روایت کارکنان نیروگاه هسته‌ای اوکراین از سوء‌استفاده‌ها و تهدید روس‌ها

حدود ۴۰ هزار کارگر کارخانه نیروگاه هسته‌ای، پیش از هجوم روسیه فرار کردند. کسانی که ماندند، تهدید، ربوده، و شکنجه شدند.

سرهی شوتس، نیروی گارد امنیتی نیروگاه هسته‌ای در شهر انرهادار در جنوب شرق اوکراین است؛ شهری که هم‌اکنون تحت اشغال روسیه است. نخستین باری که شوتس سربازان روسی را دید، اواخر ماه مه بود. او از پنجره آشپزخانه‌اش بیرون را نگاه کرد و افراد مسلحی را در خیابان دید که به خانه‌اش نزدیک می‌شوند. او در خانه تنها بود و مطمئن بود که قرار است کشته شود.

خبرگزاری اسوشیتدپرس روز چهارشنبه، ۵ اکتبر (۱۳ مهر)، در گزارشی به وضعیت کارکنان نیروگاه هسته‌ای اوکراین پرداخت. شوتس، سرباز سابق ارتش اوکراین، و به کی‌یف وفادار است. او می‌دانست که سربازان روسی یا او را می‌کشند، یا می‌ربایند و شکنجه می‌کنند. شوتس مدت کوتاهی به فکر افتاد تا خداحافظی با خانواده‌اش را ثبت کند. خانواده‌ او بخشی از موج مهاجرانی بودند که اوکراین را ترک کرده بودند. اما به جای این کار، سیگاری روشن کرد و اسلحه‌اش را در دست گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شش سرباز روس در خانه‌اش را شکستند و شروع به تیراندازی کردند.  شوتس که از ناحیه دست، پا، گوش، و معده زخمی شده بود. پیش از اینکه هوشیاری‌اش را کاملا از دست بدهد، شنید که فرمانده گروه به افرادش می‌گوید «تیراندازی نکنید و به آمبولانس زنگ بزنید.»

شوتس، یکی از کارکنان نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا است که جان سالم به در برده است. دیگر همکارانش چندان خوش‌شانس نبوده‌اند. برخی از آن‌ها به دست نیروهای روسی شکنجه و کشته شدند.  

مقام‌های اوکراینی بر این باورند که روس‌ها می‌خواستند کارگران این نیروگاه را بترسانند. آن‌ها با ضرب و شتم و آزارهای دیگر، افرادی را که حمایت خود را از کی‌یف ابراز می‌کنند، مجازات می‌کنند.

حدود ۴۰ هزار کارگر کارخانه نیروگاه هسته‌ای، پیش از هجوم روسیه فرار کردند. کسانی که ماندند، تهدید، ربوده، و شکنجه شدند. ایهور موراشوف، مدیر نیروگاه، در راه بازگشت به خانه از محل کار، به دست نیروهای روسی ربوده شد.

به گفته پترو کوتین، رئیس انرگوتوم، شرکت هسته‌ای دولتی اوکراین، موراشوف چند روز بعد آزاد شد. ولی پیش از آزادی، مجبور به بیان اظهاراتی خلاف واقع در مقابل دوربین شد.

 کوتین به اسوشیتدپرس می‌گوید که موراشوف در نزدیکی خاک تحت کنترل روسیه آزاد شد و مجبور شد پیاده حدود ۱۵ کیلومتر به سمت مناطق تحت کنترل اوکراین برود.

به عقیده کوتین، آنچه برای موراشوف رخ داد، «شکنجه روانی» بوده است. کوتین می‌افزاید: «موراشوف مجبور شد بگوید که تمام حملات به نیروگاه هسته ای زاپوریژیا از سوی نیروهای اوکراینی صورت گرفته است و او نیز جاسوس اوکراینی‌ها ... و در تماس با نیروهای ویژه اوکراین است.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، ربودن موراشوف را «نشانه دیگری از ترورهای روسیه» توصیف کرد.

بیش از هزار نفر، از جمله کارگران کارخانه از انرهادار، ربوده شده‌اند. برخی از آن‌ها سپس آزاد شده‌اند، اما حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر هنوز رها نشده‌اند.

بیشتر از جهان