فروش پهپاد به روسیه به اخراج دانشجویان ایرانی از اوکراین منجر شد

مقام‌های اوکراینی گفته‌اند دلیل این کار فروش پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده نظامی علیه اوکراین است

به گفته دانشجویان، مهری در پاسپورت آن‌ها زده شده است که بر اساس آن، تا سه سال آینده حق ورود به اوکراین را ندارند‌ـ انتخاب

برخی از دانشجویان ایرانی که پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین، در دانشگاه‌های این کشور تحصیل می‌کردند، به دلیل استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین، از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور محروم شده‌اند و به دستور مقام‌های دولتی اوکراین، باید خاک این کشور را ترک کنند. این در حالی است که وزارت علوم و تحقیقات جمهوری اسلامی ایران نیز برخلاف وعده‌های خود، از انتقال این دانشجویان به دانشگاه‌های داخل ایران خودداری می‌کند.

یکی از این دانشجویان ایرانی در این باره به پایگاه خبری انتخاب گفت: «متاسفانه دانشگاه‌های ایران با ما برای انتقال همکاری نکردند و ما مجبور شدیم برای تمدید اقامت و ادامه تحصیل به اوکراین بازگردیم؛ ولی نه تنها مدرک اقامت ما تمدید نشد، بلکه ما را از دانشگاه و کشور اوکراین اخراج کردند و مهری در پاسپورت ما زدند که بر اساس آن، تا سه سال آینده حق ورود به اوکراین را نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این دانشجو، مقام‌های اوکراینی به آنان اعلام کرده‌اند که دلیل این کار فروش پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده نظامی علیه اوکراین است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این مشکل تنها مختص دانشجویانی که به ایران بازگشته‌اند نیست؛ دانشجویانی که پس از حمله روسیه به کشورهای همسایه اوکراین و دیگر کشورهای اروپایی رفته‌اند، نیز با همین چالش مواجه شده‌اند. پدر یکی از دانشجویان با تایید این موضوع، گفت: «بعد از شروع جنگ، بسیاری از دانشجویان ایرانی مقیم اوکراینی با توجه به نزدیک بودن مهلت پایان اقامت خود، به ایران بازنگشتند و در کشورهایی مانند آلمان ساکن شدند. این دانشجویان با فروکش‌ کردن آتش جنگ در قسمت‌های مرکزی اوکراین، برای تمدید اقامت خود به این کشور بازگشتند اما مسئولان برگه اقامت آنان را ضبط کردند و گفتند که منتظر تلفن اداره امنیت اوکراین باشند.»

پدر این دانشجو افزود که در انتها، اداره امنیت و مهاجرت اوکراین فرزند او را اخراج و به او اعلام کرد که تا سه سال حق ورود به خاک این کشور را ندارد.

اوایل اسفند ۱۴۰۰، اندکی پس از حمله روسیه به خاک اوکراین، هاشم داداش‌پور، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان دانشجویان، تعداد دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در اوکراین را یک هزار و ۴۲۴ نفر اعلام کرد و گفت: «برای دانشجویانی که مایل‌اند به کشور بازگردند، سامانه‌ای در وزارت خارجه طراحی شده است تا بتوانند از طریق ثبت‌نام در آن، از مسیرهای امن مشخص‌شده به کشور بازگردند.»

برخلاف وعده این مقام وزارت علوم، امکان انتقال دانشجویان ایرانی فراهم نشد و آنان اکنون به دلیل فروش پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی به روسیه، امکان ادامه تحصیل در اوکراین را هم ندارند.

مقام‌های اوکراین روز چهارشنبه، پنج اکتبر (۱۳ مهرماه)، اعلام کردند که برای نخستین بار پهپادهای ایرانی را در کی‌یف هدف قرار داده‌اند. اوکراین در هفته‌های گذشته به تناوب با حملات پهپادی روسیه مواجه بود. با این حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگو با دمیترو کولبا، همتای اوکراینی خود، فروش پهپاد به روسیه را انکار کرد و مدعی شد که ایران با تجهیز طرفین درگیر جنگ مخالف است.

او این ادعا را در حالی مطرح کرد که بحث فروش پهپادهای ایرانی به روسیه از مدتی پیش مطرح بود و مقام‌های غربی در همان زمان، هشدار داده بودند که روسیه از این پهپادها علیه اوکراین استفاده خواهد کرد.

در هفته‌های گذشته نیز مقام‌های نظامی اوکراین چند بار اعلام کردند که نیروهای روسیه از پهپادهای ایرانی استفاده می‌کنند.

با وجود انکار و تکذیب مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، نیروهای نظامی اوکراین تاکنون از سرنگونی تعدادی از این پهپادها خبر داده‌اند و می‌گویند در حمله آن‌ها به یک پایگاه روسی در استان خرسون، ۲۰ نظامی ایرانی نیز کشته شده‌اند. گفته می‌شود این نیروهای ایرانی برای آموزش استفاده از پهپادها به نیروهای ارتش روسیه، در منطقه حضور داشتند.