اوکراین، نامزد غیرمنتظره میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰

این کشور قرار است در کنار اسپانیا و پرتغال این تورنمنت را برگزار کند

اوکراین که از ۲۴ فوریه با تجاوز همه‌جانبه ارتش روسیه روبرو شده است، بازی‌های ملی‌اش را در خاک لهستان برگزار می‌کند-ANDY BUCHANAN / AFP

پیشنهاد میزبانی مشترک اسپانیا و پرتغال برای جام جهانی ۲۰۳۰ یک شریک جدید پیدا کرده است و اوکراین با تصویب رئیس‌جمهوری‌اش، ولودیمیر زلنسکی، به کمپین این دو کشور غرب اروپایی می‌پیوندد. قرار است این همکاری سه جانبه چهارشنبه به‌طور رسمی در یک نشست خبری اعلام شود.

اوکراین که از ۲۴ فوریه با تجاوز همه‌جانبه ارتش روسیه روبرو شده است، بازی‌های ملی‌اش را در خاک لهستان برگزار می‌کند، ولی این پیشنهاد میزبانی به معنی این است که آن‌ها باور دارند هشت سال بعد مشکل امنیتی نخواهند داشت. اوکراین در سال ۲۰۱۲ همراه لهستان میزبان مشترک جام ملت‌های اروپا بود و تجربه خوبی از برگزاری تورنمنت‌های بزرگ دارد.

پیشنهاد میزبانی مشترک پرتغال و اسپانیا دو سال قبل مطرح شد و در پیشنهاد جدید اوکراین قرار است میزبان یکی از گروه‌ها در مرحله مقدماتی باشد. برگزاری یورو ۲۰۲۰ در کشورهای مختلف اروپایی به‌دلیل فاصله بین کشورها، مشکلاتی برای تیم‌های شرکت‌کننده به وجود آورد، ولی در این پیشنهاد، اوکراین تنها میزبان یکی از گروه‌ها خواهد بود و مشکل جابه‌جایی تیم‌ها کمتر خواهد شد.

روزنامه اسپانیایی مارکا درباره این پیشنهاد جدید نوشت: «وزن این میزبانی همچنان روی شانه‌های اسپانیا و پرتغال است، ولی این حرکت نمادین تلاشی برای حمایت از مردمی است که با تهاجم روسیه روبرو شده‌اند. البته همه چیز به پایان جنگ و بازسازی کشوری وابسته است که این روزها به اشغال پوتین و ارتش روسیه درآمده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الکساندر سفرین، رئیس یوفا، همیشه تاکید داشته است که حمایت ۵۵ عضو کنفدراسیون فوتبال اروپا از پیشنهاد میزبانی جام جهانی دو شرط دارد: اول اینکه تنها یک پیشنهاد میزبانی از اروپا وجود داشته باشد و دوم اینکه هیچ کشوری از سایر قاره‌ها در آن سهیم نباشد. با عقب‌نشینی انگلیس از میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰، دو کشور شبه‌جزیره ایبریا می‌توانند روی حمایت یوفا از این پیشنهاد میزبانی حساب کنند.

دیگر پیشنهاد میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ از طرف سه کشور یونان، مصر و عربستان مطرح شده است، ولی با توجه به حضور یک کشور آفریقایی و آسیایی، یوفا از آن حمایت نخواهد کرد. همچنین حضور عربستان که احتمال برگزاری مسابقات در زمستان را بالا می‌برد، شانس این پیشنهاد را کمتر کرده است.

پیشنهاد دیگر را چهار کشور آمریکایی جنوبی، آرژانتین، اروگوئه، پاراگوئه و شیلی مطرح کرده‌اند و به نظر می‌رسد که آن‌ها رقیب جدی پرتغال، اسپانیا و حالا اوکراین خواهند بود.

میزبان جام جهانی ۲۰۳۰ در سال ۲۰۲۴ تعیین خواهد شد. جام جهانی ۲۰۲۶ قرار است به میزبانی سه کشور آمریکای شمالی، آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار شود.

بیشتر از ورزش