سیستانی خواستار عدم استفاده از نامش در اعتراضات شد

تحولات اخیر، منجر به تشدید اختلافات داخلی در عراق شده است ‏

عکس از: گیتی (اندیپندنت عربی)

در پی افزایش اختلافات میان گروه های سیاسی عراق در مورد چگونگی برخورد با اعتراضات مردمی، آیت الله سیستانی، روز جمعه با تأکید بر حمایت از جنبش اعتراضات مردمی، گفت به هیچ جهت خارجی اجازه داده نخواهد شد تا سیاست خود را بر معترضان تحمیل کند. وی همچنان ضمن تأکید بر حفظ وحدت و همبستگی میان توده های مردمی عراق، گفت رهبران سیاسی نباید نیروهای امنیتی کشور را درگیر تظاهرات کنند و کشور را به سوی ناسازگاری و جنگ داخلی سوق دهند.

استفاده از نیروهای بسیج مردمی برای سرکوبی معترضان

پس از این که خبرهای مبنی بر عدم سهم گیری نهادهای نظامی و امنیتی در عملیات سرکوبی معترضان، پخش شد، نیروهای بسیج مردمی دست به حمله علیه اعتراض کنندگان زدند و در میدان آزادی بغداد نیروهای وابسته به بسیج مردمی با معترضان درگیر شدند.

از سوی دیگر، شامگاه پنجشنبه، شماری از سازمان های سیاسی اظهار داشتند که آیت الله سیستانی در صدد حمایت از تظاهراتی است که توسط برخی از گروه های سیاسی راه اندازی شده است و هدف از این حمایت، تقویت نقش مرجعیت در تحولات عراق است. در همین حال، تعدادی از خیابان های بغداد شاهد راهپیمایی بود که معترضان با بلند کردن عکس های آیت الله سیستانی و پرچم های سازمان بسیج مردمی، علیه شماری از مقامات دولتی شعار می دادند. البته به گفته ناظران، این اقدام، تلاشی از سوی احزاب سیاسی برای بهره برداری سیاسی از مرجعیت نجف بود. سپس پرسش های بی شماری در شبکه های اجتماعی مطرح شد که آیا واقعاً مرجعیت نجف از این تظاهرات سیاسی حمایت کرده است و یا این که گروه های مخالف اعتراضات مردمی سعی دارند با سوء استفاده از عکس ها و نام آیت الله سیستانی به سرکوب معترضان بپردازند.

آیت الله سیستانی خواستار عدم استفاده از نامش در تظاهرات شد

در پی تظاهرات یاد شده، دفتر آیت الله سیستانی بلافاصله اقدام به صدور اعلامیه ای کرده و تأکید کرد که سیستانی نمی خواهد از نام و عکس های او استفاده سیاسی صورت گیرد. در این اعلامیه آمده است که حضور در تظاهرات مسالمت آمیز حق هر شهروند است اما در حالی که آیت الله سیستانی از اعتراضات مردمی حمایت می کند، به هیچ حزب و گروهی اجازه نمی دهد از مرجعیت بهره برداری سیاسی کند.

ناظران عقیده دارند که پیام اخیر سیستانی، راه استفاده سیاسی از مرجعیت را برای همه ای احزاب و گروه ها مسدود کرده و از این پس، افراد و گروه های استفاده جو نمی توانند از شهرت این رهبر مذهبی سوء استفاده کنند.

در همین حال، رهبران بسیج مردمی سعی دارند، مسئولیت حمله به معترضان را تکذیب کرده و آن را بی اساس تلقی کنند. ابو علاء الولائی، فرمانده گردان های سید الشهدا، گفت: "ایالات متحده از طریق سفارت خود در بغداد در تلاش است تا مجاهدین را متهم به حمله علیه معترضان کند."

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هشدار ابو علاء الولائی به سفارت آمریکا در بغداد

فرمانده گردان سید الشهدا، با استفاده از نام مستعار "الولائی" سعی دارد خود را به گونه ای مستقیم با آیت الله خامنه ای، پیوند دهد. این فرمانده نظامی معتقد است که سفارت ایالات متحده در بغداد تلاش دارد با پخش خبرهای دروغین، مجاهدین صادق و راست کار را متهم به آسیب رساندن به معترضان کند. الولائی سفارت آمریکا در بغداد را "سفارت شر و شیطان" توصیف کرده و افزود: اعتراض کنندگان، فرزندان عزیز این کشور و همان کسانی هستند که در کنار ما علیه گروه تروریستی داعش، ساخته دست آمریکا مبارزه کردند و هدف همه، حمایت از ملت و کشور است. 

