روسیه یک نیروگاه هسته‌ای دیگر را در اوکراین هدف قرار داد

ارتش روسیه در ساعت ۲۰: ۰۰ بامداد امروز حمله‌ای موشکی به منطقه صنعتی نیروگاه اتمی جنوب اوکراین صورت داد

ولودیمیر زلنسکی نیز خبر وقوع این حمله روس‌ها را در برنامه تلگرام اعلام کرد - Reuters

به گفته مقام‌ها، نیروهای روسیه بامداد روز دوشنبه (۲۸ شهریور) به یک نیروگاه هسته‌ای دیگر در اوکراین حمله کردند و موج انفجار خسارت‌های شدیدی وارد کرد، هرچند رآکتور این نیروگاه آسیبی ندید.

به گفته مقام‌های سازمان هسته‌ای دولت اوکراین، انرژو اتم (Energoatom) این حمله موشکی به نیروگاه هسته‌ای پیودنوکراینسک در ناحیه میکولائیف واقع در جنوب این کشور اشغالی، فقط ۳۰۰ متر با رآکتورها فاصله داشت. این سازمان حمله موشکی اخیر را عملیات تروریستی هسته‌ای ارتش روسیه خواند.

این سازمان تایید کرد «ارتش روسیه در ساعت ۲۰: ۰۰ بامداد امروز حمله‌ای موشکی به منطقه صنعتی نیروگاه اتمی جنوب اوکراین [اس‌یو‌ان‌پی‌پی] صورت داد.»

این سازمان دولتی در بیانیه‌ای گفت: «انفجار بزرگی فقط با ۳۰۰ متر فاصله از رآکتورهای اس‌یو‌ان‌پی‌پی رخ داد. موج این انفجار به ساختمان‌های نیروگاه اتمی آسیب وارد کرد و بیش از ۱۰۰ پنجره را شکست.»

در تصاویر این حمله موشکی گودال بزرگی را می‌بینیم که در افق گسترده می‌شود. در یکی از این دو عکس، مردی جلوی این گودال ایستاده است که بزرگی این انفجار را به ما نشان می‌دهد.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولودیمیر زلنسکی نیز خبر وقوع این حمله روس‌ها را در برنامه تلگرام اعلام کرد و گفت: «مهاجمان قصد شلیک مجدد داشتند، اما فراموش کردند نیروگاه اتمی یعنی چه. روسیه کل جهان را در معرض خطر قرار می‌دهد. باید تا کار از کار نگذشته جلویش را گرفت.»

این حمله موشکی همچنین یکی از واحد‌های نیروگاه برق‌آبی اولکساندریوسکا را از کار انداخت و موجب از دور خارج شدن این واحد و سه خط انتقال برق فشار قوی شد. این نیروگاه برق‌آبی بخشی از مجموعه نیروگاهی ساوت یوکرینین (South Ukrainian) است.

مقام‌ها گفتند در حال حاضر هر سه واحد تولید برق اس‌یو‌ان‌پی‌پی عملکرد عادی دارند.

انرژی اتم در بیانیه‌ای اعلام کرد گزارشی از کشته یا زخمی شدن هیچ‌یک از کارکنان این نیروگاه نرسیده است.

کرملین به گزارش‌هایی که روسیه را به شلیک موشک به این نیروگاه هسته‌ای متهم کرده، واکنشی نشان نداده است.

شهر میکولائیف در جنوب اوکراین فقط ۴۳۵ کیلومتر (۲۷۰ مایل) با دریای سیاه فاصله دارد و در هفته‌های اخیر زیر بمباران شدید و حمله‌های موشکی نیروهای روسیه بوده است.

مسکو در ۲۴ ساعت اخیر عملیات نظامی‌ در اوکراین را با افزایش حملات موشکی به مناطق حساسی که تاسیسات هسته‌ای در آن قرار دارند، تقویت کرده است. این موجب شده است مقام‌های ارشد نظامی ایالات متحده از ترس واکنش شدید روسیه، به نیروهای اروپایی هشدار دهند که در بالاترین وضعیت آماده‌باش قرار بگیرند.

مارک میلی، ژنرال آمریکایی و رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور روز یکشنبه گفت: «این جنگ در حال حاضر زیاد به میل روسیه پیش نمی‌رود. پس لازم است همه ما در بالاترین حالت آماده‌باش باشیم و هشیار بمانیم.»

نیروهای روسیه در حمله‌ای دیگر، شبانه دست‌کم هشت موشک به سوی شهر زاپوریژیا شلیک کردند.

به گزارش کی‌یف ایندیپندنت، به گفته اولکساندر استاروخ، فرماندار استان زاپوریژیا، دست‌کم هشت پرتابه با هدف اصابت به تاسیسات زیرساختی شلیک شده است.

هنوز از میزان تلفات احتمالی این حمله‌های موشکی اطلاع دقیقی در دست نیست.

این شهر واقع در جنوب اوکراین که همواره منطقه بحرانی جنگی و صحنه بمباران‌های بی‌امان هر دو طرف بوده است، دارای چندین نیروگاه ازجمله تاسیسات اتمی زاپوریژیا، بزرگترین تاسیسات اتمی اروپا، نیروگاه حرارتی زاپوریژیا و ایستگاه برق‌آبی دنیپر است.

 

© The Independent

بیشتر از جهان