دیدار اردوغان و پوتین:‌ سوریه محور اصلی مذاکرات

ترکیه در جنگ داخلی سوریه از نیروهایی حمایت می‌کند که علیه بشار اسد مبارزه می‌کنند

ولادیمیر پوتین نیز بر نقش ترکیه در توافق تاریخی صادرات غلات تاکید کرده و گفته است که «کشورهای اروپایی باید از ترکیه سپاسگزار باشند.»- Reuters

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز جمعه گفت که مذاکرات میان آنکارا و مسکو درباره تحولات سوریه «برای منطقه آرامش می‌آورد.»

اردوغان قبل از دیدار دوجانبه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در شهر ساحلی سوچی در روسیه، گفت: «به نظر من نحوه عملکرد ما در مورد تحولات سوریه در این نشست، برای منطقه آرامش خواهد آورد.»

دیدار رهبران ترکیه و روسیه پس از میانجیگری آنکارا در انعقاد توافق ازسرگیری صادرات غلات اوکراین میان مسکو و کی‌یف صورت می‌گیرد. اردوغان به دیدار با پوتین به عنوان چراغ سبز احتمالی برای انجام عملیات نظامی در سوریه می‌نگرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردوغان که قبل از مذاکرات هیات‌های دو طرف در بندر سوچی در ساحل دریای سیاه، در کنار پوتین نشسته بود، در اظهاراتی که از تلویزیون ترکیه پخش شد، درباره دیدار با همتای روس خود گفت: «ملاقات ما یک صفحه بسیار متفاوت را در مناسبات ترکیه و روسیه باز می‌کند.»

این دومین دیدار رهبران ترکیه و روسیه در کمتر از سه هفته گذشته است. پوتین و اردوغان پیش از این در تهران و در نشست روند آستانه ملاقات کرده بودند.

ولادیمیر پوتین نیز بر نقش ترکیه در توافق تاریخی صادرات غلات تاکید کرده و گفته است که «کشورهای اروپایی باید از ترکیه سپاسگزار باشند.»

اردوغان تهدید کرده است که عملیات نظامی جدیدی را در سوریه و به منظور گسترش «مناطق امن» در مناطق مرزی آن کشور آغاز می‌کند.»

ترکیه در جنگ داخلی سوریه از نیروهایی حمایت می‌کند که علیه بشار اسد مبارزه می‌کنند. روسیه حامی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه است.

عملیات آنکارا در شمال سوریه عمدتا نیروهای کرد آن کشور را هدف قرار می‌دهد که ترکیه آن‌ها را «گروهی تروریستی» تلقی می‌کند.

پیشتر، فخرالدين آلتون، مدیر روابط عمومی اردوغان، گفته بود که جامعه بین‌المللی نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن مسکو، به جنگ در اوکراین پایان دهد.

بیشتر از جهان