افزایش قاچاق سلاح از اردن به کرانه باختری

این سلاح‌ها عمدتا شامل جنگ‌افزارهای سبک مانند تپانچه و قطعات تفنگ است که پس از رسیدن به مقصد، بار دیگر سرهم می‌شوند

ارتش اسرائیل تقریبا هر ماه با تلاش‌هایی که برای قاچاق سلاح از اردن به کرانه باختری انجام می‌شود، مقابله می‌کند-JAAFAR ASHTIYEH / AFP

آب‌ رودخانه اردن که فلسطین و اردن را از یکدیگر جدا می‌کند، معمولا از تردد غیرقانونی و قاچاق بین دو کشور جلوگیری می‌کند، اما در تابستان که سطح آب کاهش می‌یابد، قاچاق سلاح از اردن به کرانه باختری افزایش می‌یابد. به همین ترتیب، در تابستان امسال نیز ارتش اسرائیل توانست این تلاش‌ها را در موارد متعددی خنثی کند.

ارتش اسرائیل تقریبا هر ماه با تلاش‌هایی که برای قاچاق سلاح از اردن به کرانه باختری انجام می‌شود، مقابله می‌کند. این سلاح‌ها عمدتا شامل جنگ‌افزارهای سبک مانند تپانچه و قطعات تفنگ است که پس از رسیدن به مقصد، بار دیگر سرهم می‌شوند.

از شروع سال ۲۰۲۲ تاکنون ارتش اسرائیل بیش از ۳۰۰ تفنگ را در جریان عملیات قاچاق از مرز اردن کشف و ضبط کرده است و این رقم برابر با تعداد کل سلاح‌هایی است که ارتش اسرائیل در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ کشف و ضبط کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اطلاعات ارتش اسرائیل، از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۹ عملیات قاچاق خنثی شده است، در حالیکه تعداد کل عملیاتی که طی دو سال گذشته خنثی شد، ۲۱ مورد بود.

دوشنبه گذشته، ۳ اکتبر ۲۰۲۲ (۱۱ مهر ۱۴۰۱)، ارتش اسرائیل اعلام کرد که از قاچاق ۶۰  قبضه کلت کمری و یک تفنگ ام۱۶ در مجاورت شهر زبیدات در نزدیکی مرز فلسطین و اردن جلوگیری کرده است.

به گفته منابع رسمی اسرائیل، ارتش در بیانیه‌ای اعلام کرد که در بزرگ‌ترین عملیات جلوگیری از قاچاق سلاح در پنج سال گذشته، «دو فلسطینی متهم به تلاش برای قاچاق اسلحه را در نزدیکی شهر زبیدات دستگیر کرده است».

همچنین، در تاریخ ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲ مهر ۱۴۰۱)، ارتش اسرائیل چهار فلسطینی مظنون به قاچاق اسلحه از اردن به کرانه باختری را دستگیر کرد و در نتیجه، توانست ۴۵ قبضه کلت کمری و ده‌ها قطعه تفنگ را کشف و ضبط کند.

از سوی دیگر، ارتش اسرائیل یک شهروند فلسطینی را هنگام برداشتن چمدانی مملو از سلاح که روی حصار مرزی اردن و فلسطین گذاشته شده بود، دستگیر کرد. علاوه برآن، پلیس اسرائیل در عملیاتی گسترده به منظور از بین بردن یک شبکه قاچاق اسلحه در کرانه باختری و شهرهای فلسطینی در داخل اسرائیل، موفق به بازداشت ۶۰  فلسطینی و کشف و ضبط سلاح، مهمات نظامی، مواد مخدر و مقداری پول شد. به گفته پلیس اسرائیل، حدود یک هزار تن از نیروهای امنیتی در این عملیات شرکت داشتند. این عملیات زمانی آغاز شد که یک مامور مخفی توانست از شبکه قاچاق مزبور سلاح خریداری کند.

در ۲۹ اوت ۲۰۲۲ (هفتم شهریور ۱۴۰۱) نیز ارتش اسرائیل ۲۶ قبضه تپانچه را که در حال قاچاق از اردن به کرانه باختری بود، کشف و ضبط کرد.

البته  این تنها مرز اردن نیست که به گذرگاهی برای قاچاق سلاح و مهمات نظامی به کرانه باختری تبدیل شده است، زیرا به‌رغم تشدید تدابیر امنیتی اسرائیل، سلاح و مهمات از مرزهای لبنان و مصر نیز وارد کرانه باختری می‌شود.

در آوریل گذشته، پلیس اسرائیل موفق به خنثی کردن عملیاتی برای قاچاق سلاح از لبنان به اسرائیل شد و توانست صد نارنجک و دو قبضه سلاح را که گمان می‌رفت در راه انجام حمله‌هایی علیه اهدافی در اسرائیل باشد، کشف و ضبط کند. در آن زمان، پلیس اسرائیل اعلام کرد که تحقیقات نشان می‌دهد که سازمان حزب‌الله لبنان در برخی از حوادث اخیر قاچاق نقش داشته است.

در همین راستا، عصمت منصور، کارشناس مسائل اسرائیل، گفت سلاح‌های قاچاق‌شده بیشتر در دسترس افرادی قرار می‌گیرد که آن‌ها را در درگیری‌های داخلی استفاده می‌کنند. افزون براین، برخی از شبه‌نظامیان وابسته به جناح‌های جنبش فتح نیز برای آمادگی در مرحله پس از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، می‌کوشند به برخی سلاح‌های سبک دسترسی یابند. او خاطرنشان کرد که فلسطینی‌ها از این تسلیحات که اغلب سبک است، برای حمله علیه اسرائیلی‌ها استفاده نمی‌کنند، بلکه برای آن منظور، از جنگ‌افزارهایی مانند سلاح «کارلو» استفاده می‌کنند که در فلسطین ساخته می‌شود، و «ام۱۶» که دلال‌های سلاح از اسرائيل به سرزمین‌های فلسطینی وارد می‌کنند.

با این حال، واصل ابویوسف، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، معتقد است که اسرائیل در تلاش برای بزرگ‌نمایی «پدیده قاچاق اسلحه» است تا دامنه جنگ علنی‌اش علیه ملت فلسطین را گسترش دهد. او می‌گوید: «واقعیت این است که بیشترین تسلیحاتی که به فلسطین قاچاق می‌شود، از طریق اسرائيل وارد می‌شود، نه از اردن.» 

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه