راهکار طلایی کی‌روش برای جام جهانی

سرمربی تیم ملی می‌خواهد در زمانی کوتاه آمادگی بازیکنان شاغل در لیگ برتر را بالا ببرد

«مینی‌کمپ‌های مدنظر کی‌روش برای تیم ملی طبق برنامه برگزار می‌شوند»-REUTERS/Leonhard Foeger

کارلوس کی‌روش این‌ روزها در شرایطی به آمادگی تیم ملی فوتبال و جام جهانی فکر می‌کند که در میانه‌ خیزش سراسری مردم ایران، فوتبال معنای خود را از دست داده است و بسیاری بازیکنان با اعلام همبستگی با مردم، تحت فشارهای امنیتی قرار دارند.

وقتی کارلوس کی‌روش به نیمکت تیم ملی برگشت، این بحث مطرح شد که زمان برای متحول کردن تیم ملی کافی نیست ولی مربی پرتغالی با علم به فرصت کوتاه تا جام جهانی، این مسئولیت را پذیرفت. نظر منتقدان این بود که دو بازی دوستانه با اروگوئه و سنگال در اردوی اتریش تنها فرصت تدارک تیم ملی پیش از سفر به قطر است، ولی کی‌روش فرمول دیگری در ذهن داشت.

او بعد از اردوی اروپا که تیمش توانست بالاتر از انتظار نتیجه بگیرد، با هماهنگی سازمان لیگ، مینی‌کمپ‌ها را راه‌اندازی کرد. این برنامه‌ای است که کی‌روش در دوره قبلی حضورش در تیم ملی هم برای آماده‌سازی بازیکنان شاغل در لیگ برتر به کار گرفته بود و این بار هم سراغ آن رفته است. در این اردوهای کوتاه، او بازیکنان را بعد از برگزاری بازی‌های لیگ در اختیار می‌گیرد تا روی بالا رفتن آمادگی بدنی و هماهنگی آ‌ن‌ها کار کند. باور کی‌روش این است که بازیکنان شاغل در فوتبال اروپا به دلیل تمرین در بالاترین سطح فوتبال با آمادگی کافی در اردوی تیم ملی حاضر می‌شوند و این روشی است تا فاصله آمادگی ملی‌پوشان شاغل در لیگ برتر با آن‌ها کمتر شود.

اولین مینی‌کمپ کی‌روش بعد از بازی‌های هفته هشتم لیگ برتر برگزار شد و بازیکنان دعوت‌شده در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه در مرکز پک بودند. بازیکنان دعوت‌شده بازیکنان حاضر در اردوی اتریش و چند بازیکن دیگر لیگ‌اند که پیش از سفر به اتریش خط خورده بودند. روزبه چشمی تنها چهره جدید این اردو محسوب می‌شد؛ مدافعی که در جام جهانی ۲۰۱۸ هم حاضر بود. دو روز اول این اردو به تمرین‌های داخل سالن گذشت و بازیکنان تنها در روز آخر به زمین چمن رفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برگزاری مینی‌کمپ‌ها در دوره قبلی حضور کی‌روش با اعتراض تعدادی از مربیان لیگ برتر روبرو شد، ولی مربی پرتغالی و دستیارانش این بار با مربیان باشگاه‌ها هماهنگی بهتری دارند. سازمان لیگ هم برای جلوگیری از تداخل برنامه‌های تیم ملی با تمرین‌های باشگاه‌ها، فاصله برگزاری مسابقات لیگ برتر را بیشتر کرد و تیم‌ها هفته‌ای یک بار بازی می‌کنند. این شرایط ویژه فقط تا پایان آبان ماه برقرار است و مسابقات لیگ برتر بعد از جام جهانی به روال قبل برمی‌گردد.

آخرین برنامه کی‌روش پیش از پرواز تیم ملی به قطر یک اردوی کوتاه و بازی دوستانه است. مهدی محمد نبی، نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال، گفت: «مینی‌کمپ‌های مدنظر کی‌روش برای تیم ملی طبق برنامه برگزار می‌شوند. روز گذشته از نزدیک شاهد بودم کی‌روش دستورها و کارهای فنی مدنظرش را به‌خوبی  پیگیری می‌کند. به هر جهت هدف این است که اردوهای آماده‌سازی با حضور بازیکنان داخلی، شرایط را برای اردوی نهایی که احتمال دارد ۸-۷ روز زودتر از اعزام تیم به قطر برگزار شود، آماده کند. قرار بود ۲۵ آبان اعزام شویم اما الان فکر می‌کنم بیست‌وسوم اعزام شویم.»

نایب رئیس فدراسیون خبر داد: «یک بازی دوستانه هم قبل از اعزام داریم که تیم‌های حاشیه خلیج فارس مدنظرمان بودند و هنوز با آن‌ها به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. با یک تیم دیگر صحبت کرده‌ایم که امیدواریم این تیم در تهران حضور پیدا کند.»

بیشتر از فوتبال