خودروهای فرمول یک را چگونه بین محل‌های مسابقه جابه‌جا می‌کنند؟

تیم‌ها در فصل مسابقات سال ۲۰۲۲، خودروها و تجهیزاتشان را بین پنج قاره جابه‌جا می‌کنند

خودروهای فرمول یک که از بیش از پنج هزار قطعه مختلف تشکیل شده‌اند، با دقت لابه‌لای پارچین‌های بارگیری بسته‌بندی می‌شوند_ DHL

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های تدارکاتی در دنیای ورزش، این است که در فرمول یک، تیم‌ها چگونه صدها هزار تن تجهیزات را هر هفته از این سر به آن سر جهان منتقل می‌کنند.

همچنانکه مسابقه دوساعته روز یکشنبه توجه عموم را جلب می‌کند، کسب‌وکار جابه‌جایی خودروها، قطعات ضروری و کارکنان به سراسر جهان، عملیاتی تمام‌وقت و بی‌وقفه است.

همین چالش است که در نهایت به چالش کسب عنوان قهرمانی رانندگانی همچون لوئیس همیلتون، ماکس فرستاپن، و سایر رانندگان حاضر در فرمول یک دامن می‌زند که روز پنجشنبه وارد محل شروع مسابقه هفته می‌شوند که محدوده مسیرش از قبل حصارکشی شده است و خودروها نیز برای آغاز مسابقه‌ آماده شده‌اند.

واضح است که به دلیل فشردگی تقویم مسابقات فرمول یک، اجرای چنین عملیاتی دشوار است. مثلا ماه آینده بساط این مسابقات قهرمانی برای برگزاری مسابقات پشت سرهم، از سنگاپور و ژاپن به ایالات متحده و مکزیک در نیمه‌راه آن سوی کره زمین، منتقل می‌شود.

پس ضروری است که همه چیز برای برگزاری مسابقه آخر هفته سر جای خود باشد.

در فرمول یک خودروها را چگونه بین محل‌های مسابقه حمل و نقل می‌کنند؟

نخست، این موضوع به محل مسابقه بستگی دارد. تقویم مسابقات فرمول یک معمولا حول مسابقات اروپا شکل می‌گیرد که در ماه‌های میانی فصل برگزار می‌شود. بدین ترتیب، تیم‌ها راحت‌تر می‌توانند تجهیزات را از کشوری به کشور دیگر منتقل کنند، زیرا فاصله‌ها بین محل مسابقات بسیار کمتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مسابقات اروپا، تیم‌ها همه تجهیزات خود را با کامیون‌های مخصوص به محل شروع مسابقه می‌برند. وقتی کامیون‌ها به مقصد رسیدند، همه‌ تجهیزات را پیاده، و در محل مسابقه برپا می‌کنند.

در بخش اروپایی این فصل از مسابقات، اغلب چندین مسابقه پشت سر هم اجرا می‌شود و پس از پایان هر مسابقه، تیم‌ها باید فورا بساط خود را جمع کنند و به محل بعدی بروند. تیم‌ها اغلب چندین راننده استخدام می‌کنند تا کامیون‌ها را بی‌وقفه به موقعیت مکانی بعدی ببرند.

در مسابقات فرمول یک خودروها را چگونه به آن سوی آب‌ها حمل می‌کنند؟

در مسابقات خارج از اروپا این فرایند پیچید‌ه‌تر است. با تمایل تیم‌ها به کاهش میزان انتشار کربن خود، آن‌ها تجهیزات کم‌هزینه و غیرضروری مانند لوازم اداری، لوازم آشپزخانه و ابزارهای معمول تعمیرات خودرو را از قبل با کشتی منتقل می‌کنند. چون جابه‌جایی تجهیزات با کشتی زمان‌برتر است، تیم‌ها اغلب چند دست از این تجهیزات دارند تا گردش محموله‌ها در سراسر جهان ممکن باشد.

تجهیزات ضروری مسابقه را با هواپیمای باری از یک مسابقه به بعدی می‌فرستند و چند تیم از یک هواپیمای دربست استفاده می‌کنند. خودروهای فرمول یک که از بیش از پنج هزار قطعه مختلف تشکیل شده‌اند، با دقت لابه‌لای پارچین‌های بارگیری بسته‌بندی می‌شوند و پس از رسیدن به محل مسابقه، در تعمیرگاه به دست مکانیک‌ها دوباره سرهم می‌شوند.

در صورت نیاز به لوازم یدکی، آن‌ها را نیز می‌توان جداگانه با هواپیما به محل مسابقه آخرهفته فرستاد.

© The Independent

بیشتر از ورزش