خرید و فروش غیرقانونی سلاح در ایران؛ نیروی انتظامی: برخورد نمی‌کنیم

فرمانده انتظامی تهران بزرگ: دارندگان سایت‌ها، خودشان بر تبلیغ فروش سلاح نظارت کنند

با حدود دو میلیون تومان در تهران می‌توان یک اسلحه گرم خریداری کرد _ تلگرام (صفحه‌ای که اقدام به خرید و فروش اسلحه می‌کند)

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از تبلیغات منتشر شده در برخی سایت‌ها برای فروش سلاح و فشنگ انتقاد کرد و آن را اقدامی خلاف قانون و مجرمانه خواند.

سردار حسین رحیمی البته این موضوع را صرفا به انتقاد خلاصه کرده و آنطور که به خبرگزاری ایسنا گفته، نیروی انتظامی تصمیم به برخورد یا نظارت بر سایت‌هایی که اقدام به تبلیغ و فروش سلاح، فشنگ و آنچه که او آن را مسائل ضد اخلاقی نامیده، ندارد.

او خطاب به صاحبان و مالکان سایت‌هایی که از مجاری قانونی مجوز گرفته و فعالیت می‌کنند گفته: «صاحبان و مالکان این سایت‌ها و نهادهای مسئول باید در این زمینه نظارت کرده و جلوی چنین تبلیغاتی را بگیرند.»

با یک جست‌وجوی کوتاه در شبکه‌های اجتماعی، به راحتی با صفحات و گروه‌های مختلفی روبرو می‌شوید که اقدام به فروش انواع اسلحه و فشنگ به صورت آنلاین می‌کنند. اغلب این صفحات نحوه سفارش این سلاح‌ها را اینگونه شرح دادند که ابتدا مبلغ موردنظر باید به شماره کارت بانکی فروشنده واریز شود و پس از آن با ارسال آدرس مقصد به صورت خصوصی، کالای خریداری شده تحویل داده می‌شود.

در میان سلاح‌های غیرشکاری، کلت کمری به وفور برای خرید یافت می‌شود، در مدل‌ها و سایزهای متفاوت. در عین حال برخی سایت‌ها و صفحات موجود در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام که تحت عنوان فروش اسلحه شکاری فعالیت دارند نیز، اسلحه‌های غیرمجاز و جنگی به خریداران عرضه می‌کنند.

قیمت خرید اسلحه گرم در ایران چندان گران هم نیست، کالایی که گویا کمتر از سایر کالاها تحت تاثیر تورم فراگیر ایران قرار گرفته است. به عنوان نمونه با حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌توان در تهران یک گلاک دست دوم را همراه با خشاب خریداری کرد. یا مثلا برای خرید کلت تاراووس تنها باید سه میلیون تومان پرداخت. البته با قیمتی کمتر از سه میلیون تومان هم امکان خرید انواع کلت وجود دارد. به عنوان نمونه قیمت خرید یک کلت لاما اسپانیایی حدود دو میلیون تومان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک ماکروف روسی را در تهران با قیمت چهار میلیون تومان خرید و فروش می‌کنند، یا وینجستر دست دوم را می‌توان با پرداخت چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تهیه کرد.

البته این بازار به تهران محدود نیست و در سایر استان‌ها به خصوص استان‌های مرزی بازار داغ‌تری جریان دارد، جایی‌که اسلحه گرم با قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر و حتی راحت‌تر معامله می‌شود.  

البته خرید و فروش اسلحه و فشنگ تنها به فروش آنلاین و اینترنتی محدود نیست. در برخی مناطق پایتخت نیز می‌توان به صورت حضوری انواع اسلحه گرم را خریداری کرد. گزارش‌های متعددی از بازار سیاه خرید و فروش اسلحه در تهران منتشر شده که نشان می‌دهد خرید اسلحه از تهیه برخی اقلام کمیاب دارویی، در پایتخت راحت‌تر است.

در کنار انواع اسلحه گرم، بازار فروش انواع شوکر، گاز اشک‌آور و سلاح نیمه‌گرم نیز به صورت غیرقانونی در ایران جریان دارد. حوزه‌ای که فرمانده انتظامی تهران بزرگ می‌گوید قرار نیست آنها نظارتی بر آن داشته باشند.

بازار داغ اسلحه‌های شکاری در اختیار وزارت دفاع

در کنار بازار به اصطلاح غیررسمی خرید و فروش اسلحه، فروش انواع اسلحه و فشنگ‌های شکاری نیز در ایران بسیار داغ است. بخشی که تولید و عرضه تجهیزات آن زیرنظر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صورت می‌گیرد.

پیش از این سازمان محیط‌ زیست اعلام کرده بود در ایران بیش از سه میلیون سلاح شکاری در اختیار مردم قرار دارد که هر کدام از این سلاح‌ها سالانه حداقل ۱۰۰ فشنگ را به صورت سهمیه‌ای دریافت می‌کنند. این بدان معناست که وزارت دفاع جمهوری اسلامی، سالانه حدود ۳۰۰ میلیون فشنگ در میان مردم توزیع می‌کند. موضوعی که بارها نسبت به آن هشدار داده شده اما به توقف تولید اسلحه شکاری و توزیع حجم انبوهی فشنگ در میان مردم، منتهی نشده، چرا که این بازار سود قابل توجهی را در انحصار وزارت دفاع ایران قرار داده است.