کشف یادبود چهار هزار ساله در جنگل‌های بریتانیا

این سنگ‌چین حلقوی باستانی در جنوب غرب بریتانیا کشف شده

جان هویل، باستان‌شناسی که این یادبود را کشف کرده است- BBC

یادبودی آیینی و چهار هزارساله در دل جنگل «دِین» در جنوب غرب بریتانیا کشف شده است.

این سنگ‌چین حلقوی متعلق به عصر برنز که از ده سنگ ایستاده کوچک تشکیل شده است، روی پشته برجسته‌ای در محوطه بیشه‌زاری در نزدیکی تایدنهام در «گلاستِشِر» قرار دارد.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته‌ جان هویل، باستان‌شناسی که برای شورای محلی کار می‌کند، گفته می‌شود که این سنگ‌چین تنها یادبود از این نوع در این منطقه است.

هویل نخستین شخصی بود که پس از بررسی نتایج نقشه‌برداری این جنگل که با استفاده از روبش لیزری هوایی در سال ۲۰۰۶ انجام گرفت، آن سنگ‌چین حلقوی را کشف کرد.

در روش روبش لیزری با استفاده از گونه‌ای «الگوریتم» رایانه‌ای، تمام درختان و پوشش گیاهی کف جنگل را از تصویر حذف می‌کنند تا به تصویری سه بعدی از سطح منطقه‌ مورد نظر دست یابند.

طبق تصویر سه بعدی، مشخص شد که در مرکز منطقه مورد نظر کپه‌ای به پهنای هفت متر وجود دارد که دور آن هم دایره‌ای برجسته به پهنای ۲۵ متر قرار دارد. آقای هویل در ابتدا خیال کرد که یک جایگاه استقرار تفنگ‌ متعلق به دوران جنگ جهانی دوم را کشف کرده است.

تصویر ماهواره‌ای از این یادبود (Forestry Commission/ Gloucestershire County Council)

اما وقتی شخصاً در سال ۲۰۱۰ از آن منطقه بازدید کرد، متوجه شد که قدمت این یادبود می‌تواند به حدود سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد برسد.

سنگ‌های یک‌متری ایستاده‌ای که از یادبود حلقوی بیرون زده بود و به سنگ‌چین‌های حلقوی اوایل یا اواسط عصر برنز در ولز شباهت دارد، بسیار جالب بود.

آقای هویل به بی‌بی‌سی گفت: «هیچ کس دقیق نمی‌داند (که این‌ یادبودها) چه کاربردی دارند. برخی از این یادبودها در گورستان‌ها پیدا شده‌اند و بقایای زغال یافته شده در چنین جاهایی، نشان‌گر آن است که مراسمی همراه با آتش‌افروزی در آن‌ها برگزار می‌شده است.»

 

در همین نقشه‌برداری بیش از ۱۰۰ مدفن کپه‌ای شکل احتمالی هم کشف شده است که هنوز به طور دقیق مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

یادبودهای دیگری هم متعلق به عصر برنز در دهه‌ ۱۹۶۰ در منطقه‌ی تایدهام چیس در مجاورت این منطقه کشف شده است که مدفنی کپه‌ای شکل و دارای سنگ‌چین حلقوی و متشکل از تخت‌سنگ‌های از جنس سنگ ‌آهک است.

آقای هویل جزئیات کشف خود را ماه پیش در کتابی به نام «چشم‌اندازهای پنهان جنگل دین» برای سازمان تاریخ انگلستان منتشر کرده است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent

بیشتر از جهان