ایران – ژاپن؛ فینال آشنای جام ملت‌های فوتسال آسیا

تیم ملی فوتسال با پیروزی مقابل تایلند در آستانه سیزدهمین قهرمانی قاره قرار دارد

در این بازی حسین طیبی، محمدحسین درخشانی (۲ بار) و مسلم اولاد قباد (۲ بار) برای ایران گل زدند- فدراسیون فوتبال

تیم ملی فوتسال ایران با برتری پنج بر صفر مقابل تایلند، به فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۲ صعود کرد و در یک قدمی سیزدهمین قهرمانی قرار دارد. در این بازی حسین طیبی، محمدحسین درخشانی (۲ بار) و مسلم اولاد قباد (۲ بار) برای ایران گل زدند. طیبی در ثانیه ۴۹ اولین گل ایران را زد، ولی موقعیت‌های بعدی از دست رفت تا نیمه اول با نتیجه یک بر صفر به پایان برسد. بازیکنان ایران در نیمه دوم فرصت‌طلب‌تر بودند و چهار بار دیگر دروازه حریف را باز کردند. حریف تیم ملی در فینال شنبه‌شب، ژاپن خواهد بود که با سه قهرمانی آسیا بعد از ایران، دومین تیم پرافتخار قاره است. فینال شنبه‌شب تکرار فینال دوره قبل در سال ۲۰۱۸ است که با برتری ۴ بر صفر ایران به پایان رسید.

تیم ملی فوتسال بهترین تیم تورنمنت بود و توانست با بردهای پرگل به فینال برسد. شاگردان وحید شمسایی در مرحله گروهی برابر اندونزی، چین تایپه و لبنان ۲۴ گل زدند و تنها یک گل خوردند تا عنوان بهترین خط حمله و دفاع این مرحله به آن‌ها برسد. بهترین برد در مرحله یک‌چهارم نهایی هم متعلق به ایران بود که در یک بازی یک‌طرفه ویتنام را هشت بر یک شکست داد. تایلند در مرحله گروهی توانست صدرنشین شود و در یک‌چهارم نهایی تاجیکستان را ۲-۳ شکست داد، ولی مقابل شاگردان شمسایی نتوانست مقاومت کند و در پای فینال شکست سنگینی خورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژاپن برخلاف ایران با بردهای میلی‌متری به فینال رسید و چند بار تا آستانه حذف پیش رفت. آن‌ها در بازی اول مغلوب عربستان شدند، ولی در دو بازی بعدی مرحله گروهی، با برتری مقابل کره جنوبی و ویتنام صعود کردند. ژاپن در یک‌چهارم نهایی مقابل اندونزی یک بر صفر عقب افتاد، ولی در ۱۰ دقیقه پایانی سه گل زد تا به برتری ۲-۳ برسد. ژاپن در نیمه‌نهایی هم با شکست یک بر صفر مقابل ازبکستان به رختکن رفت، ولی در نیمه دوم دو گل زد تا با برتری ۲ بر یک فینالیست شود.

ایران – ژاپن؛ پرتکرارترین فینال جام ملت‌های فوتسال آسیا است و دو تیم پیش از این هفت بار در بازی نهایی با هم روبرو شده‌اند. تیم ملی فوتسال در سال‌های ۲۰۰۲، ۲۰۰۳، ۲۰۰۴، ۲۰۰۵، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۸ توانست با شکست ژاپن در فینال قهرمان آسیا شود. تنها شکست ایران مقابل ژاپن در فینال به سال ۲۰۱۴ بازمی‌گردد که پس از تساوی ۲-۲ در وقت قانونی و اضافه، حریف در ضربات پنالتی به برتری رسید.

شمسایی با تیم جوان و نسبتا کم‌تجربه‌ای به کویت رفته‌، ولی توانسته است تمام حریفانش را با نتایج پرگل شکست دهد و با آنچه از ژاپن در مراحل قبل دیده‌ایم این تیم در فینال شانس زیادی مقابل ایران نخواهد داشت.

بیشتر از ورزش