاعت و مقاومت خود را در برابر نیروهای امنیتی نشان داده‌اند. مقاومت سرسختانه آن‌ها در برابر سرکوب‌ها و دستگیری‌های وحشیانه، آغاز اعتراض‌های طولانی‌مدت در سراسر ایران است. در واقع، حجاب زنان حالا به یک سلاح نمادین علیه رژیم، یک هدف متحدکننده برای اتصال همه اقشار جامعه و ابزاری برای جلب حمایت جهانی تبدیل شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این یادداشت، خاطرنشان می‌شود که تظاهرات اخیر در ایران فقط اعتراض علیه اجباری بودن حجاب نیست، بلکه علیه نظامی است که به نظر می‌رسد امیدها به اصلاحات را خاموش کرده است.

نویسنده با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر در ایران می‌افزاید: «انتخاب ابراهیم رئیسی نشانه آشکاری بود که خامنه‌ای ۸۳ساله و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قصد دارند کل دستگاه دولتی را در اختیار نسل جوان‌تری از محافظه‌کاران قرار دهند. در نتیجه، جمهوری اسلامی با پاکسازی اصلاح‌طلبان کهنه‌کار و اصول‌گرایان و محافظه‌کاران میانه‌روتر، بسیار یکدست‌تر از همیشه شد؛ اما با اینکه رئیسی وعده‌هایی داد تا بتواند مردم را با خود همراه کند، اتفاق‌هایی رخ داد که هر گونه احتمال این را که دولت او به‌سادگی بتواند تنش‌های بین دولت و جامعه ایران را فروبنشاند، از بین برد و همان‌طور که شاهدیم، برخورد وحشیانه با یک شهروند ایرانی تمام این کشور را به آتش کشید.»

 نویسنده این یادداشت تاکید می‌کند که تظاهرات اخیر آزمون سختی پیش روی رژیم قرار داده است: «اگر اعتراض‌ها ادامه پیدا کند و به سطح یک قیام گسترده‌تر برسد، جمهوری اسلامی ممکن است مجبور شود برای پایان دادن به اعتراض‌ها به ابزارهای دیگری متوسل شود. برخی از تحلیلگران محافظه‌کار پیش‌بینی می‌کنند که دولت سیاست‌های اجتماعی جدیدی اتخاذ خواهد کرد تا برخی از قوانین مربوط به حجاب را کاهش دهد. چنین اقدام‌هایی در کنار سرکوب سریع و گسترده تظاهرات، ممکن است بتواند درگیری را کاهش دهد اما آن را حل نخواهد کرد و معترضان همچنان با نافرمانی مدنی، جمهوری اسلامی را به چالش خواهند کشید.»

سی‌ان‌بی‌سی: تاثیر مشکلات اقتصادی بر نارضایتی اجتماعی

وب‌سایت سی‌ان‌بی‌سی نیوز گزارش خود درباره اعتراض‌های مردمی اخیر در ایران را با این جمله شروع کرد: «ناامیدی از آینده؛ مشکلات اقتصادی به اعتراض‌ها ایران دامن می‌زند.»

در گزارش این رسانه پس از گفت‌وگو با تحلیلگران، نتیجه گرفته می‌شود که خشم مردم پس از مرگ مهسا امینی و همراه شدن آن با نارضایتی از عوامل دیگر مانند شرایط اقتصادی، خیزش‌های ضددولتی را ادامه‌دار کرده است.

در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «شکی نیست که زیربنای تنش‌های کنونی مسائلی فراتر از حجاب اجباری است. هیچ عدالت اقتصادی یا چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای آینده وجود ندارد و این به بروز خشمی گسترده‌ منجر شده که مردم را به خیابان‌ها کشانده است. آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که مشکلات اقتصادی با افزایش بیکاری حدود ۱۰ درصدی و بدهی ۴۰ درصدی دولت، تشدید شده‌اند. در عین حال، کاهش احتمال موفقیت‌آمیز بودن توافق هسته‌ای ایران می‌تواند به این معنا باشد که تحریم‌های اقتصادی مختلف همچنان بر اقتصاد این کشور تاثیر خواهند گذاشت. از این رو، جنبش اجتماعی که امروز آن را شاهدیم، ظرفیت رشد و تداوم دارد.»

وال استریت ژورنال: اعتصابات کارگری در کنار خیزش مردمی

وال استریت ژورنال در مطلب خود، به پیوستن کارگران صنعت نفت ایران به اعتراض‌های ضدحاکمیتی پرداخت. این نشریه در گزارش اخیرش توضیح داد که اگرچه مقام‌های ایرانی می‌گویند اعتصاب‌های حوزه انرژی به دلیل اختلاف‌های حقوقی و کارگری‌اند، کارگران تاکید دارند که خواسته‌های آن‌ها هم‌راستا با خیزش سراسری مردم ایران است.

 در بخشی از این مطلب آمده است: «جنبش اعتراضی کنونی که پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد اتفاق افتاد، به‌طورگسترده افزایش یافت و از درخواست برای لغو حجاب اجباری به سرنگونی رهبری جمهوری اسلامی رسید. در روزهای اخیر، کارگران حوزه انرژی نیز با سر دادن شعارهای ضدحکومتی و اعتصاب، به مردم معترض پیوسته‌اند. این اعتراض‌ها می‌توانند بسیار مهم تلقی شوند زیرا پالایشگاه آبادان، بزرگ‌ترین پالایشگاه ایران است؛ یک تاسیسات قدیمی با اهمیتی نمادین. اعتصاب‌های کارگران پالایشگاه در سال ۱۹۷۸ به سرنگونی شاه ایران، محمدرضا پهلوی، کمک کرد.»

این گزارش با اشاره به بازداشت کارگران عسلویه، نوشت: «کمیته نمایندگی کارگران نفت اعلام کرده است که همه‌چیز به‌شدت تحت کنترل نیروهای امنیتی است. او در عین حال تاکید کرد که با وجود این دستگیری‌ها، همکارانش در پالایشگاه آبادان اعتصاب و تجمع کرده‌اند و تجمع خود را تا آزادی بازداشت‌شدگان ادامه خواهند داد.»