ترکیه: روسیه به دنبال «توافق بزرگ» با غرب است

اردوغان از آمادگی خود برای ادامه میانجیگری در مذاکرات با پوتین خبر داده است 

اردوغان در تماسی تلفنی با پوتین گفت که شخصا آماده میانجیگری برای مذاکره با هدف رسیدن به صلح است- Ozan KOSE / AFP

ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رییس‌‌جمهوری ترکیه، می‌گوید ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، می‌خواهد به «توافق بزرگ و جدیدی» با غرب برسد که اوکراین تنها بخشی از آن است. کالین در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت: «درک ما این است که آقای پوتین می‌خواهد توافق بزرگ و جدیدی داشته باشد و به قرارداد جدیدی با غرب برسد. بی‌شک بخشی از این توافق مربوط به اوکراین است. اما مسئله بزرگ‌تر در واقع توافق جدید بین روسیه و جهان غرب است.»

آنکارا در حکم دومین ارتش بزرگ ناتو، از اشغال اوکراین به دست روسیه انتقاد کرده است و پهپادهای این کشور در اختیار ارتش اوکراین قرار دارند. این کشور همچنین منتقد قصد اخیر پوتین برای الحاق سرزمین‌های شرق اوکراین به خاک روسیه است. با این حال، اردوغان و پوتین روابط خوبی را حفظ کرده‌اند و میانجیگری مشترک ترکیه و سازمان ملل در تابستان گذشته، به توافقی انجامید که طبق آن، ارسال محموله‌های غلات از بندرهای اوکراین ممکن شد. 

به گفته کالین، که پیش از ورود به نهاد ریاست‌ جمهوری، چهره‌ای دانشگاهی بود، باور مسکو این است که توافق‌هایی که در پایان جنگ سرد و در زمان میخائیل گورباچف و بوریس یلستین، آخرین رهبر شوروی و اولین رهبر روسیه پساشوروی، امضا شدند، واقعیت روسیه امروزی را منعکس نمی‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کالین گفت: «روسیه جدیدی در میان است، جهان جدیدی در میان است، واقعیت جدیدی در میان است و آن‌ها توافق جدیدی می‌خواهند.»

سخنگوی اردوغان همچنین گفت که به نظر او مذاکرات با پوتین دوباره از سر گرفته خواهد شد. این در حالی است که دولت اوکراین می‌گوید حاضر به هیچ‌گونه مذاکره با شخص پوتین نیست. اما کالین تاکید کرد: «پرسش این است: چه زمانی به مذاکرات بازمی‌گردیم، و تا آن موقع چقدر آسیب به بار آمده است؟»

اردوغان روز جمعه، ۷ اکتبر (۱۵ مهر)، در تماسی تلفنی با پوتین گفت که شخصا آماده میانجیگری برای مذاکره با هدف رسیدن به صلح است. به گفته آنکارا، پوتین و اردوغان در مورد «آخرین تحولات» جنگ اوکراین گفت‌وگو کردند. 

روزنامه «ملیت» ترکیه نیز در گزارشی، از قصد ترکیه برای میانجیگری در مذاکرات کلان بین روسیه و غرب خبر داد.

بیشتر از جهان