الولائی تهدید کرد که سفارت آمریکا در بغداد را از بین خواهد برد وی تأکید کرد اگر کشور عزیز مان دچار آشفتگی و هرج و مرج شود، از این سفارتخانه اثری باقی نخواهد ماند و البته انتقام خون شهدای که در تظاهرات جان خود را از دست دادند، از آمریکا گرفته خواهد شد.

طرح راهبردی برای نجات عراق

از سوی دیگر، شماری از فعالان در شهر نجف، طرح جدیدی را که پاسخگو به مطالبات معترضان است، به منظور نجات عراق از بحران کنونی ارائه کردند. در اعلامیه ای صادر شده از سوی این فعالان آمده است: ملت عراق به منظور دستیابی به حقوق و امتیازات ملی و تأمین عدالت در جامعه، دست به تظاهرات مسالمت آمیز زدند تا از شر طبقه فاسد حاکم رهایی یابند، اما دولت به جای این که خواسته های مردم را بر آورده کند، دست به سرکوبی تظاهرات زده و معترضان را به گلوله بست.

این فعالان برای بیرون رفت از بن بست کنونی خواستار کناره گیری فوری دولت و تشکیل یک دولت موقت شدند که برای مدت 3 ماه، زمام امور را در دست گیرد، البته این دولت از افرادی تشکیل خواهد شد که افزون بر داشتن شایستگی و توانایی، دارای ویژگی های زیر باشند:

وابسته به هیچ جناح سیاسی نباشند، در هیچ دولت قبلی و یا در پارلمان کار نکرده باشند، در انتخابات بعدی شرکت نکنند و در آینده به نفع هیچ نامزدی فعالیت نکنند و از افراد محبوب ملی و مورد حمایت مردم باشند.

فعالان همچنان خواستار اصلاح قانون انتخابات شدند و پیشنهاد دارند که بایستی انتخابات در حوزه های مختلف انتخاباتی هر استان انجام شود و نظام نامزدی فردی تطبیق شود و پیروزی بر اساس کسب بیشترین آرا باشد. آن ها همچنان خواهان ایجاد یک کمیسیون ویژه برای بررسی منابع مالی احزاب سیاسی و جلوگیری از دستیابی احزاب سیاسی به سلاح و مهمات جنگی شدند.

علاوه برآن، این فعالان خواستار برگزاری انتخابات تحت نظارت سازمان ملل متحد هستند که بایستی پیش از پایان دوره دولت انتقالی انجام شود و منتهی به تأسیس آن گونه نظام سیاسی شود که پاسخگو به خواسته های ملت عراق باشد. البته پس از تشکیل دولت انتقالی، مسئولان امور، پرونده خشونت علیه معترضان را به دادخواهی بسپارند و افرادی که مرتکب جنایت در حق ملت شدند، باید به گونه ای عادلانه مجازات شوند. افزون برآن، تحقیقات قضایی علیه مقامات دولتی متهم به فساد و خشونت علیه ملت، آغاز شود و هیچ استثنای برای مجازات مجرمان در نظر گرفته نشود.

فعالان تأکید دارند که طرح ارائه شده، یک راهبرد فراگیر برای نجات کشور و رهایی از چنگ مسئولان فساد پیشه ای دولتی است و در صورت موافقت مردم با این طرح، آن ها برای دفاع از این راهبرد، دست به اعتراض علیه دولت می زنند و تا هنگامی که دولت این طرح را نپذیرد، تظاهرات آن ها ادامه خواهد داشت. این فعالان اصرار دارند که ملت عراق بایستی به منظور دفاع و حمایت از حقوق خود، از هیچ تلاشی دست بردار نباشد و به تظاهرات مسالمت آمیز خود ادامه دهد، تردیدی نیست که مقاومت و ایستادگی ملت، سرانجام به پیروزی می رسد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia